Tja ! Mitt namn är Fredrik Andersson och är ca 21 somrar gammal, bosatt i Falun och har ett rejält intresse för bilar, Speciellt BMW
Här kommer lite info om bilen innan jag börjar :
ENGINE:
PPF:s steg 2 CrMo retainers och ventilfjädrar klarar 7500 rpm (jag har varvstopp på 7.300 ungefär..)
ENEM trimmkam (z45)
uppställd LMM
cippad trimbox
högkompskolvar
inslipade ventiler och alla packningar, oringar och packboxar är bytta!
höjt ventilspel till 0.25mm
Oljefilter från bmw(lika bra å lita på dem!)
Kylning, olja/ vatten:
19 raders oljekylare med tillhörande stålomspunna slangar!
Racing vatten kylare 546 X 464 X 42 mm
100% lätt vikt aluminium
40% mer kylning än orginal !
16" elfläkt 2000-2500rpm
förstärkt vattenpump.
samco kylarslangar från Motornord.se
Motorblock:
Slipad & balanserad vev, lager-mätta vev och överfalls lager samt mätt spel i kolvar och ringar och balanserade vevstakar och kolvar.
Urfrästa ventil "hack" i kolvarna (behövdes efter planing av block!)
Blocket är toppdäckat (för bättre förbränning och lite högre komp samt lite effektökning)
Blocket är honat hos Nilsen performance
Mirafrästa ventilsäten samt planad topp!
BMW e36 m3 EVO separata spjäll för bättre flöde och effekt!
Bakaxel:
Torsendiff på ingång!
INTAKE SYSTEM:
För besiktning: OEM
Efter Besiktning så blir det BMW E36 3.2L Evo spjäll med 6 separata rostfria fullradietrattar med tillhörande filter
EXHAUST:Avgasystem:
Martelius extraktorgrenrör med fäste för lamdasond. (köpt på ENEM.se)
grenröret är lindat med grå/silverfärgat avgasbandage (köpt på summit racing i USA)
Det nya avgasröret skall Specialtiggas för bästa passform och flöde
Blir polerat rostfritt rör.
ELECTRONICS:VEMS sprut skall monteras Efter jag fått bilen att rulla.
DRIVETRAIN:
Sachs tryckplatta samt koppling (tål ca 200-300hk)
nytt uttrampningslager
ny hårdare Hardyskiva
shortshift (väldigt korta lägen)
avsvarvat svänghjul
SUSPENSION:
D2 Track Racing Coilovers.
Diffbussning och silentbussningar i Delrin med inre kärna av rostfritt stål! samt bakre länkarmsbussningar i delrin och växellänkagebussningar och kulbussning i delrin!
Fjäderbensstag fram
Svetsat fjäderbensstag bak!
Förstärkta Bärarmar, styrstag och droplinks med delrin istället för gummi i centrum!
BRAKES: OEM Atm
Kommer monteras Komplett bromskit 286mm-356mm Fram/bak så småningom men motorn skall byggas på först för att bromsarna ska göra nån nytta
BODY-KIT: OEM IS läpp fram, Ska tillverka egna sidokjolar som kommer likna M-Tech2.
WHEELS:
BBS RF 16x11" bak, Med ett et som jag tror va runt -23-25
16x? fram, har inte bestämt vilken bredd på ytterbana jag skall använda men de blir iaf över 2"
INTERIOR: M-Tech /m3 Sport inredning med m3 sport ratt och sportstolar fram.
M Knopp
Inredningen är i prima skick! Inte en enda upprivning nästan!
Golvmattan omfärgad i svart, allt i bagageutrymmet sprayat svart med vinylspray/textilspray
Hatthyllan , A stolparna ,B stolparna samt panelen uppe vid rutan! omklädd i mocka, tyvärr fuskmocka..
växelspaks-damask samt handbroms-damask i mocka.
CAR-AUDIO: Enkel Pioneer stereo Usb/Cd/Aux/SSD minne Blir väl några högtalare till detta men inget bestämt vad de blir för
märke.
För de som inte vet så har jag en projekttråd på oijoij-society så bilderna kommer tas därifrån i början, då jag inte orkar ladda upp varje bild igen.
