2615
Sök

Bytte bil, nu vill killen byta tillbaka?

278 Inlägg
24 november 2013
Trådstartare
Tjena, böt bort min passat mot en BMW 530d e39 tidigare i år. Passaten hade felkod på kamaxel givare och det viste denna killen om då hans kompis kopplade in obd dator och fick upp samtliga felkoder på datorn. bla kamaxelgivaren

När han väl sett detta så böt vi ändå och jag hittade små fel på bmwn men tänkte inte mer på de än att fixa dessa och köra med bilen då det även var fel på passaten. Men hur som så kommer killen idag efter mycket om och men och hämtar sina fälgar som han glömde vid bytet och hade med sig någon kompis som tydligen köpt bilen.

Han har alltså vetat om felkoderna och provkört bilen vid bytet o kommer nu efter två månader och säger att jag blåst han för att det tydligen var kamkedjan som sträckt sig vilket jag helt omöjligt kunna haft en aning om då jag ej skruvat med bilen? Han och hans polare frågade om jag ville lösa de på de "svåra" eller "lätta" sättet så jag sa att jag inte kan byta tillbaka då jag sålt bilen och redan inhandlat en annan bil som jag ej tänker byta bort.

Vad skulle ni gjort? Ska man anmäla killen? Han vägrar sluta ringa mig på telefonen så har fått blockera hans nummer...

// Linus

2 763 Inlägg
24 november 2013
Thorseeeen skrev:
Tjena, böt bort min passat mot en BMW 530d e39 tidigare i år. Passaten hade felkod på kamaxel givare och det viste denna killen om då hans kompis kopplade in obd dator och fick upp samtliga felkoder på datorn. bla kamaxelgivaren

När han väl sett detta så böt vi ändå och jag hittade små fel på bmwn men tänkte inte mer på de än att fixa dessa och köra med bilen då det även var fel på passaten. Men hur som så kommer killen idag efter mycket om och men och hämtar sina fälgar som han glömde vid bytet och hade med sig någon kompis som tydligen köpt bilen.

Han har alltså vetat om felkoderna och provkört bilen vid bytet o kommer nu efter två månader och säger att jag blåst han för att det tydligen var kamkedjan som sträckt sig vilket jag helt omöjligt kunna haft en aning om då jag ej skruvat med bilen? Han och hans polare frågade om jag ville lösa de på de "svåra" eller "lätta" sättet så jag sa att jag inte kan byta tillbaka då jag sålt bilen och redan inhandlat en annan bil som jag ej tänker byta bort.

Vad skulle ni gjort? Ska man anmäla killen? Han vägrar sluta ringa mig på telefonen så har fått blockera hans nummer...

// Linus

Han har absolut ingenting att komma med. Vad den andra menar med det "svåra" och det "lätta" sättet är ju en bra fråga. Ni har båda gått igenom bilarna och godkänt skicket på de och sedan gjort bytet. Då kan han inte två månader senare komma och hävda att du har ljugit för honom, han har trots allt kollat igenom bilen och godkänt skicket på den.

Ring till polisen och fråga efter råd om hur du ska lösa det. Han kan ju inte hålla på att ringa till dig hela tiden...

Volvo - For Life

106 Inlägg
24 november 2013
Vilka tattare. Be han läsa på bättre om bilar innan han köper en bil med massa felkoder. Kan man inget om bilar så köper man bil på en bilfirma där man oftast har garantier. Han har inget att komma med förutom våld och hot då så klart. Fortsätter han så polisanmäl honom direkt.

466 Inlägg
24 november 2013
har han väl gått med på bytet och ni både har kollat bilarna och så vidare så har han verkligen inget att komma med. vad tror han bytesrätt efter 2 månader ? jag hade också kollat med polisen vad dom säger om han inte ger sig. Han hade ju även kollat med obd och det visade sig en fel kod och det viste han ju om då. nä jag hade bett han dragit ja ni vet vart

735 Inlägg
24 november 2013
Skrev ni något kvitto eller så som bevis på att ni bytt bilar?

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
24 november 2013
xeno95 skrev:
Skrev ni något kvitto eller så som bevis på att ni bytt bilar?

kvitto vid ägarbyte har ingen laglig kraft längre. det är upp till köparen att godkänna det han köper

514 Inlägg
24 november 2013
Anmäl idioten, han har ju uppenbarligen hotat dig egentligen

6 632 Inlägg
24 november 2013
Att kamkedjan sträcks är ingen ovanlighet, men gör man ingen djupare felsökning går det ju inte att garantera något.

