2673
Sök

Bubbla + modifikationer = jävligt bra idé

Avstängd
10 388 Inlägg
17 december 2013
#41
oscar600 skrev:
Fullkomligt skit samma om det är 12v, bubblan har värdelös belysning.

Skulle personligen inte drömma om att köra min på vintern. Inte för att den är i något "superdupertoppskick" (långt ifrån) utan för att den, att köra fortare än 70km/h, inte är något rolig ens på sommaren (ex.vis är de fjantigt sidvindskänsliga).

Jag gillar bubblan, annars hade jag inte haft någon. Men som året runt-bil...neeeee

ååååh... satan vad ni svenskar gnäller som fan... folk runt i hela världen har gjort stora jävla dåd som var omöjliga då och det finns redan folk idag som gör omöjliga ting, och ni sitter och gnäller över det för att det är för jobbigt va?

Förstår inte varför du startade tråden alls.

Du skriver vad du tycker, andra säger vad de tycker eller vad deras erfarenheter är (erfarenheter, som du faktiskt inte har än). Och då är de gnälliga och jobbiga enligt dig. Lite "Jag har en ide/tanke...här är den...tyck som mig/håll med mig...annars är ni bara jobbiga"

Så jag säger såhär istället, så blir du nöjd;

Men vilka jättebra idéer du har! Bubblan är en suverän bil på alla sätt och vis. Väghållning som ett strykjärn, snabb så det visslar om det, belysning som slår dagens xenon med hästlängder, värme som i en bastu och helt underbar på alla sätt och vis.

Om min erfarenhet av bubblan är att den är vindvinglig och har värdelös belysning, så kan jag väl för f*n inte säga att det inte är min erfarenhet?!
Senast redigerat av it_mutt (17 december 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

762 Inlägg
17 december 2013
#42
Jag tycker att du ska köra på med ditt projekt wink

Men som många säger så är bilen lätt i fronten och kommer att understyra en del i snön(på isen), så lägg in någon sandsäck eller något i fronten. Ska du köra på isen så släng på ett par isracingdäck i ffram och kör vanliga dubbade bak. smile

Ska du trimma så blir det dock fort ganska dyrt då både nya och gamla trimmdelar är ganska så eftertraktade, det är vad jag har läst bara.. Men då kan du ju göra som många gör i folrace och slänga in en gammal rödblockare från en Volvo. Typ en B23 med dubbla förgasare storleken större, tillsammans med sportavgassystem och annan kamaxel, då har du ganska lätt runt 130-140+ hk beronede på motorns skick smile  Men då blir väl viktförhållandet ännu sämre tongue


Avstängd
114 Inlägg
17 december 2013
Trådstartare
#43
Förstår inte varför du startade tråden alls.

Du skriver vad du tycker, andra säger vad de tycker eller vad deras erfarenheter är (erfarenheter, som du faktiskt inte har än). Och då är de gnälliga och jobbiga enligt dig. Lite "Jag har en ide/tanke...här är den...tyck som mig/håll med mig...annars är ni bara jobbiga"

Så jag säger såhär istället, så blir du nöjd;

Men vilka jättebra idéer du har! Bubblan är en suverän bil på alla sätt och vis. Väghållning som ett strykjärn, snabb så det visslar om det, belysning som slår dagens xenon med hästlängder, värme som i en bastu och helt underbar på alla sätt och vis.

Om min erfarenhet av bubblan är att den är vindvinglig och har värdelös belysning, så kan jag väl för f*n inte säga att det inte är min erfarenhet?!

har man bubblan HELT som vanligt, orörd och "stock" så då räknas era "erfarenheter" men på grund av att man kan bygga om i stora mängder och få den ändå väglaglig (visst har bubblan gränser) men det går ändå! bättre däck, bättre förare bakom ratten, nya idéer som gör att man värmer kupén bättre, bättre väghållning och bättre lampor, elsystem och effekt. allt det kan man få om man bygger om allting, ge fan i bottenplattan så stämplas du inte som amatörbyggd och får betala mer skatt.

bromsar? vem fan behöver dem?

Avstängd
114 Inlägg
17 december 2013
Trådstartare
#44
Garagemuppen skrev:
Jag tycker att du ska köra på med ditt projekt wink

Men som många säger så är bilen lätt i fronten och kommer att understyra en del i snön(på isen), så lägg in någon sandsäck eller något i fronten. Ska du köra på isen så släng på ett par isracingdäck i ffram och kör vanliga dubbade bak. smile

Ska du trimma så blir det dock fort ganska dyrt då både nya och gamla trimmdelar är ganska så eftertraktade, det är vad jag har läst bara.. Men då kan du ju göra som många gör i folrace och slänga in en gammal rödblockare från en Volvo. Typ en B23 med dubbla förgasare storleken större, tillsammans med sportavgassystem och annan kamaxel, då har du ganska lätt runt 130-140+ hk beronede på motorns skick smile  Men då blir väl viktförhållandet ännu sämre tongue

hakuna matata hörru!

allt problem som finns då blir väl inga bekymmer för mig, det ordnar jag själv. smile

bromsar? vem fan behöver dem?

