3488
Sök

Mercedes CLK 320 98-01 utrustning?

127 Inlägg
21 oktober 2013
Trådstartare
#1
Har funderingar på att köpa en äldre merca med lite lyx.

Men jag kan inte hitta nån information om vilka finesser som som är standard och vilka som är options.

En jag kolla på tex hade massage i förarstolen, en annan hade inte det. Vilka har regnautomatik tex?
Eluppvärmd framruta?

Har kollat bilarna på carfax också, men där finns ingen sån info.
Däremot fick jag reda på vilka som varit skruvade mätare på...

Och är lyxen och finesserna samma på CLK 200-230-320, och bara motorn som skiljer?


Forummoderator
18 117 Inlägg
21 oktober 2013
#2
ncc1701d skrev:
Har funderingar på att köpa en äldre merca med lite lyx.

Men jag kan inte hitta nån information om vilka finesser som som är standard och vilka som är options.

En jag kolla på tex hade massage i förarstolen, en annan hade inte det. Vilka har regnautomatik tex?
Eluppvärmd framruta?

Har kollat bilarna på carfax också, men där finns ingen sån info.
Däremot fick jag reda på vilka som varit skruvade mätare på...

Och är lyxen och finesserna samma på CLK 200-230-320, och bara motorn som skiljer?

Haft en CLK 230 Kompressor. 193 hk (i Sverige) gjorde den hyggligt pigg. Marginellt sämre än 320.

136 PS (100 kW; 134 bhp)    190 N·m (140 lb·ft)    8.8    208 km/h CLK 200
163 PS (120 kW; 161 bhp)    230 N·m (170 lb·ft)    7.9    222 km/h CLK 200 Kompressor
192 PS (141 kW; 189 bhp)    230 N·m (170 lb·ft)    7.9    255 km/h CLK 200 Kompressor
193 PS (142 kW; 190 bhp)    280 N·m (210 lb·ft)    7.5    255 km/h CLK 230 Kompressor
218 PS (160 kW; 215 bhp)    315 N·m (232 lb·ft)    7.4    255 km/h CLK 320
279 PS (205 kW; 275 bhp)    400 N·m (300 lb·ft)    6.2    255 km/h CLK 430
347 PS (255 kW; 342 bhp)    510 N·m (380 lb·ft)    4.7    255 km/h CLK 55 AMG

Du ska titta på utrustningsgraden vilka är: Classic, Esprit, Sport, Elegance och Avantgarde. Saxar en text från en engelsk sida som jag översatt med Google:

"Classic, Esprit, Sport, Elegance och Avantgarde är de utföranden vi får.
- klassiskt var entréplanet med elektriska fönsterhissar , uppvärmda backspeglar, främre krockkuddar.
- Sport var som klassisk men med sänkt fjädring, soltak, läder växelspak, armstöd etc.
- Elegance hade elektrisk glas taklucka, dörr exit lampor, auto doppa backspeglarna, lättmetallfälgar.
- Avantgarde var så som Elegance men med sportchassi, tonade rutor, sportchassi, bättre trim, kromgrill.

Min Avantgarde:
http://www.garaget.org/?car=299847

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

127 Inlägg
21 oktober 2013
Trådstartare
#3
Ok, tackar. Så en 00a med glastaklucka är automatiskt en Elegance då tex?

Vad är siffrorna i kolumnen före km/tim? 0-100 eller?


Forummoderator
18 117 Inlägg
21 oktober 2013
#4
ncc1701d skrev:
Ok, tackar. Så en 00a med glastaklucka är automatiskt en Elegance då tex?

Vad är siffrorna i kolumnen före km/tim? 0-100 eller?

Det bör det vara men inget är säkert.

Ja, 0-100. En 320 upplevs segare än 230K då den inte är lika "rapp" i gaspådraget.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Aldrig nöjd
804 Inlägg
22 oktober 2013
#6
Har en svensksåld Elegance från 01 med en hel del extrautrustning, taklucka var inte standard.

Livet är för kort för att äga Volvo.

Forummoderator
18 117 Inlägg
22 oktober 2013
#7
Masquerade skrev:
Har en svensksåld Elegance från 01 med en hel del extrautrustning, taklucka var inte standard.

En djungel det där... Jag har ju en classic och kom på imorse att jag har ju glastaklucka...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

5 129 Inlägg
22 oktober 2013
#8
Min C-klass är en Classic men har en hel del utrustning smile bla stora larmet, skinn och stora klimatorn smile
Mamma hade en eleganse med bara ac och skinn och regnsensor smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Forummoderator
18 117 Inlägg
22 oktober 2013
#9
mb_pucken skrev:
Min C-klass är en Classic men har en hel del utrustning smile bla stora larmet, skinn och stora klimatorn smile
Mamma hade en eleganse med bara ac och skinn och regnsensor smile

Oh! Stora klimatorn! Jag trodde den var en sägen... Vill ha! Men läder vill jag inte ha. Värdelöst. Har dock AC i min med.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

127 Inlägg
22 oktober 2013
Trådstartare
#10
jag kan ställa en fråga till:

En 2002 som anges vara en C209 baserad. Enl wiki så var en del 2002or c209 men de flesta c208.
C209 automat var 7växlad och c208 är ju 5växlad. HUR ser man på bilen vad som är rätt?
Säljaren kan ju säga c209 hur mycket som helst, men hur ska jag veta?

På carfax får man ju inte den informationen.

