3545
Sök

230fk nybörjare trimmar.

81 Inlägg
18 november 2013
Trådstartare
#1
Tja!

Håller på att trimma min b230fk och behöver info om lite tankar jag har..

Setup.

B230FK
M90
6-puckad sinter med sach 763
15g snurra
Viking chip sopp/tänd
FTT wg pinne.
1 bar
3" downpipe, avgas ingen katt.

PLANER:
Ska sätta i Saab Tegelbruna spridare 352cc EDIT: blir inp-019 evo 510cc istället!
3" lmm (006) från 960 med ombyggt från original.
Alu intercooler.

Enligt läst/frågat/vänner ska man kunna ladda 1.5bar på detta men när jag läser trådar så blir jag osäker.

Vad säger ni som kan detta bättre?
Senast redigerat av g0dis3n (20 november 2013)

Funkar det inte med våld, använd lite mer våld, går det sönder var det trasigt från början

1 230 Inlägg
18 november 2013
#2
jag säger att du ska satsa på större spridare! smile för original flödar väl runt cirka 330 om jag inte minns fel, så blir ju knappt nån ökning! sen är jag osäker på om ftt klockan går att justera? tror den sitter fast på 0.6bar smile köp en från typ turbomeck eller någe smile


81 Inlägg
18 november 2013
Trådstartare
#3
Ftt pinnen är justerbar, och är maxad plus att det är pysventil. Känns som spridarna är lite väl små ja.. Men fick dom ju wink

Funkar det inte med våld, använd lite mer våld, går det sönder var det trasigt från början

pim_pim
18 november 2013
#4
Släng på en 012 lmm eller bygg en egen 3" av en 016.
Och spridare runt 465cc.

81 Inlägg
19 november 2013
Trådstartare
#5
pim_pim skrev:
Släng på en 012 lmm eller bygg en egen 3" av en 016.
Och spridare runt 465cc.

Är inte 016 Volvo 960? Bygger om den från 960 är det tänkt iaf! 73mm!

Någon aning om det är jobbigt att bygga om så man får små spridare?
En polare har 555cc nismo spridare att sälja men är korta...

Funkar det inte med våld, använd lite mer våld, går det sönder var det trasigt från början

pim_pim
19 november 2013
#6
Du kan ju köpa nya spridare annars ?

81 Inlägg
19 november 2013
Trådstartare
#7
Sant, blir inp-019 evo 510cc bra? Håller sånna i näven nu, 400kr smile

Funkar det inte med våld, använd lite mer våld, går det sönder var det trasigt från början

pim_pim
19 november 2013
#8
Köp. smile

81 Inlägg
19 november 2013
Trådstartare
#9
Blev evo spridare och evo org intercooler + div tryckslang smile
Snart blir det ladda på big_smile

Funkar det inte med våld, använd lite mer våld, går det sönder var det trasigt från början

2 452 Inlägg
19 november 2013
#10
det enda jag tycker du skulle byta där är turbon,sen ska du ha en 3 tums lmm med huset från 016 till en som är i 73...o dom spridarna som satt är bara 337 cc som max orginalen....sen nästa fråga är vilka chip du har för att ladda 1,5 bar....är det inte viking special så nej som max 1,2 bar funkar dom andra ecomax till isåfall.

döden kommer tillbaka

191 Inlägg
19 november 2013
#11
en 531 topp med vassare kam är också att föredra, med stålpackning och ARP bultar:)


81 Inlägg
19 november 2013
Trådstartare
#12
turbodeath skrev:
det enda jag tycker du skulle byta där är turbon,sen ska du ha en 3 tums lmm med huset från 016 till en som är i 73...o dom spridarna som satt är bara 337 cc som max orginalen....sen nästa fråga är vilka chip du har för att ladda 1,5 bar....är det inte viking special så nej som max 1,2 bar funkar dom andra ecomax till isåfall.

Har en lmm från 960 V6 som är 73mm, vet ej siffror, som jag tänkt bygga om med original lmm del och bara ha huset.
Fick tag på 510cc spridare idag. Vet ej chip men föregående ägare sa att det gick att ladda 1.5bar på det! Ska jag byta turbo till större måste jag väl bygga Grenrör med t3/t4 fläns? Vad jag fattat är 15g och 19c(..?) mer eller mindre samma karaktär i, letar inga monster siffror men vill spinna lite lättare på asfalten bara.

Ska jag byta till 531 topp och arp och mls packning så kan jag ju lika gärna köpa lastbils turbo och sprut känns det som.. Spränger hellre denna motorn och lär mej något påvägen.. Kanske låter fel för er, men en 230fk är inte så dyr att köpa beg. 

Lägger ogärna pengar på denna utan Bonn-trimmar denna helst då jag har ett e30 projekt i garaget som kommer kosta massor med stålar..

Funkar det inte med våld, använd lite mer våld, går det sönder var det trasigt från början

pim_pim
19 november 2013
#13
Ähh det håller ett tag iaf ! smile

Körde min gamla 740 turbo på 630cc spridare, dock E85 då. laddade runt 1.7bar o den bilen fick gå oerhört hårt o varvstopp var ett faktum.

Org topplockspackning satt det på den, o den höll.

81 Inlägg
20 november 2013
Trådstartare
#14
pim_pim skrev:
Ähh det håller ett tag iaf ! smile

Körde min gamla 740 turbo på 630cc spridare, dock E85 då. laddade runt 1.7bar o den bilen fick gå oerhört hårt o varvstopp var ett faktum.

Org topplockspackning satt det på den, o den höll.

Nu börjar vi prata samma språk wink

Så med:
3" dp & avgas utan katt med en ljuddämpare
3" (006) lmm hus "hemma byggd" med org lmm del.
510cc spridare
Hel Alu intercooler
Nått chip i sopp/tänd

Detta borde funka rätt bra enligt mej, men kommer förhoppningsvis får jag låna en bredbandslambda av nån vän smile
Senast redigerat av g0dis3n (20 november 2013)

Funkar det inte med våld, använd lite mer våld, går det sönder var det trasigt från början

81 Inlägg
21 november 2013
Trådstartare
#15
Måste man byta original Btr till en progressiv och ny pump med dessa spridarna?

Funkar det inte med våld, använd lite mer våld, går det sönder var det trasigt från början

pim_pim
21 november 2013
#16
Flödar dom 510cc vid 3bar ?
Ny pump ska inte behövas.


Sök