Köpte mig en BMW e30 316 Touring som vinter pulka inför vintern 2012 med rasad motor som gordes iordning och som har fungerat utan problem sedan dess.
Och då 9-3an har haft lite ner tid så har de blivit att man kört E30n istället för saaben men man kan ju inte påstå att e30n är något fartmonster direkt med sina 1,6 liter och tröta 99 hästar. Men det är grymt rolig att köra ändå.
Så nu kommer det åka ner en Saab motor till våren.
Bygget skall regbesiktas så småning om med utbytt motor.
Som planen ser ut
Motor B204
T5 Kolarvar
T7 Packning
T5 Kamar
T5.5 Styrsystem
Spridare 875cc E85
Turbo td04-19t#6
Drivlina
Växellåda, 328 zf 5 växlad
Quatermaster 2 skivig koppling med sinter lameler.
Alu svänghjul
Visko Diff 3.91 utv från BMW E30 325IX
E30 325 Drivaxlar
Funderar på ett koncept för bromsarna där det eventuellt kan bli 9-5 308mm skivor fram då ET matchar ganska bra mot orginal.
Blir även hydralisk handbroms
Chassi Koni/bilstein dämpare runt om
Stöddigare fjädrar
Delrinbussningar i hela chassit.¨
Dubbla krängningshämmare
Bilen ska även ha en bur (Från Topgear saab tribute avsnitet)
![http://pics.imcdb.org/957/BMW3.jpg]()
Bilen när den hämtades 2012
![https://www1.garaget.org/archive/74/73613/344519/344519-3270658.jpg]()
Motordonatorbilen, en Saab 900 2,0t (Bilen Var ett skogslik, förutom motorn)
![https://www1.garaget.org/archive/74/73613/344519/344519-3270653.jpg]()
Sedan bilen köptes har det monterats
Excentriska delrin bussningar i framvagnen från Specialsvarv.
Custom växelspak med shortsshift från Specialsvarv.
Delrin bussningar i växellänkage från Specialsvarv.
Fjäderbensstag.
Sportstolar
Sportratt
Blir mycket bilder, jag lovar!