2395
Sök

Problem vid hjullagerbyte Volco V70 -05 HÄLP!!!!!

4 Inlägg
26 november 2013
Trådstartare
Jag håller på att byta vänster hjullager fram på v70 -05. När jag drog ut drivknutens (tror ja det är) splince från hjullagersatsen så lossnade en svart gummiring. Det verkar som den skall sitta precis framför abs-kransen. Den är i alla fall trasig och min fråga är vad är det? Måste jag köpa en ny? Vad händer om jag struntar i den och sätter ihop allt o kör utan den. Snälla hjälp mig jag ska jobba imorgon och det ser rätt mörkt ut att få tag i en sån på Statoil.

Med vänlig hälsning Lukas

...has left the building...
4 474 Inlägg
26 november 2013
Har du nåt val? Sätt ihop kör till jobbet o köp den där o-ringen snarast. Gissar på att det är nån form av skydd mot smuts(?)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

4 478 Inlägg
26 november 2013
ett "dammskydd" inte livsviktigt.
Senast redigerat av zzr94092 (26 november 2013)

Hobby Fotograf
650 Inlägg
26 november 2013
absolut, kör utan den kommer du få byta drivknut inom en snar framtid också!

4 474 Inlägg
26 november 2013
ProXem: Håller med. Biltillverkare sätter i regel inte dit "komponenter" bara för att de råkade ha de skräpandes på lagerhyllan*haha*. Men den borde klara en dag, men visst kan man ha otur o få in "för mycket" smuts vilket kommer leda till ett haver rätt snart... Har du inget val så får du köra imorgon o sätta dit den där gummiringen snarast möjligt.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
26 november 2013
den är inte livsviktig och det kommer inte hända något om du inte använder den. bara ett litet dammskydd. kör du på bara!
/en som faktiskt vet vad det är för något och inte bara gissar

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
26 november 2013
och för er som säger att det kommer haverera om en dag eller så. ringen han menar är ett extra skydd till hjullagret och sitter mellan knuten och lagret. i stort sett alla bilar saknar en sådan ring och det funkar likabra ändå, hjullagret är ju faktiskt inkapslat.

4 474 Inlägg
27 november 2013
Alex-s: Härligt. Sök jobb hos Voflo, omedelbart. De kommer spara mängder med flis tack vare din expertis. Jag misstänker att en av dina första förbättringar blir att rationalisera bort 20% av bultarna som håller oljetråget på plats, för tråget sitter ju kvar ändå. Som nästa steg kan du föreslå att ta bort innertaket, vem f-n kollar innertaket i en bil? Detta kommer göra Voflo gott, helt klart. Underbart att vi har experter som du här som delar med sig av sina expert råd, helt gratis. Lysande!

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
27 november 2013
Han undrade vad som händer, jag svarade. Tur du kan dina saker

Fri fart för ett fritt folk!
14 206 Inlägg
27 november 2013
är ett damskydd sitter där så klart av en anledning. hade det varit min bil hade jag skitit i det. för så roligt är det inte att muppa runt med dom där idiot drivaxlarna som hoppar isär bara man tittar på dom.
självklart blir funktionen försämrad då det kan smyga in skit som i långa loppet dödar hjulagret..men tanke på kvaliten på dagens hjulager så pajar nog lagret innan av andra anledningar smile

Kör fort så hinner inget hända...

2 419 Inlägg
6 december 2013
Tror ni verkligen på allt ni skriver? jobbar ni som mekaniker eller skruvar ni bara hemma? den gummi ringen gör minimal skillnad om den sitter där eller ej! sitter ju ingen där på äldre v70 och de ser ju istortsett lika ut!

4 478 Inlägg
6 december 2013
håller med "strandberg31" till 100%.Någon skrev att det kommer in skit  i drivknuten? hur ska det kunna göra det?

14 206 Inlägg
6 december 2013
zzr94092 skrev:
håller med "strandberg31" till 100%.Någon skrev att det kommer in skit  i drivknuten? hur ska det kunna göra det?

jo det teleporterar sig genom hjullagret in i drivaxelknuten smile

14 206 Inlägg
6 december 2013
strandberg31 skrev:
Tror ni verkligen på allt ni skriver? jobbar ni som mekaniker eller skruvar ni bara hemma? den gummi ringen gör minimal skillnad om den sitter där eller ej! sitter ju ingen där på äldre v70 och de ser ju istortsett lika ut!

ska man hårdra det så sätter faktiskt inte en biltillverkare dit något i onödan.

fast jag håller med dig.. glömmer man det så är det inte värt besväret att slita isär det.

Sök