762 Inlägg
17 december 2013
#45
Du har rätt inställning till att bygga bil i varje fall!  Jag har för mig att om du köper en 1302 Bubbla så får du McPhherson framvagn (samma som Volvo 240, 740 med många fler bilar har), och jag tror att den har bra mycket bättre väghållning än den andra! smile

Annars så kan du ju stoppa in en Subaruboxer wink


7 398 Inlägg
17 december 2013
#46
ärligt talat så INTE annat än en boxer i en bubbla,, ja i fr då men är ju en helt annan sak,, tänkte lite på en sak,, finns det inte vätskekylda boxrar till bussar??? perfa å montera in en sån å ha riktig värme smile
samtidigt som det ser stock ut


762 Inlägg
17 december 2013
#47
Jo det finns vätskekylda boxermotorer smile Men de är inte lika populära och det finns betydligt mindre trimdelar till dessa motorer, ska man trimma så borde man ha det i åtanke smile


Avstängd
114 Inlägg
18 december 2013
Trådstartare
#48
Garagemuppen skrev:
Du har rätt inställning till att bygga bil i varje fall!  Jag har för mig att om du köper en 1302 Bubbla så får du McPhherson framvagn (samma som Volvo 240, 740 med många fler bilar har), och jag tror att den har bra mycket bättre väghållning än den andra! smile

Annars så kan du ju stoppa in en Subaruboxer wink

jo! 1302 har McPherson framvagn, men bara på Super beetle modellerna förstås, annars om du tar en vanlig 1302 så får du dig en bubbla med Torsionsframvagnen

bromsar? vem fan behöver dem?

7 398 Inlägg
18 december 2013
#49
1303 big har mc person,, men de är ju tyvärr inte lika snygga,,


762 Inlägg
18 december 2013
#50
Men ska man trimma och sladda så kanske de har en bättre bottenplatta att bygga på? smile


7 398 Inlägg
18 december 2013
#51
en nyfiken fråga

är det inte fränare bättre att gå på en vw 1500 eller 1600??

klart dyrare tyvärr och svårare att få tag på,, men guud så mkt fränare,, å kanske lättare å bygga om???


762 Inlägg
18 december 2013
#52
granadadr skrev:
en nyfiken fråga

är det inte fränare bättre att gå på en vw 1500 eller 1600??

klart dyrare tyvärr och svårare att få tag på,, men guud så mkt fränare,, å kanske lättare å bygga om???

Jag tycker att Vw 1600 TL (TLE) fastbackmodellen är grymt fräck! Jag var extremt nära på att åka köpa en, men den fanns 110 mil bort så det var lite jobbigt att åka och hämta den..


Avstängd
114 Inlägg
18 december 2013
Trådstartare
#53
granadadr skrev:
en nyfiken fråga

är det inte fränare bättre att gå på en vw 1500 eller 1600??

klart dyrare tyvärr och svårare att få tag på,, men guud så mkt fränare,, å kanske lättare å bygga om???

faktiskt... en gubbe här i överkalix SÄLJER faktiskt en 1500, en repobjekt, har stått i varmgarage de senaste 20 åren. får hoppas att högtsbjudandet blir billigt. smile

bromsar? vem fan behöver dem?

7 398 Inlägg
18 december 2013
#54
oscar600 skrev:
granadadr skrev:
en nyfiken fråga

är det inte fränare bättre att gå på en vw 1500 eller 1600??

klart dyrare tyvärr och svårare att få tag på,, men guud så mkt fränare,, å kanske lättare å bygga om???

faktiskt... en gubbe här i överkalix SÄLJER faktiskt en 1500, en repobjekt, har stått i varmgarage de senaste 20 åren. får hoppas att högtsbjudandet blir billigt. smile

sedär,, håller tummar å tår


Avstängd
114 Inlägg
18 december 2013
Trådstartare
#55
sedär,, håller tummar å tår

ja! förresten vem bryr sig att det är en repobjekt. XP Enligt alla svenskar så SKA man ha sig en "skitbil" i början, är det inte det som är meningen? wink

bromsar? vem fan behöver dem?

Avstängd
114 Inlägg
18 december 2013
Trådstartare
#57
granadadr skrev:
nja jag tänkte mer på en sån här wink

http://www.google.se/url?sa=i&rct=j … 7457272919

eller en sån här

http://www.classicandperformancecar.com … /?see=3318

... eeuuuuhh... ... då får man väl åka hela vägen ner till södra sverige för att hitta sig SÅNA 1500, för inte har vi iallafall några häruppe i norrland vad jag vet då jag kollar genom blocket. men dem är allt bra jättefina bilar ^_^

bromsar? vem fan behöver dem?

7 398 Inlägg
18 december 2013
#58
oscar600 skrev:
granadadr skrev:
nja jag tänkte mer på en sån här wink

http://www.google.se/url?sa=i&rct=j … 7457272919

eller en sån här

http://www.classicandperformancecar.com … /?see=3318

... eeuuuuhh... ... då får man väl åka hela vägen ner till södra sverige för att hitta sig SÅNA 1500, för inte har vi iallafall några häruppe i norrland vad jag vet då jag kollar genom blocket. men dem är allt bra jättefina bilar ^_^

mm de är störtsköna,, fanns en i pite för många år sen han tävlade i biljud när jag tävlade
såg en kombi i östersund också,, den hade vätskekyld maskin,,

men de är både ovanliga å DYRA,, såg du 1600 tl på blocket?? den har en fd granne till mig ägt,, fin smile


5 111 Inlägg
18 december 2013
#59
oscar600 skrev:
Garagemuppen skrev:
Du har rätt inställning till att bygga bil i varje fall!  Jag har för mig att om du köper en 1302 Bubbla så får du McPhherson framvagn (samma som Volvo 240, 740 med många fler bilar har), och jag tror att den har bra mycket bättre väghållning än den andra! smile

Annars så kan du ju stoppa in en Subaruboxer wink

jo! 1302 har McPherson framvagn, men bara på Super beetle modellerna förstås, annars om du tar en vanlig 1302 så får du dig en bubbla med Torsionsframvagnen

Nä, alla 1302 har Mc Pherson, "Super beetle" är ett samlingsnamn för modellerna med Mc Pherson, dvs. 1302 och 1303.



Sök