2690
Sök

kan man se utan att provtrycka om toppen är sprucken?

10 Inlägg
10 november 2006
Trådstartare
#1
Kan man veta om toppen är sprucken eller om det är pckningen u tan att provtrycka?


2 911 Inlägg
10 november 2006
#2
Är toppen sprucken så bör du byta topp, och samtidigt packning.
är den inte sprucken så måste du byta packningen

oavsett hur, så bör du byta packningen, så mitt tips är att byta den inledningsvis och se om de problem? du antagligen upplever som gör att du drar slutsatsen att du vill se om toppen är sprucken.

10 Inlägg
10 november 2006
Trådstartare
#3
har hört att om det är packningen så får man vatten i oljan. om toppen är sprucken så får man inte det. ligger det nån sanning i det?


645 Inlägg
10 november 2006
#4
tecken på läckande topplockspackning:
Låg kompression mellan två intillliggande cylindrar, mtorn kokar, kylvätska försvinner för systemet, oljeläckage, grå rök från avgassystemet, motornoljan blir grå färgad och nivån stiger, motorn går ej på en eller flera cylindrar en stund vid kallstart.

//Marcus Saari

Chef
379 Inlägg
10 november 2006
#5
råkade spräcka toppen på min 900s, det gick åt vatten först, men efter en månad kom vattnet ner i oljan...... packningen var hel..........

Så nej, det går inte att specifikt säga det.......

Jag skulle vilja säga så att går motorn på 2-3 cylindrar när den är kall och går på alla 4 när den blir varmare så kan man rätt säkert säga att topplocket är sprucket, för när topplocket blir varmt så sväller materialet och det kan bli tätt!

"Jag kommer ihåg att glömma, men ibland händer det att jag glömmer att komma ihåg" - Chrille

10 Inlägg
11 november 2006
Trådstartare
#6
tack för alla svar. jag får prova och se.


Forskningsingenjör, Förbränningsmotorer på LTH.
137 Inlägg
11 november 2006
#7
Man borde kunna se sprickor i toppen med sprickindikeringsfärg. Detta förutsätter ju dock att man har toppen lös.



Sök