3492
Sök

Plasti dip förarbete?

1 426 Inlägg
6 november 2013
Trådstartare
vad ska man göra innan man lägger på plasti dip på bilen?
bara göra en ordentlig tvätt innan?
hittar inte nån tråd om detta

KHRacing
6 november 2013
tvätta - maskera - dippa - klart

SKÅNING
1 215 Inlägg
6 november 2013
KHRacing skrev:
tvätta - maskera - dippa - klart

precis tvätta rent (är det på bilen du ska dippa så ta bort tex rostprickar och tjär fläckar eller andra ojämnheter) för bästa resultat maskera det som inte ska dippas för att spara färg och tid

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig

2 751 Inlägg
6 november 2013
Som ovan, tvätta noggrant, maskera o köra smile
Torka den bara jävligt noggrant innan, jag hade låtit den stå i varmgarage över kvällen, räcker att du har vatten under listerna och liknande som sedan förstör hela arbetet.

Who Djaa bless no man curse

1 426 Inlägg
6 november 2013
Trådstartare
tack för inläggen

ska testa dippa sen får vi se om det blir bra, sen kanske man dippar hela bilen

2 751 Inlägg
7 november 2013
Tips, har du nära till biltema så kan du lika gärna köra med deras dip. Fungerar exakt likadant, har testat det.

194 Inlägg
7 november 2013
DasAuto skrev:
Tips, har du nära till biltema så kan du lika gärna köra med deras dip. Fungerar exakt likadant, har testat det.

Jaha säljer biltema Dip?  det visste jag inte smile

SKÅNING
1 215 Inlägg
7 november 2013
japp nåt liknande, men jag tycker den är svårare att dra bort än orginalet

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig

194 Inlägg
7 november 2013
breesladd skrev:
japp nåt liknande, men jag tycker den är svårare att dra bort än orginalet

Men det funkar i alla fall?  Tycker plastidip är ett rent helvete att ta bort om det suttit en längre tid så
om biltemas sitter jävligt också så kan man lika gärna köpa deras om det bara funkar?

2 751 Inlägg
7 november 2013
Det funkar likadant som Originala Plastidip.
Tycker varken det sitter bättre eller sämre, dock är ju nackdelen att det kostar lika mycket.

Men jag tycker att "Spray knappen" eller va de heter är bättre på biltemas, går att vinkla.

194 Inlägg
7 november 2013
DasAuto skrev:
Det funkar likadant som Originala Plastidip.
Tycker varken det sitter bättre eller sämre, dock är ju nackdelen att det kostar lika mycket.

Men jag tycker att "Spray knappen" eller va de heter är bättre på biltemas, går att vinkla.

Okey men det är alltså hugget som stucket om man köper original eller ej är ju enklar att glida upp på
biltema och köpa än att beställa då får man ju också betala frakt 50-100kr så billigare blir det ju om man handlar på biltema
jag hade tänkt spraya mina lister på andra bilen så man får shadowline istället för krom lister, räcker en burk för det jobbet eller behöver man 2st burkar tro?

55 Inlägg
7 november 2013
Jag hade 2 burkar till 4 fälgar varav 4-5 lager på varje fälg, sen får du avgöra själv smile bättre med 2 istället för 1.

2 751 Inlägg
7 november 2013
Ja det fungerar i princip på samma sätt. Har själv provat.
Skulle tro att du behöver 2burkar totalt för att vara säker.

Kom ihåg bara att lämna ett bra mellanrum mellan Listerna och maskeringen, du skall ju dra av "överflödet" senare, är det smalt mellanrum så får du inget grepp, då måste du pilla nått in i helvete för att få bort det smile

194 Inlägg
7 november 2013
DasAuto skrev:

Kom ihåg bara att lämna ett bra mellanrum mellan Listerna och maskeringen, du skall ju dra av "överflödet" senare, är det smalt mellanrum så får du inget grepp, då måste du pilla nått in i helvete för att få bort det smile

får köpa 2 burkar så det blir ordentligt med lager!  ja man får väl lämna kanske 1cm på var sida om listen så man får med allt sen att det går lättare som du säger att ta bort, men ett rakblad måste ju vara optimalt att jobba med när man ska ta bort dippen? alltså skär ett snitt där man vill att det ska bort sen pilla upp och dra av?  hoppas ni förstår vad jag menar smile

2 751 Inlägg
7 november 2013
Lojdstrom skrev:
DasAuto skrev:

får köpa 2 burkar så det blir ordentligt med lager!  ja man får väl lämna kanske 1cm på var sida om listen så man får med allt sen att det går lättare som du säger att ta bort, men ett rakblad måste ju vara optimalt att jobba med när man ska ta bort dippen? alltså skär ett snitt där man vill att det ska bort sen pilla upp och dra av?  hoppas ni förstår vad jag menar smile

De behövs inte, räcker att maskera en "vass kant" sedan börjar du pilla därifrån.
Blir ju som att dra av tejp i princip.

Jag gjorde tabben och maskerade precis vid grillen när jag dippade min.
Blev att jag fick sitta o pilla i timmar för att det skulle bli bra, nästa gång jag dippade så hade jag ca 1-1.5cm avstånd från listen på grillen och maskeringen, då tog det 10 minuter o allt var färdigt.

Har haft på mitt sen April smile Ser likadant ut fortfarande.

Kör bara inte med TurtleWax PreWash avfettning på dippen, det gjorde så att mitt smälte bort typ.
Prickbort fungerar bra dock.

194 Inlägg
7 november 2013
Okey men då så då borde det räcka med att lämna ca 1cm på var sida om listen sen skötrr det väl sej självt när man drar av genom att listen fungerar som kan om den är vass nog att fungera som det?

Sök