Lagom till man blir 35 så borde man lägga ner och spendera pengar på annat men bilsuget är för stort ![smile](img/smilies/smile.png)
Målsättning:
Bygga en Sierra som åker 11sek repor på strippen med full skinninredning så man kan åka på bilträffar med barnen. Sitta still stolar och bur har jag växt ifrån.
Köpte en Sierra Cosworth 2001 och byggde om den enligt konstens alla regler, i år stod jag i valet och kvalet att antingen sälja eller bygga vidare. Det slutade med att jag sålde av min första Sierra i delar och köpte en helt ny bil.
Största anledningen var att den nya karossen var i extremt fin skick emot den gamla.
Häng med![smile](img/smilies/smile.png)
Håller en uppdaterad spec på första posten.
Motor:
Bottendel:
- 200 block planslipat och bearbetat för långa topplocksbultar.
- CP kolvar 7,6:1 .
- Cr 22mm kolvbult.
- Auto Verdi längre vevstakar med ARP bultar.
- ACL Racelager med ARP bultade överfall.
- Allt viktat/balanserat.
- Cosworth oljepump med högtrycks-kit, 4*4 drivaxel till oljepumpen.
- Modifierad vevhusventilation med stålomspunna slangar.
- Skvalp plåtar i oljetråget.
- Vibra Tech motorfästen.
- ARP Bultat svänghjul.
- Cometic packningar.
Topplock:
- Topp portad av CNC-Heads i England.
- Cometic MLS topplockspackning med lösa ringar runt cylindrarna.
- Dubbla ventilfjädrar.
- Sänkta ventilfjäderbrunnar.
- Ventilstyrningar i fosfor brons mangan.
- BD16 insugskam.
- Pipercam ställbara kamdrev.
Bränsle:
- Grövre fuelrail i polerad aluminium.
- 750cc Spridare
- Bosch 044 bränslepump.
- Svart anodiserat Bränslefilter AN8.
- Svart Stålomspunnen AN Slang till allt bränsle.
- Svarta AN8 Kopplingar till allt bränsle.
- Turbosmart bränsletrycksregulator.
Turbo:
- Garret GT30 R BB Tg-racing spec kullagrat turboaggregat.
- Rostfritt grenrör. (Peter G)
- Turbo damper.
- 3" Moongose avgassystem.
- 34 Actuator
- K&N luftfilter med 4"kona
- Greddy Type-r Avlastningsventil.
- 100mm Intercooler från Airtec
Elektronik:
- MaxxECU motorstyrsystem.
- 4 EGT givare inkopplat i ECU.
- Elektronisk magnetventil för laddtrycks styrning.
- 3-bars mapp sensor.
- MSD 6AL Tändning med MSD blasterspole.
- Magnecor 8,5 mm tändkablar.
Övrigt:
- Pro Alloy Aluminiumlylare med dubbla spalfläktar.
- Bailey Swirlpot
- Svarta Samco kylslangar och turbo slangar.
- Aluminium expansionskärl.
- Aluminium servobehållare.
- Batteri i bagagen
- Castrol Edge 10w60 fst
- Mappad av Luntec
Drivlina Powered by Quaife:
- Quaife rakskuren drevsats i Borg Warner T5 växellådshus.
- B&M short shift.
- Sachs -765 tryckplatta med Ap Racing 6 puckad fjädrande sinterlamell.
- Quaife 7.5" bakdiff
Chassie:
- Koni coilover gr-n fjäderben.
- Asfalts sättningen från en rallysierra.
- Powerflex bussningar i framvagn och bakvagn.
- Fjäderbenstag fram och bak från Sparco.
- 1140kg med full inredning.
Fälgar:
- Compomotive TH2 8*18" Guld Hankook Z212 / 215-35-18"
Bromsar:
- Alcon 355mm skivor med bells
- WP-pro 6-kolvsok,
- Stålomspunna bromsslangar.
- Tarox skivor bak.
Inredning:
- Komplett skinninredning.
- Flockade instrumentpanel.
- Sparco pedaler.
- Racetec laddtrycks mätare
- Racetec oljetryck mätare
- Racetec oljetemp mätare
- MaxxECU MDash @ Samsung Galaxy S4
- Brandsläckare.
Kaross:
- Morett Quadlights
- 4x4 huv
- 90 bakljus
- Vita blinker
- Bortplockade torkare till strålkastarna.
- Kolfiber C-stolpe paneler!
- Bortplockade dimljus, ersatt med RS500 galler.
- RS 500 läpp.
