Volvo 850t5 som ska fixas motor mässigt och göras finare
Första bilen är inhanlad, blev en volvo 850t5 -94. topplockspackningen har gott på den så vi börjar väl där? den ska bytas sen får vi se vad som händer de blir förmodligen lite roligt i prestandard väg om jag känner mig själv... Visa mer
Ja de är ju två vatten anslutnigar bak på turbon en som vatten röret sitter i och ett hål är bara igen pluggat eller nåt, jag satte mitt rör i de översta för man ser ju inte när turbon sitter på plats.. Men ska de vattenröret sitta i nedre hålet kanske? för när jag ska fylla på glykol så riner allt ut vid turbon..
Ja de kanske man skulle kosta på haha dom gamla har ju suttit fär i 30k mil, dom borde inte finnas på nån rör firma annars? Biltema ligger ju i borlänge och jag bor i falun och har inte körkort än heller
Övre eller nedre hålet spelar ingen roll för funktionen då de är sammankopplade. Jag fick montera röret i det nedre hålet pga. täckpluggens utformning på nya turboaggregatet (Biltemas). Täckpluggen på Biltemas var en liten plugg med hål för en insexnyckel så den gick att skruva ur och byta plats på. På original Mitsu-turbo så vet jag dock inte om det går att byta då den har en helt annan design och inte verkar vara gängad.
Ja precis jag hade månterat röret i de övre hålet, har ju org turbo så sitter ingen täckskruv utan en i pressad plugg därför gick de nog att montera dem fel, aja är bara att göra om och göra rätt!
Dock ser jag att de där inte är lika turbo som jag har för de är vinklat avgashus så de måste va en 16t?
Den vänstra är en 16t och den högra är original TD04HL-15G. Om röret suttit i övre hålet från början så är det troligen där det ska sitta då, så jag vet inte vad som skulle kunna vara fel och orsaka läckaget. En chansning skulle väl vara att byta kopparbrickorna till nya så att de tätar ordentligt eftersom att de pressas ut när man börjar dra ihop allting.
Övre eller nedre hålet spelar ingen roll för funktionen då de är sammankopplade. Jag fick montera röret i det nedre hålet pga. täckpluggens utformning på nya turboaggregatet (Biltemas). Täckpluggen på Biltemas var en liten plugg med hål för en insexnyckel så den gick att skruva ur och byta plats på. På original Mitsu-turbo så vet jag dock inte om det går att byta då den har en helt annan design och inte verkar vara gängad.
Ja precis jag hade månterat röret i de övre hålet, har ju org turbo så sitter ingen täckskruv utan en i pressad plugg därför gick de nog att montera dem fel, aja är bara att göra om och göra rätt!
Dock ser jag att de där inte är lika turbo som jag har för de är vinklat avgashus så de måste va en 16t?
Den vänstra är en 16t och den högra är original TD04HL-15G. Om röret suttit i övre hålet från början så är det troligen där det ska sitta då, så jag vet inte vad som skulle kunna vara fel och orsaka läckaget. En chansning skulle väl vara att byta kopparbrickorna till nya så att de tätar ordentligt eftersom att de pressas ut när man börjar dra ihop allting.
Om du tänkte på mig här så har jag redan GLT kammarna i nu annars lär du ta GLT kammarna från en 850 -92 eller tidigare, insuget är lite kantigare på dom äldre 850 så jag hade tagit från en -94 eller nyare, då dom insugen är rundare och snyggare!
Ja jag har hört de också men har nog ingen i metall tyvärr men ska bara köra med steg 2 ship så borde inte ladda så mycket mer än original? hörde att man hellre ska köpa en saab bosh dump ist för en eftermarknads dump? Så va ju bra att jag fick den då ska börja göra hål i ena tryckröret när jag fått bilen att gå bra
Så allt 850 GLT med den gamla fronten ( -92 ) går det att ta kamaxlarna på ifrån då? Antar att man tar 3" spjället från samma eller funkar det på allt GLT ?
Sura är att en kompis skrotade sin 92a alt 91a för ett tag sedan utan att säga till
Om du tänkte på mig här så har jag redan GLT kammarna i nu annars lär du ta GLT kammarna från en 850 -92 eller tidigare, insuget är lite kantigare på dom äldre 850 så jag hade tagit från en -94 eller nyare, då dom insugen är rundare och snyggare!
Ja jag har hört de också men har nog ingen i metall tyvärr men ska bara köra med steg 2 ship så borde inte ladda så mycket mer än original? hörde att man hellre ska köpa en saab bosh dump ist för en eftermarknads dump? Så va ju bra att jag fick den då ska börja göra hål i ena tryckröret när jag fått bilen att gå bra
Så allt 850 GLT med den gamla fronten ( -92 ) går det att ta kamaxlarna på ifrån då? Antar att man tar 3" spjället från samma eller funkar det på allt GLT ?