Som ni ser på bilder ovan så satt det BBS RS 16x7" och det tyckte jag var alldeles för smalt för bilen så det vart att inhandla nya fälgar=) Köpte dessa via http://classifieds.wheel-whores.com/
Såhär såg de ut när de hade levererats till mig:
Dessa var inte heller speciellt breda men de löste man fort, en liten beställning från http://www.felgenfuchs.de/ Gjorde susen
4" Ytterbanor till bakfälgarna
Sen vill man ju alltid sticka ut, så de vart att åka in till närmaste Färgforum och kolla på färgkarta för att hitta färg till
centrumen (också denna färg som var lagd i Motorutrymmet, insida baklucka, insida huv, och en massa andra detaljer(bilder på det kommer senare!
Monterade ihop en fälg med rätt ytterbanor och rätt färg för att kunna testmontera, insåg då hur mycket jobb de skulle bli att få in dessa monsterfälgar..
Så vart att inhandla en skärmvals direkt!
Fick också hem massa annat roligt den veckan, låter bilderna tala för sig själva!
Då dessa saker hade anlänt så vart man mer motiverad av att hålla på med bilen och då va de dags att börja tillverka fjäderbensstaget som skulle svetsas i bagageutrymmet. och svetsa nya skärmkanter samt valsa satan!
fästplatta samt stag.
Skärmkanten ditsvetsad och dags för valsning!
Efter ca 20-25mm valsning så sitter fälgarna såhär
Såhär såg motorutrymmet och själva bilen ut 2012=)
Och motorn kan man ju aldrig sluta pilla på, finns så mycket man kan göra för att den ska se och gå bättre !
När motorn var ihop år 2012 så tickade/knackade den lite grann, väldigt märkligt då det började när den var varm.
Motorn togs isär och renoverades med alla packboxar och tätningar osv men ljudet fortsatte.
Så en en gång togs den isär och jag fick ett tips om att lägga modellera mellan ventil och kolv och att jag sedan skulle montera dit toppen och dra runt motorn för han för att sedan så hur mycket spel jag hade mellan kolv och ventil.
Sagt och gjort så gjorde jag detta och hade va 1/3 dels millimeter till godo och som alla vet så expanderar ju i princip alla materiel när de blir varma.(sen är ju BMW motorn känd för att varvas ganska hårt )
Monterade isär hela blocket för att få bort kolvar, stakar, pinnbultar, vev osv.
Nu var det ända kruxet att jag skulle få tag i en Pistonwise så jag kunde fräsa ventilspåren i kolvarna.
Men tillslut så hittade jag en som jag kunde låna, lite bilder på detta är såklart ett måste!
Då var allt isärplockat och uppmärkt:
Fick lov att svarva en längre pinnbult så jag kunde färsa kolven i fixturen.
Såhär såg Spåren ut innan fräsningen:
då va de bara att börja.
Slutresultatet Ursäktar för dålig kvalité på bild.
Blocket fick sig också en uppfräschning
fick också hem veven, kolvarna, stakarna, pinnbultarna, från http://www.turnitedcnc.se/
Bottendelen fick sig en liten uppfräschning också
Slipad & balanserad vev, lager-mätta vev och överfalls lager samt mätt spel i kolvar och ringar och balanserade vevstakar och kolvar.
Urfrästa ventil "hack" i kolvarna (behövdes efter planing av block!)
Blocket är toppdäckat (för bättre förbränning och lite högre komp samt lite effektökning)
Blocket är honat hos Nilsen performance
Kan man köra med orginal fjädring eller sänkningssats ? duger inte för mig!
Beställde D2 Track Racing Coilovers, efter ha väntat i ca 6 månader så får jag hem detta paket!
Kanske är ointressant för vissa men här kommer det lite information på coilsen !
(taget rakt av hemsidan jag beställde dem ifrån! )
Justerbar monotubestötdämpare i 36 lägen. Kompression & rebound (ej separat)
Fjäder i SAE9254 stål för maximal hållbarhet samt linjäritet.
6061 T6 aluminium som är ektrolytbehandlad mot korrosion med nedre delen i stål vid McPhersonben
Sänkning ner till 120mm från original höjd
Renoveringen i motorutrymme samt bagageutrymme är nu klart för lack
Har "boxat" in massa fula hål och liknande i motorutrymmet (kommer ni se på bilderna nedan), Sen har också kabelstammen genomgått en större bantning(och förlängning) då jag tagit bort massa onödiga funktioner jag inte ens använder! (såsom, torkare till lysen, spolning till lysen, intensivspolning till vindrutan samt massa andra onödiga kablar som bara tog plats!
