3141
Sök

Projekttråd: Hur Du Bygger Egna Coilovers

15 Inlägg
16 juli 2014
#81
hur långt ner ska hylsan på  fjäderbenet ska den skjutas i botten?

2Fast4You
499 Inlägg
18 juli 2014
#82
seven-40 skrev:
hur långt ner ska hylsan på  fjäderbenet ska den skjutas i botten?

Jag utgick från att jag skulle kunna höja bilen till normal höjd men det beror ju helt på hur långa fjädrar du har så din fråga är nog individuell.


En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
18 juli 2014
#83
Antar att det bara är att bygga likadant på 850? För benen är ju i stort sett samma som 960 dvs delbara.
Går det att åka lågt men med lite komfort eller är det högt och mjukt som gäller?


15 Inlägg
18 juli 2014
#84
okej det blir nog enklare då man får grejerna:)
ArvidsZon skrev:
seven-40 skrev:
hur långt ner ska hylsan på  fjäderbenet ska den skjutas i botten?

Jag utgick från att jag skulle kunna höja bilen till normal höjd men det beror ju helt på hur långa fjädrar du har så din fråga är nog individuell.

54 Inlägg
13 januari 2015
#85
Jag har stöt på ett problem...

Tänkte jag skulle bygga mig egna coilovers till min Ford Sierra men det värkar som att dämparna back inte går och montera isär, för dom är inte gängade, det ser ut som plåten är pressad. Ja! allt går och ta isär men jag vill kunna få i hopp dom smile

Jag har mindre lust och sitta svetsa i, när dom fulla med olja/gas "rör bomb" smile

någon som har någon ide

fram har jag inte hunnit titta om jag kan montera isär dämpare en


253 Inlägg
15 januari 2015
#86
McNolton skrev:
Jag har stöt på ett problem...

Tänkte jag skulle bygga mig egna coilovers till min Ford Sierra men det värkar som att dämparna back inte går och montera isär, för dom är inte gängade, det ser ut som plåten är pressad. Ja! allt går och ta isär men jag vill kunna få i hopp dom smile

Jag har mindre lust och sitta svetsa i, när dom fulla med olja/gas "rör bomb" smile

någon som har någon ide

fram har jag inte hunnit titta om jag kan montera isär dämpare en

Om ditt fjäder ben är någorlunda lika tjockt som 240/740/940 alltså 2'' så kan du ju svetsa dit 10 cm från volvo benet så har du gänga där och kan skruva i en dämpare!


54 Inlägg
16 januari 2015
#87
BjursAlleX skrev:
Om ditt fjäder ben är någorlunda lika tjockt som 240/740/940 alltså 2'' så kan du ju svetsa dit 10 cm från volvo benet så har du gänga där och kan skruva i en dämpare!

Jo tanken har slaget mig

Tror det billigaste lösning jag har kommit fram till är köpa ett par begagnade coilovers som är snar lika Sierra coilovers längd bred osv osv och bygga om dom så det passar på spindlarna, Bak behöver det bara samma längd för att få det passa


9 Inlägg
27 januari 2015
#88
Ingen som vill sälja sina fördigbyggda till og9-3 😀


6 Inlägg
22 februari 2015
#89
de borde väl gå och elförzinka rörena för och skydda dom? smile


54 Inlägg
23 mars 2015
#90
Håller på att bygga fjäderben till min brukis 240 och undrar om nån har nåt bra tips på vad man kan ta på gängorna sedan? Eftersom det är obehandlat stål kommer det ju att börja rosta direkt om man inte målar eller skyddar på nåt sätt?
Sen om det finns nåt som stannar kvar när man justerar höjden? För jag antar att vanligt färg bara kommer skavas bort direkt? Någon som har nåt bra tips? smile


Rust Is Not A Crime
1 215 Inlägg
24 mars 2015
#91
Nisel skrev:
Håller på att bygga fjäderben till min brukis 240 och undrar om nån har nåt bra tips på vad man kan ta på gängorna sedan? Eftersom det är obehandlat stål kommer det ju att börja rosta direkt om man inte målar eller skyddar på nåt sätt?
Sen om det finns nåt som stannar kvar när man justerar höjden? För jag antar att vanligt färg bara kommer skavas bort direkt? Någon som har nåt bra tips? smile

Tunnflytande wax kan du spruta på, det funkar klockrent. Och angående färg så kan du väl gulkromatera? wink

Tur att den gick sönder - Den höll inte ändå :)

Motorer utan turbo... suger, Va :P
8 Inlägg
27 februari 2018
#92
Tänkte bara vissa att det går med Volvo 240 benen också, jag svetsade fast gängcylinden 21mm från kanten på original benen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/47/46215/46215-bbf4b85d3c50b41858a652120e55d420.jpg


7 Inlägg
9 oktober 2021
#93
Hur skulle ni byggt om ni skulle bygga till rallycross/folkrace? Med hjälpfjäder? Vill inte ha bilen sänkt😊 skulle vara tacksam för kapmått på underdelen😊

1 Inlägg
19 augusti
#94
Jag byggde så men bilen blev långt ifrån låg när jag skruvade dom i botten, nån som har något tips? Kör också med andra justerbara topplagringar

504 Inlägg
21 augusti
#95
Gabbestromberg skrev:
Jag byggde så men bilen blev långt ifrån låg när jag skruvade dom i botten, nån som har något tips? Kör också med andra justerbara topplagringar

då har du för långa fjädrar.
för att sänka bilen ska man typ lossna fjädern, alltså skruva undra fjäder fäste ner mott marken. då sjunker bilen.
om bilen inte är tillräckligt låg när du när till slutet av gängan, behöver du en kortare fjäder.
det kan ta ett par fjädrar innan man hamnar rätt
jag håller själv på med coilovers på min bil just nu
jag började med 6" fjäder men då blev den låg med med lite fjädrings väg. så byte till en 8" då blev den inte riktigt så låg som jag vill ha den
så nu ska det på en 7" fjäder då blir det nock perfekt.
ett tips är att monter fjäderbenet utan fjäder o justera höjden på bilen med domkraft. då kan man ungefär mäta hur lång fjäder man ska ha
APEX har fjädrar i alla möjliga längder


Sök