Hur är bränsleförbrukningen egentligen? Har hittat olika svar.
0.75 landsväg, 1.04 blandad, eller 0.85 - 1.4 ?
Senast redigerat av ncc1701d (22 oktober 2013)


Forummoderator
18 117 Inlägg
23 oktober 2013
#11
ncc1701d skrev:
jag kan ställa en fråga till:

En 2002 som anges vara en C209 baserad. Enl wiki så var en del 2002or c209 men de flesta c208.
C209 automat var 7växlad och c208 är ju 5växlad. HUR ser man på bilen vad som är rätt?
Säljaren kan ju säga c209 hur mycket som helst, men hur ska jag veta?

På carfax får man ju inte den informationen.

Hur är bränsleförbrukningen egentligen? Har hittat olika svar.
0.75 landsväg, 1.04 blandad, eller 0.85 - 1.4 ?

Under 1.1 tror jag inte du kommer.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Aldrig nöjd
804 Inlägg
24 oktober 2013
#12
Dieselsmurfen skrev:
Under 1.1 tror jag inte du kommer.

Har aldrig haft en blandad förbrukning på över litern med min, självklart räknat vid pumpen. Brukar ligga på 0,96l/mil (lägre med 16"), vilket även stod på Transportstyrelsens hemsida tills uppdateringen i samband med skattehöjningen.

ncc1701d skrev:
jag kan ställa en fråga till:

En 2002 som anges vara en C209 baserad. Enl wiki så var en del 2002or c209 men de flesta c208.
C209 automat var 7växlad och c208 är ju 5växlad. HUR ser man på bilen vad som är rätt?
Säljaren kan ju säga c209 hur mycket som helst, men hur ska jag veta?

På carfax får man ju inte den informationen.

Hur är bränsleförbrukningen egentligen? Har hittat olika svar.
0.75 landsväg, 1.04 blandad, eller 0.85 - 1.4 ?

C208 och C209 har helt olika karosser och är baserade på olika generationer, blir ganska svårt och dyrt att sälja en C208 som en C209.

Livet är för kort för att äga Volvo.

127 Inlägg
24 oktober 2013
Trådstartare
#13
Men hur ska jag som icke merca vetare veta om det är en c209, går det att se på inredning? Har sett att 2003- har stor rund blå display inne i hastighetsmätaren tex.  De nyare rundade bakljusen?


Jag hade visst fel om automaten, endast 350 hade 7växlad.


Aldrig nöjd
804 Inlägg
24 oktober 2013
#14
ncc1701d skrev:
Men hur ska jag som icke merca vetare veta om det är en c209, går det att se på inredning? Har sett att 2003- har stor rund blå display inne i hastighetsmätaren tex.  De nyare rundade bakljusen?


Jag hade visst fel om automaten, endast 350 hade 7växlad.

C208:
http://data.motor-talk.de/data/galleries/0/147/6759/45312614/1-10-6515622203389782093.JPG

C209:
http://s1.cdn.autoevolution.com/images/gallery/MERCEDESBENZCLK55AMG-355_8.jpg

C208-ägare med mindervärdeskomplex brukar försöka göra om sina bilar till C209 med denna styggelse:
http://www.expression.be/cars/clk-w208-d/clk-w208-d-09-hi.jpg

..men det lurar ingen.

Finns även ganska stora skillnader i inredningen där C208 ser betydligt äldre ut (inredningen är tagen till stor del från den gamla E-klassen). C209 ser mer ut som förra generationens C-klass med mer plast i sig.

C208:
http://s1.cdn.autoevolution.com/images/gallery/MERCEDESBENZCLK-C209--1703_1.jpg

C209:
http://s1.cdn.autoevolution.com/images/gallery/MERCEDESBENZCLK-C209--1547_1.jpg

Livet är för kort för att äga Volvo.

127 Inlägg
24 oktober 2013
Trådstartare
#15
Ahh nu fick jag mer kött på benen. Tack för klargörelsen.


312 Inlägg
24 oktober 2013
#16
förbannat skön bil vill jag lova du lär inte bli besviken smile var dock noga att kolla så all el fungerar som de ska

Life is what you make it. And if you don't make it who's gonna make it for you?

127 Inlägg
29 oktober 2013
Trådstartare
#17
Det blev en CLK320 elegance 02 (c209). Naturligtvis med min otur så började hastighetsmätaren krångla efter några mil. Ska ha en diskussion med bilfirman om det. Tydligen vanlig fel att kugghjulen som driver visaren slits ut?


Forummoderator
18 117 Inlägg
29 oktober 2013
#18
ncc1701d skrev:
Det blev en CLK320 elegance 02 (c209). Naturligtvis med min otur så började hastighetsmätaren krångla efter några mil. Ska ha en diskussion med bilfirman om det. Tydligen vanlig fel att kugghjulen som driver visaren slits ut?

Grattis! Men några kugghjul strular inte. Elfel.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

127 Inlägg
29 oktober 2013
Trådstartare
#19
Är du säker? För ibland funkar mätaren nästan, tex den kan hålla hastigheten upp till ex 60km sen flippar den lite fram o tebax. Ser precis ut som den "slirar" s.a.s. När jag provkörde först på firman så fungerade den...tror jag. Jag kollade ju inte så den visade rätt, men hade den inte funkat alls hade jag ju märkt det.

Enl vad jag hittat på nätet både i text o video så beskrivs felet som visarkuggjulet som utslitet, så motorn kan greppa lite ibland.

Verkstan som firman hade kollade med ODB utrustning. men kunde inte hitta några fel heller.
Senast redigerat av ncc1701d (29 oktober 2013)


Aldrig nöjd
804 Inlägg
29 oktober 2013
#20
Låter dyrt, hade tvingat firman att laga det. Klarar de inte av det så är det bara att skicka räkningen från Mercedes till dem.

Livet är för kort för att äga Volvo.


Sök