Här är kabelstrumporna jag skall använda för att dra alla kablar i! 30 meter bör ju räcka? ..
Så nu lägger jag upp lite bilder på hur de har gått för mig på senaste tiden !
Kommer inte vara så mycket text till allt detta så jag låter bilderna tala för sig själva!
Här har också "hyllan" som larmet satt på modifierats till en snyggare form!
(Larmet sitter numera i bilen!)
Ni som kanske har en E30 kan ju öppna motorutrymmet så märker ni ganska fort att en hel del fästen och hål är igenlagda!
Här ser ni Bagageutrymmet när de precis har blivit Epoxy Grundat ! Fattas bara Alpinvit färg så blir de där succé
Bakdörrarna Grundade och klara.
Nylackat och Extremt bra Yta! Helnöjd!
Och nu står bilen klar för lack! (typ)
Nu är mina D2 coilovers också Kompletta!
Tiggade och klara för lack!
Klara för montering! (ursäkta för dålig kvalité på bild)
Slutresultat:
Liten sneakpeak på hur färgen ser ut under backlucka motorhuv och motorutrymme!
Lite extra bilder på motorn!
Jag fick sedan några oväntade men glädjande bilder av David Krus på MMS (därför kvalitén är dålig, bättre med bilder än inga alls! )
Motorutrymmet ser strålande ut ! De timmarna som är nerlagda var helt klart värt mödan!
Nu kan jag knappt vänta tills färgen ligger på !!
Fick tillbaka bilen från lackering nån vecka efteråt och då var det dags att montera dit lite saker!
Kofångaren, Bagagelist och lysen monterade!
Och nu till motorutrymmet! (de vita "droppar" är bara polerdroppar!)
Orkar inte skriva något till varje bild så detta får duga
Fick också tillbaka mina Fälgcentrum från Riktning, När jag satte upp dem på bilen och vred runt fälgen så såg jag att fälgen va lite slagen efter blästringen.
Sen var de dags att passa in den nya kylaren som jag köpt
Otroligt nog så passade den perfekt
Har hållit på att dra om hela kabelhärvan för att rensa bort de som är onödigt och det som jag vill flytta in i kupén, Så jävla glad att jag har vänner som vill hjälpa till för annars hade jag varit utbränd vid detta laget..
Fjädringen monterades fram och när jag kollade om mina fälgar skulle få plats så insåg jag att fjädern tar i innerbanan så de fick bli att ändra måtten fram och bak! så Nya fälg setupen blev : 16x8 fram och 16x11 bak!
När jag äntligen hade fått hem mina nya ram och vev-lager så blev det en kväll i garaget för att slänga ihop det!
PS jag har ett par nya vev samt ramlager till en m20 motor liggandes som inte passade på min då min vev är slipad! så jag fick lov att använda 0.25 överdimensions lager.
Här kommer det lite bilder.
Lite nya delar från BMW
Testmonterade en fälg fram för att se om det skulle få plats för märkte att det var skit bakom skivan (mot navet) så det va därför inner trumman tog i coilen, gjorde rent bakom skivan och testmonterade men det tog tyvärr fortfarande i =/.
På plussidan så va de ju inte mycket så en liten spacer så är de löst!
Märkte också att fälgbanan hade fått sig en liten stöt på ett ställe och jag känner att det inte är värt att lämna in banorna på riktning så nu är frågan, ska man köra så tunn spacer som möjligt och köpa nya ytterbanor? Har för tillfället 2" fram men tänkte att de skulle vara ganska fett med 2,5-3" vad tror ni?
Såhär sitter fälgarna nu:
Tror jag kan göra ganska lågt 2014! ^^
Ramlagerna på plats!
Efter en veckas uppehåll så får jag ett trevligt samtal av lackeraren och då har han blivit klar med lite fler delar som skulle lackas
Ett exempel på saker som lackades vad fjäderbensstaget fram
Började fundera över vad jag ska köra med för insug till bilen också, och kan ärligt säga att org insuget inte är speciellt snyggt eller väl avstämt så började leta och läsa på forum vad de flesta brukar köra med,
Så efter ett bra tag fick jag tag på separata spjäll från en BMW E36 M3 EVO motor som skall moddas för att passa min motor till de spjällen blir det 6st högglans polerade eller rostfria fullradie trattar ( kommer bli gött ljud!)
