Gäller det en -02 och du absolut inte kan tänka dig att lägga lite mer för en -04 med mer driftsäker motor skulle jag alla gånger gått på den med längre mil.
98-03 har en risk att drabbas av oilsludge pga klena kolvringar som kan släppa förbi olja om de fastnar, och en taskigt konstruerad vevhusventilation som kan ge förutsättningar för att kolvringarna ska fastna om bilen t ex körs mycket korta sträckor, vilket bilar med lågt miltal ofta gjort. Oilsludge leder till hög oljeförbrukning och risk för att t ex kamkedja går sönder i förtid.
Livsviktigt att oljan är bytt oftare än serviceintervallet anger och minst varje år om du bestämmer dig för en 98-03! Likaså ska vevhusventilationen vara uppgraderad till den bättre så tidigt som möjligt. Bilar som inte fått oilsludge innan de fick ny vhv klarar sig, men det är ju svårt att se om bilen drar en massa olja på bara en provkörning.
Från -04 ändrades motorblocket och en bättre vevhusventilation installerades från fabrik, väldigt få av dessa drabbas.
Däremot bör du se upp med lättrycksturbon, de med 150/170/185 hk. Ett dåligt aggregat som ofta går sönder inom 15k mil.
Kontentan blir att man bör köpa en 9-5 nyare än -04 med 220/250/260- hk motorn då de har ett bättre turboagg som väldigt sällan går sönder samt uppgraderad vhv och motorblock.
Mer om köpråd för Saab 9-5 här:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … p;t=245035"Biopower-motorerna", bensin/etanol går mig veterligen rätt så problemfritt allihop.