3108
Sök

Mercedes 190D fix inför besiktning

Hej! Lägger upp mitt första projekt här på sidan. Köpte Benzen av min granne för någon vecka sedan, tanken är att den ska gå som billig bruksbil iochmed att den blir skattebefriad vid årsskiftet. Den har varit avställd i 6 år och... Visa mer

6 299 Visningar
Projektet avslutat 11 januari 2014
564 Inlägg
28 oktober 2013
Trådstartare
#1
Hej!

Först och främst ska jag byta rem och remspännare samt se över bromsarna. Sedan blir det att rulla till besiktning och se vad de har att säga. Blir det inte några större bekymmer så blir det ett ljudbygge framöver samt att jag ska lära mig rostlaga och snygga till den lite.

http://imageshack.us/a/img802/289/s5sv.jpg

http://imageshack.us/a/img534/7752/q085.jpg

http://imageshack.us/a/img812/9140/0v3j.jpg

http://imageshack.us/a/img853/7525/f1qg.jpg

http://imageshack.us/a/img845/233/3m9k.jpg
Senast redigerat av Lillalilja (28 oktober 2013)

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

1 322 Inlägg
29 oktober 2013
#2
Mercedes-tönt som jag är,så följer jag:)

Kolla gärna in mitt 945 projekt!
Volvo 945aaah!

564 Inlägg
30 oktober 2013
Trådstartare
#3
Glömde att skriva det, men tog en provsväng förra veckan. Den hade det kämpigt att ta sig upp till 80 km/h, tyckte att det kändes alldeles för trött trots den slöa motorn.

Lyfte upp den idag och 3/4 bromsar låg på... Men inga satt fast så jag ska ta isär alla oken och smörja och se om det blir bra. Men hinner bara pula på någon timme per kväll pga jobb så det kommer att ta lite tid.

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

Saabifierad
2 031 Inlägg
31 oktober 2013
#4
Kan inte ignorera ett 190-projekt, prenumeration lagd:)
Ser att du saknar skärmblinkers, snyggt big_smile
Vad är det för årsmodell på din?

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

564 Inlägg
1 november 2013
Trådstartare
#5
Slash skrev:
Kan inte ignorera ett 190-projekt, prenumeration lagd:)
Ser att du saknar skärmblinkers, snyggt big_smile
Vad är det för årsmodell på din?

Hehe det har jag inte ens tänkt på förrän du sa det. Är en 84:a, så blir skattebefriad till nyår smile Varför har du ingen bild på din?

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

5 119 Inlägg
1 november 2013
#6
Merca projekt måste följas smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

564 Inlägg
3 november 2013
Trådstartare
#7
mb_pucken skrev:
Merca projekt måste följas smile

Skoj skoj smile

Ska köpa en avluftare till bromsarna imorn på mekonomen så man kan börja fixa. Har även mejlat och ska beställa renoveringskit till bromsar och remkit om de har rätt pris, dock blir det inte från mekonomen wink

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

564 Inlägg
8 november 2013
Trådstartare
#8
Var in till stan och skulle köpa renoveringskit till bromsarna, såg på mekonomens sida att det fanns i lager. Åker dit, finns inte... Visar sig att jag inte hade tittat lagersaldo i en viss butik utan i alla butik så någonstans i Sverige fanns det i lager, lagom drygt! For runt till resten av affärerna men fanns ingen som hade hemma. Har  beställt så att det kommer till veckan iaf.

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

246 Inlägg
9 november 2013
#9
lägger en prem smile kul att få se vad som händer med din 190 big_smile


564 Inlägg
12 november 2013
Trådstartare
#10
Första gången jag luftar bromsar, får inte till det. Köpte en sån där "luftman" på mekonomen så man kunde vara själv och lufta men den verkar inte fungera riktigt. Bubblar på som fan, men blir inte bättre. Känns som att luften från däcket trycks in i bromsvätskan på något vis? http://www.youtube.com/watch?v=IHtWT5bX … e=youtu.be

Andra filmen är när jag pumpar på pedalen. Det måste väl vara luft som kommer? Hur länge ska man stå och pumpa på ett ungefär? När motorn är avstängd går bromsen relativt trögt att trycka ner, men tar inte stopp. När man vrider igång så går det att trycka ner pedalen med ett snöre, så lätt går det!

http://www.youtube.com/watch?v=qUB0uh8t … e=youtu.be

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

564 Inlägg
21 november 2013
Trådstartare
#11
Har inte hänt så mycket på sistone, beställt bromsdelar och tagit isär huvudcylindern. http://img89.imageshack.us/img89/772/7ils.jpg

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

564 Inlägg
29 november 2013
Trådstartare
#12
Fått grejorna till bromsarna. Skruvat ihop cylindern och luftat allting. Nu ska jag försöka bromsa loss kolvarna och byta slangen som läcker diesel som ett såll...

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

564 Inlägg
11 december 2013
Trådstartare
#13
Har bytt gliddelar på ena oket fram samt filat runt belägget då det i princip satt fast. Har även bytt packningar och gjort rent i oket höger bak. Har medvetet hållit mig till samma krets så att OM det skulle ha blivit något fel så har man fortfarande en fungerande krets. Hursomhelst så låser båda framhjulen samtidigt nu och pedalen känns stum och bra så jag tror inte att det ska vara något problem. Har besiktning idag 16:50 så får se hur det går.

Före: http://img837.imageshack.us/img837/5961/fm9y.jpg
Efter: http://img30.imageshack.us/img30/1807/yjde.jpg

Har tyvärr bara mobilen att ta kort med men det syns ju att det blev lite renare iaf smile

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

564 Inlägg
15 december 2013
Trådstartare
#14
Blev ingen besiktning tyvärr. Halvvägs dit så blev fälgen högerbak så varm så den fräste när man spottade på den. Kylde med snö, åkte hem och bytte packningar och det en gång till samt provade att slipa lite försiktigt på kolvarna med 1200 sandpapper.

Var ute en sväng ikväll igen men samma sak. Jag  tyckte det var konstigt, åkte 2 mil och kände på fälgen och då var den kall, körde hem ca 3 km och när jag kom hem så lyste skivan rött! Förstår inte riktigt logiken i när den låser, men det blir till att skaffa ett annat ok iallafall. Vet någon om det passar från w124 eller nån annan modell? Tänkte byta båda oken bak men kostar ju 1000 kronor styck om man ska köpa nytt....

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

Saabifierad
2 031 Inlägg
21 december 2013
#15
Lillalilja skrev:
Slash skrev:
Kan inte ignorera ett 190-projekt, prenumeration lagd:)
Ser att du saknar skärmblinkers, snyggt big_smile
Vad är det för årsmodell på din?

Hehe det har jag inte ens tänkt på förrän du sa det. Är en 84:a, så blir skattebefriad till nyår smile Varför har du ingen bild på din?

Hehe det är bara Mercedes 190E-fans som ser det wink bra fråga, vet i tusan, är väl lite nojjig över att garaget.org ska ta bort den men får fixa en ändå smile Schysst med en 84, då slipper du dieselskatten om några dagar big_smile

Lillalilja skrev:
Första gången jag luftar bromsar, får inte till det. Köpte en sån där "luftman" på mekonomen så man kunde vara själv och lufta men den verkar inte fungera riktigt. Bubblar på som fan, men blir inte bättre. Känns som att luften från däcket trycks in i bromsvätskan på något vis? http://www.youtube.com/watch?v=IHtWT5bX … e=youtu.be

Andra filmen är när jag pumpar på pedalen. Det måste väl vara luft som kommer? Hur länge ska man stå och pumpa på ett ungefär? När motorn är avstängd går bromsen relativt trögt att trycka ner, men tar inte stopp. När man vrider igång så går det att trycka ner pedalen med ett snöre, så lätt går det!

http://www.youtube.com/watch?v=qUB0uh8t … e=youtu.be

Det kan ta rätt länge och många pumpar senare att få ut all luft.

Lillalilja skrev:
Blev ingen besiktning tyvärr. Halvvägs dit så blev fälgen högerbak så varm så den fräste när man spottade på den. Kylde med snö, åkte hem och bytte packningar och det en gång till samt provade att slipa lite försiktigt på kolvarna med 1200 sandpapper.