Köper man en bil med motorlampa får man stå sitt kast.

De/Dem

4 586 Inlägg
24 november 2013
finns en anledning till att det heter just begagnad bil.

Är han inte nöjd med bilen så får han väl sälja den

236 Inlägg
24 november 2013
volvochefen skrev:

Inte bara hot, utpressning också.
Och utpressning ger ett ganska "fint" straff om man säger så. smile

Dock skulle det vara smartare att snacka fram en lösning utan att blanda in polisen
Senast redigerat av CustomSS1 (24 november 2013)

Power is measured in dB

Muttley
24 november 2013
Lösningen är gjord.  Du har blockerat hans nr och nu fortsätter du din vardag som inget har hänt.
Bor dåren i närheten så var lite uppmärksam.

Avstängd
10 388 Inlägg
24 november 2013
CustomSS1 skrev:
volvochefen skrev:

Dock skulle det vara smartare att snacka fram en lösning utan att blanda in polisen

Inte då.

Utpressning handlar just om att tvinga någon till en handling genom hot. Det har inte förekommit något tvång här.

Det "fina" straffet du pratar om här, då det inte under några omständigheter kommer att klassas som "grov utpressning" är...böter.

För att "olaga hot" ska infalla, krävs betydligt mer än "ska vi göra det den "lätta" eller "svåra" vägen". Det krävs, som lagen uttrycker det; "Om någon lyfter vapen mot annan eller eljest hotar med brottslig gärning på sätt som är ägnat att hos den hotade framkalla allvarlig fruktan för egen eller annans säkerhet till person eller egendom"

Men, det kommer inte bli något av det heller. Den "lätta" vägen kan helt enkelt hävdas vara; här och nu utan några problem. Och den "svåra" kan hävdas innebära; polisinblandning osv. Det blir alltså svårt att bevisa brottet.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

236 Inlägg
24 november 2013
it_mutt skrev:
CustomSS1 skrev:
volvochefen skrev:

Inte då.

Utpressning handlar just om att tvinga någon till en handling genom hot. Det har inte förekommit något tvång här.

Det "fina" straffet du pratar om här, då det inte under några omständigheter kommer att klassas som "grov utpressning" är...böter.

För att "olaga hot" ska infalla, krävs betydligt mer än "ska vi göra det den "lätta" eller "svåra" vägen". Det krävs, som lagen uttrycker det; "Om någon lyfter vapen mot annan eller eljest hotar med brottslig gärning på sätt som är ägnat att hos den hotade framkalla allvarlig fruktan för egen eller annans säkerhet till person eller egendom"

Men, det kommer inte bli något av det heller. Den "lätta" vägen kan helt enkelt hävdas vara; här och nu utan några problem. Och den "svåra" kan hävdas innebära; polisinblandning osv. Det blir alltså svårt att bevisa brottet.

Först måste man ta reda på vad "den svåra vägen" innebär.

"Brottet består i att någon genom hot om våld, skandalisering eller polisanmälan tvingar annan till handling eller underlåtenhet. Beskyddarverksamhet räknas som en form av utpressning. Utpressning skiljer sig från rån genom att hotet vid rån sker vid trängande fara och de facto inte lämnar offret något val.

Om brottet bedöms som ringa kan istället böter utdömas. Är brottet grovt kan dömas till fängelse i lägst sex månader, högst sex år. "
https://lagen.nu/begrepp/Utpressning

Du kan gärna länk vart du fick din fakta ifrån.

Power is measured in dB

Muttley
24 november 2013
CustomSS1 skrev:
it_mutt skrev:
CustomSS1 skrev:

Inte då.

"Brottet består i att någon genom hot om våld, skandalisering eller polisanmälan tvingar annan till handling eller underlåtenhet. Beskyddarverksamhet räknas som en form av utpressning. Utpressning skiljer sig från rån genom att hotet vid rån sker vid trängande fara och de facto inte lämnar offret något val.

