Tänkte ta en veckas semester och fixa lite med mantan. Lite trött på hur motorutrymmet ser ut med rost och annan färg samt kablar överallt så motorn revs ur och det började svetsas och spacklas innan målning.
2,0'an ur
Lagat rost och lagt igen lite onödiga skruvhål och sådant med.
Färg
Och när ändå motorn var ute så varför inte uppgradera till 2,4 liter? Tyckte det var lite dåligt vrid i lilla 2,0'an
Släpade in en 2,4 men blocket hade dom grövsta vändkanterna jag sett så veven flyttades över till 2,0 blocket istället.
Slipade ur oljekanalerna för att få plats med veven.
Kör med stållagerspackning nu istället, kompsänker lite med den.
Fick sig lite färg.
Gjorde om oljereturen med så nu har jag slang med slangklämmor istället för hydraulslang.
Ner i bilen igen.
Och typ där började det roliga, allt var en tabbe ifrån min sida eftersom jag inte hade koll på att den inte fick upp något oljetryck så den tvärnöp.
Klockan var nio på fredagskvällen och bankörning var inplanerad på gelleråsen på Söndagen. Som tur är så hade jag min vän Albin med som ställde upp och hetsskruva lite
Började riva motorn igen. plocka isär en annan 2,4 jag hade ståendes och tog veven ifrån den (vevstake som nöp mot veven så den blev skrot) och plocka ner i samma block. Någonstans i min trötthet så vände jag ett överfall till veven fel och drog det så även blocket blev skrot
Bara att sucka och gå vidare dagen därpå efter för lite sömn och börja slipa i ett nytt block. Fick ihop det och la lite färg på blocket innan lunch.
Ca. klockan 8 på kvällen så var det dags provkörning av den motorn som var lite mer seriöst kollad och uppkört tryck i den innan start
Första provturen pissa han vatten och kopplingen ville inte riktigt lira med spänningen samt att den spika en del.
Upp på lyften och fixa läckage och vrida lite på tändningen, på med huv, packa ihop allt ifrån verkstaden som kunde tänkas behövas, åka hem och spola av den lite snabbt samt lasta den och alla grejer. Allt stod klart för avfärd ca. 23:45 och då var det bara kasta sig lite snabbt genom duschen och ner i sängen för att vakna vid 05:00 och bege sig mot Karlskoga
Tyvärr så var det någon som under all stress inte drog oljetråget ordentligt så det läckte. Alla packningar och packboxar var ju återanvända så det hade läckt mindre om man hällde 5L olja genom ett durkslag ungefär
Och givetvis märktes ju det när oljan började bli lite varm så det märktes ju inte hemma utan i Gelleråsen. Första varvet kokade den (Luft i systemet) så in i depån, märker att det läcker lite men drar åt tråget när jag märkte att det inte var helt hundra draget sen ut igen. Då läckte det ändå så mycket olja så det la sig på grenröret och gjorde rökridå. Ungefär där tappade jag allt och sket i det och lastade upp den på kärran igen.
Totalt vart det 4 st varv på min första bandag om man räknar med följevarven (2st). Men jag är inte missnöjd.Vi lyckades faktiskt med den pressen att få skiten att fungera, även fast den läckte olja