Var ute en sväng ikväll igen men samma sak. Jag  tyckte det var konstigt, åkte 2 mil och kände på fälgen och då var den kall, körde hem ca 3 km och när jag kom hem så lyste skivan rött! Förstår inte riktigt logiken i när den låser, men det blir till att skaffa ett annat ok iallafall. Vet någon om det passar från w124 eller nån annan modell? Tänkte byta båda oken bak men kostar ju 1000 kronor styck om man ska köpa nytt....

Aj vad trist. Låter som ditt ok har något problem med ta tillbaka hydraloljan när du släpper pedalen så kolven fastnar sig i utfällt läge. Har något liknande fel på vänster bakok men mitt ok låser inte, det skrapar bara.
Inte funderat på köpa begagnade ok från en skrot?

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

564 Inlägg
26 december 2013
Trådstartare
#16
Slash skrev:
Lillalilja skrev:
Slash skrev:
Kan inte ignorera ett 190-projekt, prenumeration lagd:)
Ser att du saknar skärmblinkers, snyggt big_smile
Vad är det för årsmodell på din?

Hehe det har jag inte ens tänkt på förrän du sa det. Är en 84:a, så blir skattebefriad till nyår smile Varför har du ingen bild på din?

Hehe det är bara Mercedes 190E-fans som ser det wink bra fråga, vet i tusan, är väl lite nojjig över att garaget.org ska ta bort den men får fixa en ändå smile Schysst med en 84, då slipper du dieselskatten om några dagar big_smile

Lillalilja skrev:
Första gången jag luftar bromsar, får inte till det. Köpte en sån där "luftman" på mekonomen så man kunde vara själv och lufta men den verkar inte fungera riktigt. Bubblar på som fan, men blir inte bättre. Känns som att luften från däcket trycks in i bromsvätskan på något vis? http://www.youtube.com/watch?v=IHtWT5bX … e=youtu.be

Andra filmen är när jag pumpar på pedalen. Det måste väl vara luft som kommer? Hur länge ska man stå och pumpa på ett ungefär? När motorn är avstängd går bromsen relativt trögt att trycka ner, men tar inte stopp. När man vrider igång så går det att trycka ner pedalen med ett snöre, så lätt går det!

http://www.youtube.com/watch?v=qUB0uh8t … e=youtu.be

Det kan ta rätt länge och många pumpar senare att få ut all luft.

Lillalilja skrev:
Blev ingen besiktning tyvärr. Halvvägs dit så blev fälgen högerbak så varm så den fräste när man spottade på den. Kylde med snö, åkte hem och bytte packningar och det en gång till samt provade att slipa lite försiktigt på kolvarna med 1200 sandpapper.

Var ute en sväng ikväll igen men samma sak. Jag  tyckte det var konstigt, åkte 2 mil och kände på fälgen och då var den kall, körde hem ca 3 km och när jag kom hem så lyste skivan rött! Förstår inte riktigt logiken i när den låser, men det blir till att skaffa ett annat ok iallafall. Vet någon om det passar från w124 eller nån annan modell? Tänkte byta båda oken bak men kostar ju 1000 kronor styck om man ska köpa nytt....

Aj vad trist. Låter som ditt ok har något problem med ta tillbaka hydraloljan när du släpper pedalen så kolven fastnar sig i utfällt läge. Har något liknande fel på vänster bakok men mitt ok låser inte, det skrapar bara.
Inte funderat på köpa begagnade ok från en skrot?

Pratade med han jag köpte den av, som har haft Merca länge. Han hade fått sådär förut på en annan bil, då var det tydligen för att loppet inuti oket var lite ovalt (man kunde inte se det) men så då fastnade kolven där. Men nu har jag insett att jag inte ska byta ok och skivor + eventuell rostlagning, utan jag ska sälja iväg den istället. Tror nog att jag sparar pengar skaffar mig en w202 till våren istället.

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

246 Inlägg
26 december 2013
#17
Vad har du för pris på den wink skicka i PM tongue
Senast redigerat av Lekndr93 (26 december 2013)



Sök