Sura är att en kompis skrotade sin 92a alt 91a för ett tag sedan utan att säga till
Ja de får inte vara nyare än -92 som jag förståt de iaf! ja spjället lär du ha då de är 3" på 850 GLT fast insuget och spjällhuset kan du ta från vilken GLT du vill där spelar inte årsmodellen någon roll
Haha ja de va lite surt jag råkade ju köpa en glt innan jag köpte t5an som sedan bara skulle skrotas så tog allt från den bara
Vart lite tid i garaget igår också! Fixade den "nya" dumpen, vill ju att de ska se så original ut som möjligt fast ändå inte under huven så tror jag hitta en bra plats till dumpen tills jag kom på att jag inte får plats med luftröret till lufburken som går från grillen nu... Men men får nog modda om lite så får allt plats, ska bara beställa en slang och fixa en anslutning på röret till turbon
Hitta felet varför turbon spottar ut allt också och de va som mcollstam sa att de ska sitta en täckplugg i de nedre hålet och den pluggen har jag tappat nånstans så lär gänga hålet och sätta i nåt... Och för att gänga måste jag ta bort turbon så har tappat lusten nu :p
Nån som vet om de går att köra utan magnetventil till turbon?
Ja det kan du om du kopplar en slang mellan wg och kompressorhuset men du får ju bara grundladd typ 0.35-0.45 bar ist för 0.7 med Magnetventil, varför vill du köra utan?
Nån som vet om de går att köra utan magnetventil till turbon?
Ja det kan du om du kopplar en slang mellan wg och kompressorhuset men du får ju bara grundladd typ 0.35-0.45 bar ist för 0.7 med Magnetventil, varför vill du köra utan?
Nä när jag satte ihop bilen så hitta jag den inte så startade utan, men tänkte om jag skulle koppla in dumpen i vakumträddet ist för magnetventilen?
Nån som vet om de går att köra utan magnetventil till turbon?
Ja det kan du om du kopplar en slang mellan wg och kompressorhuset men du får ju bara grundladd typ 0.35-0.45 bar ist för 0.7 med Magnetventil, varför vill du köra utan?
Nä när jag satte ihop bilen så hitta jag den inte så startade utan, men tänkte om jag skulle koppla in dumpen i vakumträddet ist för magnetventilen?
Vad menar du? Ska ha dump ist för Magnetventil? Annars köp en på skroten, Annas kan du få en av mej jag har 2 st om du betalar frakten då
Ja det kan du om du kopplar en slang mellan wg och kompressorhuset men du får ju bara grundladd typ 0.35-0.45 bar ist för 0.7 med Magnetventil, varför vill du köra utan?
Nä när jag satte ihop bilen så hitta jag den inte så startade utan, men tänkte om jag skulle koppla in dumpen i vakumträddet ist för magnetventilen?
Vad menar du? Ska ha dump ist för Magnetventil? Annars köp en på skroten, Annas kan du få en av mej jag har 2 st om du betalar frakten då
Haha nejnej va lite dålig på att förklara kanske, men de går ju en slang från orginal dumpen till magnetventilen? Om och jag ska på med en ny dump ju så tänkte om kopplar den nya till vakumträdet istället för magnetventilen så plugar man igen hålet på magnetventilen där slangen till dumpen ska sitta,
Bara en tanke vet inte vad jag vinner på de haha förutom att jag slipper köpa ny slang..
Nä tror inte det är inkopplat så, mv-wg, mv-kompressorhus, mv-inlopps rör, tror att det går en slang från dump till insuget, så det är bara att koppla in mv som vanligt och Saab dumpen till insuget :p
Nä tror inte det är inkopplat så, mv-wg, mv-kompressorhus, mv-inlopps rör, tror att det går en slang från dump till insuget, så det är bara att koppla in mv som vanligt och Saab dumpen till insuget :p
Är ju tre anslutnigar på magnetventilen Blå, Gul och Röd. gul ska till wastegate, röd till kompressorhus vart ska då den Blå gå till om inte dumpen?
Kan ju avslöja lite att jag nyss klicka hem tre saker från L-M-R också, kommer väl troliogen nästa vecka då får ni se vad de kan va för spännande kan ju säga att de kommer bli snyggt iallafall
Nä tror inte det är inkopplat så, mv-wg, mv-kompressorhus, mv-inlopps rör, tror att det går en slang från dump till insuget, så det är bara att koppla in mv som vanligt och Saab dumpen till insuget :p
Är ju tre anslutnigar på magnetventilen Blå, Gul och Röd. gul ska till wastegate, röd till kompressorhus vart ska då den Blå gå till om inte dumpen?
Nä tror inte det är inkopplat så, mv-wg, mv-kompressorhus, mv-inlopps rör, tror att det går en slang från dump till insuget, så det är bara att koppla in mv som vanligt och Saab dumpen till insuget :p
Är ju tre anslutnigar på magnetventilen Blå, Gul och Röd. gul ska till wastegate, röd till kompressorhus vart ska då den Blå gå till om inte dumpen?