3757
Sök

Dumpventiler och pysventiler...

191 Inlägg
8 november 2006
Trådstartare
#1
Liten nybörjarfråga... vad är dumpventiler och pysventiler för nåt och va har de för funktion???

645 Inlägg
8 november 2006
#2
Dem släpper ut trycket från turbon.

//Marcus Saari

Väghyvel
252 Inlägg
8 november 2006
#3
dumpventil o pysventil e helt oliga saker..
dumpen släpper ut det överflödiga turbotrycket för att skona turbon..
pysventilen är ju till fär att kunna ställa laddtrycket lite...

7 120 Inlägg
8 november 2006
#4
Dumpventilen är den som pyser så jävla dant när man växlar. (ursäkta språket)
Du har säkert hört det där pyysscchhh ljudet nån gång?

191 Inlägg
8 november 2006
Trådstartare
#5
ahaaa. så en dumpventil släpper ut övertrycket, medans en pysventil kan reglera hur mycke tryck som ska in i turbon?

7 120 Inlägg
8 november 2006
#6
HayesNine skrev:
ahaaa. så en dumpventil släpper ut övertrycket, medans en pysventil kan reglera hur mycke tryck som ska in i turbon?

Exakt

666 Inlägg
8 november 2006
#7
Jag lånar din tråd lite...

uhm en "pysentil" är det det som även kallas wastegate, För jag har förmig att man ställer om laddtrycket på wastegaten... men om det är samma sak så har det en logisk förklaring...

//Silver


Lada-missbrukare
566 Inlägg
8 november 2006
#8
Nejjnejj...nu ska vi ta dehär från början...

DUMPVENTIL
På alla(iaf vad jag vet) finns det nån form av dumpventil. Det finns både öppna å återcirkulerande dumpventiler.
Dupventilen är placerad mellan IC (om sån finns) och gasspjäll... En återcirkulerande dump har då en slang som leder tillbaka den luft som dumpen släpper ut tillbaka mellan luftfiltret å turbon..
Va e de då för luft som dumpen släpper ut ("dumpar")  Joo, när man kör me bilen å gasar på rejält så laddar ju turbon... När man då sen stänger gasspjället (frikopplar för att växla) så stoppar ju gasspjället luftens färd in i motorn.. Så "studsar" trycket tillbaka mot turbon å kan på så sätt skada turbons "fläktvingar".. Därför har man monterat denna omtalade dumpventil mellan då Ic (om en sån finns) å gasspjäll.. En slang går från insuget (mellan gasspjöll å topplocket) till dumpventilen... När man släpper gasen så bildas det ju undertryck i insuget.. Detta vakuum öppnar dumpventilen å den släpper ut trycket istället för att låta det studsa tillbaka mot turbon å i långsikt skada turbon... Dessutom ger en dumpventil snabbare respons... Om man inte har nån dumpventil så bromsas turbon ner varje gång du frikopplar för att växla å då tar det längre innan man har laddtryck i nästa växel..

PYSVENTIL
LAddtrycket ställs ju av en wastegate. Wastegaten är en ventil. Det finns turbosar som har inbyggd wastegate å såna som har separat. Till Wastegaten kopplas oxå en slang från insuget mellan gasspjället å toppen. När man då gasar på så att turbon börjar ladda så leds även trycket i denna slang som sen vid ett visst tryck övervinner fjädern inne i wastegaten å öppnar wastegaten så att en del av avgaserna leds förbi turbon så att laddtrycket ska hållas på en viss nivå...
PYSVENTILEN monteras då på slangen som går till wastegaten. När man då gasar på så att turbon laddar så leds ju då trycket in i slangen. Då "pyser" man helt enkelt ut en del av det tryckeet för att "lura" turbon att den laddar mindre än den i själva verket gör så då hålls wastegaten stängd längre å turbon ger mera laddtryck.

De va nu då min förklaring. Hoppas att den räcker...
Senast redigerat av Lada Tuning (8 november 2006)

-Lada 1200 TIC -85 "The Vladimir-Driftern"
"Livet är för kort för att köra med dåliga bilar!"
-Honda Accord 2.0i Sport -03 "Bruksbilen"

