2087
Sök

Kapa fjädrar 944

14 Inlägg
1 november 2013
Trådstartare
Hej
Har en Volvo 944 som behöver en lagom sänkning (inte för mycket men inte för lite heller)
Tänkte kapa fjädrarna och undrar hur många varv man bör kapa? Kan man kapa på plats både fram o bak?
Sen har jag en fundering:
I främre fjäderskålarna (Kanske är så bak med? Har ej kollat där) så är det ju ett spår hur fjädern ska ligga.. Måste man kapa så att änden hamnar längst in i spåret? Eller kan man justera det sen?
Hoppas ni fattade vad jag menade. Ni volvoraggare borde veta vad jag menar wink
Tacksam för svar
Senast redigerat av jsundqvist (1 november 2013)

2 266 Inlägg
1 november 2013
Börja med 2 varv fram och 1 1/2 bak.
Ja fram fjädern kan man snurra och justera så den hamnar rätt efter kapningen, bak är de bara kapa och peta i den på plats när man sänker ner bilen från pallbockarna.

Kapa på plats är enkelt, fram kapar man tills de är lite kvar nästan som de är genom och sen tar man en slägga och slår på fjädern så den går av, kapar man tills den smäller så brukar man få skivsprängning och kapskivan sprutar i bitar.

svetsdiff !!!

305 Inlägg
1 november 2013
På dom där fram så kan man spänna ut dämparen fullt, med delarna på och hålla fjädern jämte. Rita ett streck precis där de tar emot nere. Då blir det snyggt och maximalt inom godkänt. Runt 2-4 cm mellanrum till däcken.
På min 740 blev de 2.5 typ..
Senast redigerat av Farfar77 (1 november 2013)

Sök