Såhär såg de ut när jag fick spjällen lite taskigt skick på allt men det skall fixas !
Sagt å gjort, plockade isär spjällen och glasblästrade rent ytan och de vart en rejäl skillnad!
Kunde inte låta Mässingsspjällen vara matta så tog isär det och polerade upp kanalerna och dessa,Och så här vart allt i slutändan!
skillnad som sagt!
Fick också hem de nya Hella black light kopiorna !
(de som inte vet så har Hella slutat göra de lysena och eftersom jag ville ha nya lysen så vart det att köpa från ett företag som gör exakta kopior av hella lysena)
Har också Renoverat drivaxlarna Genom att ta isär knutar,damasker och tvättat rent allt och fettat in allt med nytt grafitfett=)
De ser väldigt svarta ut just nu men de är snart dags för att skicka iväg massa saker på guldgalv så det kommer bli guldiga damaskband och inre skyddskåpor! Bilder på detta kommer inom kort!
Sen fick jag ett ryck och tänkte att jag skulle göra klart innertrummorna till fälgarna så tog med mig mina innerbanor till jobbet för lackering
La de först i en intensiv rengöring för att få bort grus/bromsdamm etc..
Efter rengöringen var de dags för slipning och blästring
Så va de klara för lack
Svart vart det Slutytan kommer bli Satinsvart
Och nu är vi framme I dagens Datum 2 oktober 2013!
så här kommer lite bilder och info av saker som hänt nu på senaste tiden
Son ni vet så skall Fälgarna lackas, men kom på att fälgarna är omborrade från 5x??? till 4/100 och efter de va igensvetsade och uppborrade så var det kvar 5 stora svets "bullar" och dessa kunde inte vara kvar för det hade ju sett färjävligt ut ! så efter jobbtiden så va de bara för mig att rikta upp fälgarna i svarven och med användning av en "riktklocka" så fick jag allt rakt tillslut.
Som ni kommer se så är det inte en vanlig svarv chuck, utan en 4backs chuck.
Förklaring: En vanlig chuck så rör sig alla backas synkat innåt för att fästa materialet som man skall svarva i, men i en 4 backs chuck så rör sig alla individuellt innåt (man måste alltså skruva in varje back för sig) och det gör allt väldigt mycket svårare.
Här ser ni de "svetsbullarna" jag menar!
Lägg märke till min farbrors springa x) (inte meningen att det skulle bli med på bild menmen..)
För att jag skulle få så bra resultat som möjligt så använde jag mig av ett Radiestål/skär, alltså ett skär som är som en rund tallrik så man inte får raka "hörn" eller hur man ska säga..
Kom fram lite nummer också och de va ju väldigt bra!
Hade också samlat på mig en massa pråtdetaljer som skall skickas iväg på Gulkromatisering, sen är det inte så många som sälger
Bultar, brickor och muttrar som är gulkromatiserade (sammanlagt ca 1200 delar.. bör ju räcka ett tag) vart att skicka iväg detta så det blir gula/Guldiga, Kommer nog passa väldigt bra till den röd/bronze färgen=)
Och i hjulhuset (höger bak) så sitter det en returtank för soppan som kommer tillbaka från fuelrailen och de dras orginal ute i hjulhuset men de har som konsekvens att det rostar väldigt snabbt i hjulhuset så det svetsades igen och så gjordes det en ny "ingång" för slangarna byttes samtidigt mot stålomspunna slangar
Hela kabelhärvan togs bort tidigt i detta projekt för att skulle kunna dra alla mina kablad där jag ville ha dem, men det hade en konsekvens det också.. och det är att allt måste tillbaka i bilen nån gång...
Så de personer som tycker detta ser kul ut kan ju gärna få komma till mitt garage och löda i detta för de är inge kul någonstans :cry:
´
Har också fått iordning på det nya garaget som min och 7 andra feta bilar skall flytta till
Finn ett fel med armaturfästet
Lite taskig kvalitet, men kan bero på att vi knappt hade något lyse i lokalen innan det renoverades.
Detta var allt för denna gång!
Kommer uppdatera så fort jag får hem delarna från gulkromatiseringen och mina fälgcentrum från lack osv=)
Kommentera gärna
Senast redigerat av frayass (13 oktober 2014)