2719
Sök

Volvo 142 Custom

LångtidsProjekt Låg. Påbörjade detta projekt 2007, men saker kom i vägen ett par år.....Planen är fortfarande samma som då, luftfjädring, vitmotor (nu 960 3.0), V40 panel... Resten får komma som det kommer.

914 241 Visningar
Uppdaterades senast 5 oktober 2019
684 Inlägg
16 juni 2014
Trådstartare
#841
aDedorsson skrev:
Paulit skrev:
Och till alla er över 500! följare, KUL! Tack för att ni har tålamod med mig, projektet går sakteliga framåt igen, nu bland annat med att jag slaktar min 960 donator, har fått ur drivlina och diverse, men har kabelhärvan kvar att slita ut, är väl lite osäker på vad jag ska ta, så det blir säkert en massa onödigt i en stor hög liggandes. Bättre att ta för mycket än för lite dock. Har inte tagit några foton på detta, då det egentligen inte hör till själva bygget....

Hej hopp!!

PS. Det kanske inte ens blir sexan, kan ev. bli att jag får skaffa mig en kortare motor, blir trångt för kylaren. DS.
Blev så sugen att kolla på arbetet igen så läste igenom tråden en gång till haha! bra jobbat  smile
big_smile big_smile


684 Inlägg
16 juni 2014
Trådstartare
#842
En fråga bara, om det nu finns någon Volvo-tok därute som läser detta: Var 940-960 karosserna galvade eller nåt -92? Tycker donatorbilen är så fin, har inte sett nån rost i princip alls på den? Finns lite på bakluckan, men karossen som sagt verkar fin?


762 Inlägg
16 juni 2014
#843
Paulit skrev:
En fråga bara, om det nu finns någon Volvo-tok därute som läser detta: Var 940-960 karosserna galvade eller nåt -92? Tycker donatorbilen är så fin, har inte sett nån rost i princip alls på den? Finns lite på bakluckan, men karossen som sagt verkar fin?
Jag har för mig att Volvo 240 fick galvad kaross 1987, och det vore konstigt ifall Volvo slutade att galva karosserna på efterkommande modeller och årsmodeller. smile


Maskinförare
681 Inlägg
16 juni 2014
#844
Paulit skrev:
En fråga bara, om det nu finns någon Volvo-tok därute som läser detta: Var 940-960 karosserna galvade eller nåt -92? Tycker donatorbilen är så fin, har inte sett nån rost i princip alls på den? Finns lite på bakluckan, men karossen som sagt verkar fin?
japp dom är galvade!

Kolla in min volvo 142 T5 projekt tråd! :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=264442

174 Inlägg
16 juni 2014
#845
Paulit skrev:
Och till alla er över 500! följare, KUL! Tack för att ni har tålamod med mig, projektet går sakteliga framåt igen, nu bland annat med att jag slaktar min 960 donator, har fått ur drivlina och diverse, men har kabelhärvan kvar att slita ut, är väl lite osäker på vad jag ska ta, så det blir säkert en massa onödigt i en stor hög liggandes. Bättre att ta för mycket än för lite dock. Har inte tagit några foton på detta, då det egentligen inte hör till själva bygget....

Hej hopp!!

PS. Det kanske inte ens blir sexan, kan ev. bli att jag får skaffa mig en kortare motor, blir trångt för kylaren. DS.
om du inte vill ha kvar 960 motorn så skulle jag gärna vara intresserad utav tråg, olje rör,sticka  kylet om du vill sälja det smile
Mvh Pontus

kolla gärna in mitt projekttråd 245 med T5 motor :)
Mvh Pontus

1 282 Inlägg
16 juni 2014
#846
Helgalvade från 88 på 240/740, började galvas 86 om jag inte minns fel men inte hela bilar.


1 861 Inlägg
17 juni 2014
#847
Vita_Vargen skrev:
Helgalvade från 88 på 240/740, började galvas 86 om jag inte minns fel men inte hela bilar.
Amazon va galvade från 65 på trösklarna B)


300 Inlägg
17 juni 2014
#848
88B heter dom som är galvade

684 Inlägg
18 juni 2014
Trådstartare
#849
Efter mycket om och men är iallafall den eventuella blivande motorn tvättad.

https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122628/122628-0e5b04d0c357fe3305dcf3e95e2ffcc4.jpg
Slakt"huset"

https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122628/122628-815bfef1b6dbf01457c31a824024cc6e.jpg


2 341 Inlägg
18 juni 2014
#850
Du råkas inte ha medbringaren bak den som sitter på kardan?


