Hej!
Tänkte bara meddela mina erfarenheter av Federal 595RS-R (225/45-17).
Köpte en uppsättning i våras (från Nordendäck.se) för att använda på bankörningar under året på min Corsa OPC (vikt 1210kg). Blev tyvärr bara två körningar (Ljungbyhed och Kinnekulle) samt resa dit ToR. Däcken kändes lättavlästa och greppet var bra. Overall ett positivt intryck med tanke på priset. Bör dock nämna att jag aldrig tidigare kört med denna typen av däck. So far so good...
När jag ställde av bilen nu i höstas så uppmärksammar jag tvärgående sprickor i flera av däcken. Efter lite efterforskningar på nätet visar det sig vara skarven i slitbanan som blivit synlig. Detta verkar vara ett ganska vanligt problem med just Federal 595RS-R (även om jag läst att även Toyo och andra "R"-däck också har kunnat göra såhär). Jag vågar inte köra på bana med dem längre baserat på hur de ser ut. Har även läst mig till att det inte "borde" vara några problem men att man dock bör kassera däck som spricker på detta sättet. Någon däckkunnig som säger motsatsen?
Har varit i kontakt med Nordendäck men fått uruselt med hjälp som jag upplever det. Mailar bilder på hur de ser ut och frågar om hur/om jag kan reklamera dem. Får till svar att de inte sålt så många uppsättningar av just dessa däcken. Det var allt jag fick till svar. Mailar fram och tillbaka med dem under ett par veckor varpå jag blir ombedd att skicka bilderna igen så de kunde kontakta tillverkaren. Efter en vecka (när jag påmint dem) får jag detta till svar:
"Som de ser ut har däcken blivit riktigt varmgångna vid hård påfrestning vid tex bankörning och därför delat på sig, Tyvärr tar leverantören ej på sig en reklamation på detta."
Jag tycker det är märkligt att de inte klarar bankörning när det på Federals hemsida står att de är perfekta för just "sprinting, drifting and track-day applications".
Baserat på mina erfarenheter av både Federals 595RS-R och av Nordendäck.se så skulle jag i varje fall inte rekommendera någon av dem...
Eller är det jag som är helt tokig som tycker att däcken bör hålla mer än två körningar utan att spricka? Jag kanske är ute och cyklar?
Någon annan som har erfarenheter av Federals däck? Eller av kundtjänsten hos Nordendäck.se för den delen?
//Per
![https://www1.garaget.org/gallery/images/23/22063/22063-afe9bc874cc9e078d0176a8b2b01ae39.jpg]()
Tvärgående sprickor Federal 595 RS-R 225/45-17