- Färg anpassade dörrhandtag
- Kolfiber Speglar
![smile](img/smilies/smile.png)
Målsättning:
Bygga en Sierra som åker 11sek repor på strippen med full skinninredning så man kan åka på bilträffar med barnen. Sitta still stolar och bur har jag växt ifrån.
Köpte en Sierra Cosworth 2001 och byggde om den enligt konstens alla regler, i år stod jag i valet och kvalet att antingen sälja eller bygga vidare. Det slutade med att jag sålde av min första Sierra i delar och köpte en helt ny bil.
Största anledningen var att den nya karossen var i extremt fin skick emot den gamla.
Häng med
![smile](img/smilies/smile.png)
Håller en uppdaterad spec på första posten.
Motor:
Bottendel:
- 200 block planslipat och bearbetat för långa topplocksbultar.
- CP kolvar 7,6:1 .
- Cr 22mm kolvbult.
- Auto Verdi längre vevstakar med ARP bultar.
- ACL Racelager med ARP bultade överfall.
- Allt viktat/balanserat.
- Cosworth oljepump med högtrycks-kit, 4*4 drivaxel till oljepumpen.
- Modifierad vevhusventilation med stålomspunna slangar.
- Skvalp plåtar i oljetråget.
- Vibra Tech motorfästen.
- ARP Bultat svänghjul.
- Cometic packningar.
Topplock:
- Topp portad av CNC-Heads i England.
- Cometic MLS topplockspackning med lösa ringar runt cylindrarna.
- Dubbla ventilfjädrar.
- Sänkta ventilfjäderbrunnar.
- Ventilstyrningar i fosfor brons mangan.
- BD16 insugskam.
- Pipercam ställbara kamdrev.
Bränsle:
- Grövre fuelrail i polerad aluminium.
- 750cc Spridare
- Bosch 044 bränslepump.
- Svart anodiserat Bränslefilter AN8.
- Svart Stålomspunnen AN Slang till allt bränsle.
- Svarta AN8 Kopplingar till allt bränsle.
- Turbosmart bränsletrycksregulator.
Turbo:
- Garret GT30 R BB Tg-racing spec kullagrat turboaggregat.
- Rostfritt grenrör. (Peter G)
- Turbo damper.
- 3" Moongose avgassystem.
- 34 Actuator
- K&N luftfilter med 4"kona
- Greddy Type-r Avlastningsventil.
- 100mm Intercooler från Airtec
Elektronik:
- MaxxECU motorstyrsystem.
- 4 EGT givare inkopplat i ECU.
- Elektronisk magnetventil för laddtrycks styrning.
- 3-bars mapp sensor.
- MSD 6AL Tändning med MSD blasterspole.
- Magnecor 8,5 mm tändkablar.
Övrigt:
- Pro Alloy Aluminiumlylare med dubbla spalfläktar.
- Bailey Swirlpot
- Svarta Samco kylslangar och turbo slangar.
- Aluminium expansionskärl.
- Aluminium servobehållare.
- Batteri i bagagen
- Castrol Edge 10w60 fst
- Mappad av Luntec
Drivlina Powered by Quaife:
- Quaife rakskuren drevsats i Borg Warner T5 växellådshus.
- B&M short shift.
- Sachs -765 tryckplatta med Ap Racing 6 puckad fjädrande sinterlamell.
- Quaife 7.5" bakdiff
Chassie:
- Koni coilover gr-n fjäderben.
- Asfalts sättningen från en rallysierra.
- Powerflex bussningar i framvagn och bakvagn.
- Fjäderbenstag fram och bak från Sparco.
- 1140kg med full inredning.
Fälgar:
- Compomotive TH2 8*18" Guld Hankook Z212 / 215-35-18"
Bromsar:
- Alcon 355mm skivor med bells
- WP-pro 6-kolvsok,
- Stålomspunna bromsslangar.
- Tarox skivor bak.
Inredning:
- Komplett skinninredning.
- Flockade instrumentpanel.
- Sparco pedaler.
- Racetec laddtrycks mätare
- Racetec oljetryck mätare
- Racetec oljetemp mätare
- MaxxECU MDash @ Samsung Galaxy S4
- Brandsläckare.
Kaross:
- Morett Quadlights
- 4x4 huv
- 90 bakljus
- Vita blinker
- Bortplockade torkare till strålkastarna.
- Kolfiber C-stolpe paneler!
- Bortplockade dimljus, ersatt med RS500 galler.
- RS 500 läpp.
- Färg anpassade dörrhandtag
- Kolfiber Speglar
Senast redigerat av klebbe (26 januari 2014)
0
0
0
0