684 Inlägg
18 juni 2014
Trådstartare
#851
MR_T skrev:
Du råkas inte ha medbringaren bak den som sitter på kardan?
Tänker du på den där mojängen som sitter mellan bakaxeln och kardan?


2 341 Inlägg
18 juni 2014
#852
Paulit skrev:
MR_T skrev:
Du råkas inte ha medbringaren bak den som sitter på kardan?
Tänker du på den där mojängen som sitter mellan bakaxeln och kardan?
Jag har ju en volvo axel och behöver delen som knuten sitter i och bultas mot axeln.


Freude am fahren
433 Inlägg
18 juni 2014
#853
Paulit skrev:
Efter mycket om och men är iallafall den eventuella blivande motorn tvättad.
Klart du skall köra på en rak sexa, klockrent i den bilen.


684 Inlägg
18 juni 2014
Trådstartare
#854
Fredrik_M skrev:
Paulit skrev:
Efter mycket om och men är iallafall den eventuella blivande motorn tvättad.
Klart du skall köra på en rak sexa, klockrent i den bilen.
Absolut, men om det inte finns plats för en kylare, så är det kört, då får det bli en kortare motor. smile


2 341 Inlägg
18 juni 2014
#855
Paulit skrev:
Fredrik_M skrev:
Paulit skrev:
Efter mycket om och men är iallafall den eventuella blivande motorn tvättad.
Klart du skall köra på en rak sexa, klockrent i den bilen.
Absolut, men om det inte finns plats för en kylare, så är det kört, då får det bli en kortare motor. smile
Går det inte att sätta kylaren i bagageluckan?


684 Inlägg
18 juni 2014
Trådstartare
#856
MR_T skrev:
Paulit skrev:
Fredrik_M skrev:

Klart du skall köra på en rak sexa, klockrent i den bilen.
Absolut, men om det inte finns plats för en kylare, så är det kört, då får det bli en kortare motor. smile
Går det inte att sätta kylaren i bagageluckan?
Näe näe näe, där ska tanken och luftfjädringsgrunkorna bo ju! big_smile


Lillen
213 Inlägg
18 juni 2014
#857
Kan inte sluta tänka på de där motorerna , det var ju tanken att köra exakt den drivlinan i min bil.
För lång , äsch det går nog att lösa om man tål att bygga om.

Men kör på med ditt koncept!


Allfixare
1 475 Inlägg
18 juni 2014
#858
Min chef har lyckats stoppa ner en sån sexa i en amazon, med kylaren fram... Han byggde dock en ny egen torpedvägg. Det kan du göra å wink


684 Inlägg
19 juni 2014
Trådstartare
#859
fish skrev:
Min chef har lyckats stoppa ner en sån sexa i en amazon, med kylaren fram... Han byggde dock en ny egen torpedvägg. Det kan du göra å wink
Bygger jag och flyttar torpedväggen bakåt kan jag ju få plats med en hur lång motor som helst i princip.
Tanken bakom v40 panelen är dock att ha allt lullull kvar, som ac osv. Flyttar jag torpeden får det inte plats med det... Hmm, Moment 22. Äh, jag ska prova kasta dit motorn, kolla hur det ser ut, och ta beslut efter det!
En kylare får iofs. plats nu, men då kan jag kanske inte bygga om fronten som jag tänkt mig... Jaja, vi får se hur det blir..


1 861 Inlägg
19 juni 2014
#860
Paulit skrev:
fish skrev:
Min chef har lyckats stoppa ner en sån sexa i en amazon, med kylaren fram... Han byggde dock en ny egen torpedvägg. Det kan du göra å wink
Bygger jag och flyttar torpedväggen bakåt kan jag ju få plats med en hur lång motor som helst i princip.
Tanken bakom v40 panelen är dock att ha allt lullull kvar, som ac osv. Flyttar jag torpeden får det inte plats med det... Hmm, Moment 22. Äh, jag ska prova kasta dit motorn, kolla hur det ser ut, och ta beslut efter det!
En kylare får iofs. plats nu, men då kan jag kanske inte bygga om fronten som jag tänkt mig... Jaja, vi får se hur det blir..
Du kan inte ha en liten kylare som är bred då med expansions kärl så du kan få den längre fram? smile



Sök