Volvo 745 -92 orolig gång/slö

Granbeerg
10 november 2013 · 11 Inlägg

Tjena. Har en 745 från 92 som går dåligt. Det är en b230f motor som det är monterat 531topp och vx3kam, har kollat ordentligt runt insug och hittar inga synliga läckage, har inte testat med startgas än. Bilen går väldigt dåligt när den är kall. (har bytt tempgivare som styr bränsle och luft utan något vidare resultat) Bilen lägger in 2-3-2 lambdareglering tomgång, mager/fet. Kopplat ur lambdasonden och då går bilen ännu sämre, har kollat upp tomgångsmotorn så den är ok. Bytt tempgivaren som sitter istället för LMM (reginasystem..) och den går inte bättre. Har även kollat upp bränsletrycksregulatorn som sitter på spridarbryggan och den fungerar som den ska. Har ni några tips?? Kan även meddela att bilen känns slö när man kör..Tacksam för svar... // Granbeerg

peringen
11 november 2013 · 12 Inlägg

Mät lambda sonden så att du vet att den är okej, värdet ska pendla hela tiden mellan 0.3-0,8v har jag för mig.
Står det still på 0,5 så är det fel på lambda sonden.

Granbeerg
11 november 2013 · 11 Inlägg

peringen skrev:
Mät lambda sonden så att du vet att den är okej, värdet ska pendla hela tiden mellan 0.3-0,8v har jag för mig.
Står det still på 0,5 så är det fel på lambda sonden.

hmm bara mäter när den är urkopplad? Kan man inte ohm mäta en sond också? smile

peringen
13 november 2013 · 12 Inlägg

Hej. Motorn ska vara  igång och kontakten inkopplad, dra isär gummit som skyddar så du kommer åt.
Ohm mätning vet jag inget om.

Henkix
13 november 2013 · 6 737 Inlägg

röstar på bränsletrycksregulatorn e kass wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang