3713
Sök

Volvo 740 B230f topplockspackning

9 Inlägg
20 oktober 2013
Trådstartare
#1
Hej tror min topplockspackning är dålig, den ryker vitt på höga varv , vitt på oljepåfyllnads locket och det försvinner lite vatten, kör bara korta svängar när jag kör. vad kan felet vara ?


135 Inlägg
20 oktober 2013
#2
Är oljan vit/grå så kan det nog mycket väl vara den som sagt upp sig smile dock inte så farligt, en ny packning kostar 150kr på folkraceshopen.

5 700 Inlägg
20 oktober 2013
#3
Att byta packning går fort, bytte på min bil i Augusti och det tog inte ens två timmar från det att jag körde in bilen i garaget till dess att jag körde ut den. Och då var det första gången jag bytte topplockspackning på en bil så jag tog det riktigt lugnt.
Senast redigerat av simlar (20 oktober 2013)


135 Inlägg
20 oktober 2013
#4
Tjaaaa oljan tappar ju delar av sina smörjande egenskaper då det hamnar vatten i den så det är ju inte jättebra...
Hur lång tid det tar beror ju helt på hur duktig du är på att skruva....men en kväll, kanske?
Senast redigerat av klubbfors (20 oktober 2013)

135 Inlägg
20 oktober 2013
#5
Man lossar toppen och kollar wink big_smile

5 700 Inlägg
20 oktober 2013
#6
matte1996 skrev:
Hur märkte du att din packning var dålig simlar. ?

Misstänkt den länge då den alltid dragit vatten och olja och jag har inte hittat var det tar vägen.

Bytt kylare, expansionskärl, vattenpump och slangklammer då det läkte lite överallt men bilen drog fortfarande vatten. Upptäckte i somras när jag hade isär bilen för rostlagning att det läkte olja mellan topp och block, och det är enda oljeläckaget jag hittade så det konstaterades snabbt att det var packningen som orsakade oljeläckaget.

När sedan bilen var rostlagad och jag kört med den ett tag så rök den ordentligt vitt fastän det var 25°C.

Varken vatten i oljan eller olja i vattnet och den rök inte blått utan endast relativt tjock vit rök, speciellt när man varvade.

Bytte topplockspackning för att se om det skulle lösa mina bekymmer, och det gjorde det. Det har inte försvunnit varken vatten eller olja på lite över 100mil.


5 700 Inlägg
20 oktober 2013
#7
matte1996 skrev:
Okej för jag har olja mellan block och toppen och det måste komma ifrån toppen ser inte att det läcker någon annansstans

Då är det säkert topplockspackningen, min läckte olja mellan topp och block på avgassidan.


Fri fart för ett fritt folk!
14 162 Inlägg
21 oktober 2013
#8
att oljelocket blir vitkläggigt har inget med packningen att göra.
normalt på bilar som rullar korta sträckor.

det är när oljan börjar bli vitare som man är säker på att något är fel.

standard fel på dessa så oljan rinner ner vid toppen är ventilkåpan och fördelaren dessa läcker nästan alltid.


detta utsluter inte att själva packningen läcker ur lite olja

ett avgasystem som aldrig blir helt varmt ryker väldigt när det plågas ur då fukten gärna blir stånde i ljudämparna värmen blir inte tillräckligt hög förens man börjar plåga motorn.


nu säger jag inte att det inte är din packning men tycker för många gärna vill tro att packningen går sönder hela tiden.
så många river toppen helt i onödan.

Kör fort så hinner inget hända...


Sök