3189
Sök

VW Golf 5 TSI 2007 Turbokompressor Wastegate problem?

249 Inlägg
26 februari 2014
Trådstartare
#21
scorpan6662 skrev:
Om du köper en ny orginaldel så är den bättre än den som sitter där nu då VW själva har förbättrat delen.

Tack för svar då vet jag det big_smile

249 Inlägg
27 februari 2014
Trådstartare
#22

177 Inlägg
27 februari 2014
#23
Japp dom stämmer bra.


249 Inlägg
28 februari 2014
Trådstartare
#24
scorpan6662 skrev:
Japp dom stämmer bra.

Perfekt Tack !smile

163 Inlägg
1 mars 2014
#25
soyd skrev:
Den sitter fast med 3 insekts skruvar.

Nu är jag dryg.. men "Insex"-skruv. INvändig SEXkant-skruv. big_smile


249 Inlägg
8 mars 2014
Trådstartare
#26
03C145710E
Fixat en ny ventil nu n249.
Ser ut så här fast min är Original Vw: http://www.iauto.lt/images/cache/Graphi … 750938.jpg

Ska det inte finnas gummi som den gamla jag hade i bilen eller är detta nytt sätt?

03C145710A
Gamla jag hade va en sån här: http://i.ebayimg.com/t/VW-Turbo-Diverte … ~60_35.JPG

177 Inlägg
8 mars 2014
#27
Nej den ska inte se ut som den gammla, vw bytte design på ventilen.


249 Inlägg
9 mars 2014
Trådstartare
#28
scorpan6662 skrev:
Nej den ska inte se ut som den gammla, vw bytte design på ventilen.

Jaha tack så alltså en bättre revision.

249 Inlägg
24 mars 2014
Trådstartare
#29
Jag har provkört men nu efter bytet av N249 så får jag inga fel med VCDS.
Kör jag in 4:ans växel och kör över 100km/h så dämpas hastigheten och jag måste växla till 5:an. Bilen klarar inte köra 4:ans växel över 100km/h vid 3800 varv dyker det och jag växlar då går den. Samma sak gäller när jag kör 3:ans växel och gasar på, bilen tappar kraften som om någon slang lossnar. Kan det vara fel på N75 fast den inte visar fel ? Vad mer kan man kolla?

Bilen verkar tappa luft vid gaspådrag när man håller i gasen till gränsen av 100km/h på 4:ans växel. spelar egentligen ingen roll vilken växel förutom 5 och 6
Senast redigerat av nakti (24 mars 2014)

177 Inlägg
24 mars 2014
#30
Händer att N:75 dummar sig utan felkoder, brukar fungera skapligt kall och sedan bli värre när den blir varm.


249 Inlägg
25 mars 2014
Trådstartare
#31
scorpan6662 skrev:
Händer att N:75 dummar sig utan felkoder, brukar fungera skapligt kall och sedan bli värre när den blir varm.

Tack för svar, Kan man inte köra test på N75 via VCDS ?
Eller är det bäst köpa nytt ? Den jag har är ej bytt haft sen 2007, gammal revision då ?

177 Inlägg
25 mars 2014
#32
Vet ej ifall det går att göra komponent test i Vcds då jag aldrig använt det själv. Dock går det att ohmmäta ventilen och den ska ligga mellan 25-35ohm om jag kommer ihåg rätt, oftast ligger den högre när den är varm och ok värden när den är kall.
Vad är problemet med bilen nu? Drar den som den ska från botten upp till ca 3000rpm och sedan tappar kraft?


249 Inlägg
26 mars 2014
Trådstartare
#33
scorpan6662 skrev:
Vet ej ifall det går att göra komponent test i Vcds då jag aldrig använt det själv. Dock går det att ohmmäta ventilen och den ska ligga mellan 25-35ohm om jag kommer ihåg rätt, oftast ligger den högre när den är varm och ok värden när den är kall.
Vad är problemet med bilen nu? Drar den som den ska från botten upp till ca 3000rpm och sedan tappar kraft?

Okay ska kolla lite på det i helgen.
Japp problemet är exakt som du skrev i slutet om drar som den ska upp till ca 3000rpm o sen tappar eller hickar till o slutar med kraft. och måste växla till 5:an för att den ska fortsätta typ.

177 Inlägg
26 mars 2014
#34
Gissar på att det är magnetventilen som kastat in isånt fall då kompressorn drar upp till ca 3000rpm beroende på situation.
Har du inga felkoder alls nu så är det ganska troligt att magnetventilen dummar sig. Testa att mäta på den och är motståndet långt utan för spannet 25-35ohm så är det nog byte som gäller.


249 Inlägg
27 mars 2014
Trådstartare
#35
Menar du magnetventilen N75 för N249 är ny och den ger inga felkoder som förut.
Scannade med VCDS och inga fel ser jag.
Hittade något man kan testa N75 på via VCDS ska kika med den, återkommer. Tack så här långt

249 Inlägg
1 april 2014
Trådstartare
#36
Scannade bilen igen utan felkoder.
Är det värt och köpa ny N75 ändå och byta ut den gamla som finns ? haft N75 sen 2007 ej bytt sen dess.

177 Inlägg
1 april 2014
#37
Hej, om du inte kan/vill mäta på den gamla innan så är det ju bara du som kan avgöra ifall det känns värt tongue
Dock ganska troligt att det är N75 som har lagt av så det skadar ju inte att testa.


249 Inlägg
1 april 2014
Trådstartare
#38
Får kika på det big_smile

249 Inlägg
26 april 2014
Trådstartare
#39
Har kollat upp begagnade N75 och nya är det värt köpa begagnat ?

Och en annan sak som jag märkte igår och några dagar innan, när jag körde 50km/h och släppte gasen så höll gasen fast på 50km/h och släppte efter 2 sekunder, vad kan detta bero på ?
Händer ibland på olika farter, den gasar aldrig men håller fast o sen släpper.

493 Inlägg
29 april 2014
#40
Låter som cirkulationsventilen på turbon som e kass. Inte helt ovanligt och superenkelt att byta hemma själv. Kontakt och tå skruvar, sitter på framsidan av motorn. Precis intill kåpan över turbon på bilens högra sida.

Googlemaster


Sök