17 Inlägg
8 november 2006
#9
Lada Tuning skrev:
Nejjnejj...nu ska vi ta dehär från början...

DUMPVENTIL
På alla(iaf vad jag vet) finns det nån form av dumpventil. Det finns både öppna å återcirkulerande dumpventiler.
Dupventilen är placerad mellan IC (om sån finns) och gasspjäll... En återcirkulerande dump har då en slang som leder tillbaka den luft som dumpen släpper ut tillbaka mellan luftfiltret å turbon..
Va e de då för luft som dumpen släpper ut ("dumpar")  Joo, när man kör me bilen å gasar på rejält så laddar ju turbon... När man då sen stänger gasspjället (frikopplar för att växla) så stoppar ju gasspjället luftens färd in i motorn.. Så "studsar" trycket tillbaka mot turbon å kan på så sätt skada turbons "fläktvingar".. Därför har man monterat denna omtalade dumpventil mellan då Ic (om en sån finns) å gasspjäll.. En slang går från insuget (mellan gasspjöll å topplocket) till dumpventilen... När man släpper gasen så bildas det ju undertryck i insuget.. Detta vakuum öppnar dumpventilen å den släpper ut trycket istället för att låta det studsa tillbaka mot turbon å i långsikt skada turbon... Dessutom ger en dumpventil snabbare respons... Om man inte har nån dumpventil så bromsas turbon ner varje gång du frikopplar för att växla å då tar det längre innan man har laddtryck i nästa växel..

PYSVENTIL
LAddtrycket ställs ju av en wastegate. Wastegaten är en ventil. Det finns turbosar som har inbyggd wastegate å såna som har separat. Till Wastegaten kopplas oxå en slang från insuget mellan gasspjället å toppen. När man då gasar på så att turbon börjar ladda så leds även trycket i denna slang som sen vid ett visst tryck övervinner fjädern inne i wastegaten å öppnar wastegaten så att en del av avgaserna leds förbi turbon så att laddtrycket ska hållas på en viss nivå...
PYSVENTILEN monteras då på slangen som går till wastegaten. När man då gasar på så att turbon laddar så leds ju då trycket in i slangen. Då "pyser" man helt enkelt ut en del av det tryckeet för att "lura" turbon att den laddar mindre än den i själva verket gör så då hålls wastegaten stängd längre å turbon ger mera laddtryck.

De va nu då min förklaring. Hoppas att den räcker...

Det var nog den bästa förklaringen jag har hört smile

Drömbil: en sådan bil man köper när förnuftet sover.

Zippin 40's
197 Inlägg
8 november 2006
#10
Lada Tuning skrev:
Nejjnejj...nu ska vi ta dehär från början...

DUMPVENTIL
På alla(iaf vad jag vet) finns det nån form av dumpventil. Det finns både öppna å återcirkulerande dumpventiler.
Dupventilen är placerad mellan IC (om sån finns) och gasspjäll... En återcirkulerande dump har då en slang som leder tillbaka den luft som dumpen släpper ut tillbaka mellan luftfiltret å turbon..
Va e de då för luft som dumpen släpper ut ("dumpar")  Joo, när man kör me bilen å gasar på rejält så laddar ju turbon... När man då sen stänger gasspjället (frikopplar för att växla) så stoppar ju gasspjället luftens färd in i motorn.. Så "studsar" trycket tillbaka mot turbon å kan på så sätt skada turbons "fläktvingar".. Därför har man monterat denna omtalade dumpventil mellan då Ic (om en sån finns) å gasspjäll.. En slang går från insuget (mellan gasspjöll å topplocket) till dumpventilen... När man släpper gasen så bildas det ju undertryck i insuget.. Detta vakuum öppnar dumpventilen å den släpper ut trycket istället för att låta det studsa tillbaka mot turbon å i långsikt skada turbon... Dessutom ger en dumpventil snabbare respons... Om man inte har nån dumpventil så bromsas turbon ner varje gång du frikopplar för att växla å då tar det längre innan man har laddtryck i nästa växel..

PYSVENTIL
LAddtrycket ställs ju av en wastegate. Wastegaten är en ventil. Det finns turbosar som har inbyggd wastegate å såna som har separat. Till Wastegaten kopplas oxå en slang från insuget mellan gasspjället å toppen. När man då gasar på så att turbon börjar ladda så leds även trycket i denna slang som sen vid ett visst tryck övervinner fjädern inne i wastegaten å öppnar wastegaten så att en del av avgaserna leds förbi turbon så att laddtrycket ska hållas på en viss nivå...
PYSVENTILEN monteras då på slangen som går till wastegaten. När man då gasar på så att turbon laddar så leds ju då trycket in i slangen. Då "pyser" man helt enkelt ut en del av det tryckeet för att "lura" turbon att den laddar mindre än den i själva verket gör så då hålls wastegaten stängd längre å turbon ger mera laddtryck.

De va nu då min förklaring. Hoppas att den räcker...

Amen wink

"Dieselbilar drar minst bensin"

5 710 Inlägg
9 november 2006
#11
Mer i ämnet "dumpventil" med lite bilder oxo:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=80329

MVH Jonas
..............


Sök