Om brottet bedöms som ringa kan istället böter utdömas. Är brottet grovt kan dömas till fängelse i lägst sex månader, högst sex år. "

Kom igen.  Hur tyder man detta som ett hot?

Han och hans polare frågade om jag ville lösa de på de "svåra" eller "lätta" sättet

Utan mer bakgrund kan de vara som att antingen hävs köpet eller går de upp rättsligt.
Den som ringt kan inte åka på nånting. De kommer nämligen bli nerlagt.

2 452 Inlägg
24 november 2013
är väl bara o svara han visst vi går den svåra vägen då jag polisanmält dig för hot,sen bara svara jag är ingen bilfirma utan privatperson din bil hade lika mycket fel som min men jag tog det ändå o du gick igenom min bil o tog den med dom felen.

döden kommer tillbaka

Avstängd
10 388 Inlägg
24 november 2013
CustomSS1 skrev:
it_mutt skrev:
CustomSS1 skrev:

Inte då.

Vilken fakta är det du undrar över?

Utpressning? Ja det svarar du själv på. Jag förenklade det hela något, men det hela kvarstå, det handlar inte om något "tvång till handling" här.

Gällande om hot. Ptja, det finns där det finns (inte så förbannat svårt att räkna ut). Men absolut;

Brottsbalk (1962:700)

4 kap. Om brott mot frihet och frid

5 § Om någon lyfter vapen mot annan eller eljest hotar med brottslig gärning på sätt som är ägnat att hos den hotade framkalla allvarlig fruktan för egen eller annans säkerhet till person eller egendom, döms för olaga hot till böter eller fängelse i högst ett år.

2st. Är brottet grovt, döms till fängelse, lägst sex månader och högst fyra år. Lag (1993:207).

Sen ska rätt vara rätt;

Brottsbalk (1962:700)

9 kap. Om bedrägeri och annan oredlighet

§4 (gällande utpressning)

2st. Vid bedömande av om brottet är grovt ska särskilt beaktas om gärningen har innefattat våld eller hot av allvarligt slag eller om gärningsmannen har visat särskild hänsynslöshet. Lag (2010:370).

- - - - - - -

Faktum kvarstår; det har vare sig förekommit hot eller utpressning utifrån vad TS skriver. Och om vi säger, för allt smör i småland, det skulle bli frågan om att en domstol tog upp detta som ett utpressningsmål, ja, det hade blivit ringa så det bara stod härliga till (hänvisar till ovan vad som krävs för att det ska ses som grov utpressning). Fortsätter "köparen"/"bytaren" eller vad man nu vill kalla honom, skulle man dock möjligen kunna dra det till trakasseri.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

och Dupont
581 Inlägg
24 november 2013
När man köper grejer av privatpersoner så får man vad man ser. Byt är byt och kommer aldrig mer tillbaka. Inga garantier. End of story. wink

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!

278 Inlägg
24 november 2013
Trådstartare
Har kollat igenom alla svar jag fått och de jag sa till han va då får vi väll lösa de den svåra vägen och han hoppade in i bilen o sa skyll dig själv sen åkte han.
Han har ringt ett par gånger men som sagt har jag blockat hans nummer nu så ej fått några mer samtal!

Återkommer om det blir något mer av detta

//Linus

och Dupont
581 Inlägg
24 november 2013
Thorseeeen skrev:
Har kollat igenom alla svar jag fått och de jag sa till han va då får vi väll lösa de den svåra vägen och han hoppade in i bilen o sa skyll dig själv sen åkte han.
Han har ringt ett par gånger men som sagt har jag blockat hans nummer nu så ej fått några mer samtal!

Återkommer om det blir något mer av detta

//Linus

Som jag förstår det så har du inte gjort nått fel, så du behöver inte oroa dig.
Det som han kan göra är att komma med sina "biffiga" vänner och hota dig men då är bara att ringa farbror blå så kommer dom och tar han ooch hans biffiga vänner i nackskinnet och sätter dom i en liten bur tills de ångrar sig. wink

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!

166 Inlägg
26 november 2013
varit med om detta själv, riktigt obehagligt att bli hotad, men du har lagen på din sida.

Sök