3048
Sök

Ingen bil utan en båt, min mahognyracer - Essbåt från 1937.

Renovering och återställande av en klassisk svensk mahognyracer från 1937. Båten konstruerades och byggdes av Gideon Forslund på Essingevarvet i Stockholm 1937. Modellen heter Ess och denna var från början försedd med en Ford... Visa mer

252 087 Visningar
Projektet avslutat 9 oktober 2023
1 039 Inlägg
23 april 2015
Trådstartare
#441
skrotnisse89 skrev:
chääääääf!! cool

Löööööv!

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

1 039 Inlägg
12 maj 2015
Trådstartare
#442
Kurres Flathead: Framsteg med backslag samt viss potential!

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC00453_zpsjea6ztsm.jpg

Hade ju inte riktigt koll på vad det var för backslag som följde med Kurres nya motor och efter lite efterforskning har jag nu kommit fram till följande lilla tes där ni gärna får flika in med era egna teorier eller fakta.

På locket ovan så ser man tydligt vad vi har att göra med  om man vet hur man skall tyda det som jag helt hade förbisett! Backslaget är av fabrikat NGB och modellen är deras större som benämns BZ-20. Finns även men ruta med vad som förefaller vara ett sorts serienummer, 445 eller 005, svårt att tyda. Hela huset verkar vara gjutet i aluminium.

NGB står här för Nils Gustaf Benzler. Unge hr Benzler, eller Nippe som han kallades, jobbade under en tid efter andra världskriget kriget och fram till början av 50-talet med att montera backslag för Björckanders i Hagalund. När så erbjudandet kom att ta över tillverkningen av dessa mekaniska backslag så tog han chansen och bildade troligtvis i samband med detta firman ENGEBE dvs en fyndigare skrivning av hans egna intialer NGB! 

Hoppas att Lars ursäktar för lånet av bilden på Kurres systerbåt Reldas backslag av fabrikat Björckanders och modellen BU 2.
Reldas backslag:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/BU2_zpsfalwuh7s.jpg

Kurres backslag:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/IMG_3202_zpsbahndkj5.jpg

Likheten mellan locken ovan är som ni ser slående, de är i princip likadana lock!

Jag tycker mig även skönja rester av BJÖRCKANDERS text i locket från NGB, om man tittar riktigt noga. Min teori är att Nils Gustaf bara ändrade i lockets gjutform efter övertagandet från Björckanders och la till sina egna stansade beteckningar och firmanamn för att lansera sitt eget backslag på ett billigt och snabbt sätt. Under skalet torde Björckanders och NGB även vara identiska....?!

Under de kommande åren utvecklades backslaget och fick lite annan utformning av locket och en oljesticka infördes även, vilket saknas på Kurres BZ-20. Det vanligaste var att backslaget var i vanligt gjutgods, ej aluminium.

Tillverkningen av backslag lades ner i början av 70-talet då företaget ENGEBE, började fokusera mer på tillverkningen av transportörer vilket de håller på med än idag.

Ett stort tack till Nils Gustafs son, Lars Benzler, som vart behjälplig i min ytterst enkla forskning i ämnet NGB backslag! smile 
______________________________________________________________________________________

För övrigt så rullar arbetet med Kurre så sakteliga framåt med att bocka av saker från att-göra-listan. En av dessa punkter var att alla delar i kontakt med bränsle har potentialutjämnats men grön/gula kablar i en kedja mellan tanklock-tank-bränslefilter-backslag, ni ser några av kablarna i den översta bilden ovan samt nedan.
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC00454_zpsyghpk2al.jpg


...fortsättning följer!
Senast redigerat av hugger69 (15 maj 2015)

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

1 039 Inlägg
8 juni 2015
Trådstartare
#443
Uppdatering Kurre: Fernissa och krom samt kopp och knopp!

Ett tag sedan förra uppdateringen men jag har fortsatt att bearbeta punkter från den stadigt krympande att-göra-listan när ledig tid finns kring alla andra aktiviteter så här års....

Efter tre lager Epifanes på Kurres sedan tidigare mattslipade däck så har nu allt återmontage av diverse och krom och polerat rostfritt påbörjats. Det är en mycket speciell känsla att få återförna nyfernissad mahogny med blänkande krom, ni som gjort det förut vet vad jag menar...
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/thumb_DSC00470_1024_zpspvpiumxs.jpg

De specialtillverkade gångjärnen och de polerade rostfria listerna är på plats på motorluckorna igen. Likaså Giddes egna Essbåtsunika (?) beslag i form av ventilatorer och den mycket gedigna akterknapen med inbyggda halkipar.
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/thumb_DSC00464_1024_zps0pxm0tzd.jpg

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/thumb_DSC00461_1024_zps6s0w9489.jpg

De egentillverkade listerna såg fantastiska ut efter kromningen och åker på en efter en. Den grövre i mitten är dock i polerat rostfritt och åker på i stäven! I väntan på att hitta de korrekta halkiparna i fören får dessa nytillverkade från Tackel & Tåg duga så länge.
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/thumb_DSC00462_1024_zps5kehg5wm.jpg

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/IMG_3609_zpslezudimf.jpg

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/thumb_DSC00467_1024_zpsqghkrspk.jpg


Fick även tag på mycket snygga och praktiska luckhållare som efter lite modifiering passade klockrent på Kurres luckor! Nu står nästan emot stormvindar vid skruvning till sjöss! smile
Som ni ser är även tanken efter mycket möda och stort besvär på plats!
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/thumb_DSC00478_1024_zps3ojnwv0s.jpg

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/thumb_DSC00485_1024_zpsacwkhrxr.jpg

Har även av säkerhetsskäl låtit tillverka en exakt kopia i alujumjum av glaskoppen som sitter på bränslepumpen på Kurres Flathead...inte så kul om glaset skulle spricka under färd....hoppas inte denna gör det!
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/thumb_DSC00458_1024_zpsgn2bm5kd.jpg

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/thumb_DSC00471_1024_zpsf8fpd4o8.jpg

Hittade även en, enligt mig, mycket passande rattknopp på en av Sveriges största biltillbehörsfirmor. Den ser både tidsenlig rätt ut samt agerar fattigmans servo vid snabba styrutslag...vi får se hur det funkar! Den smälter dock bra in i Kurres cockpit!
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/IMG_3611_zpsbsnniooo.jpg

...nu är det bara resten kvar som montage av sidoknapar samt ett digert jobb med tillverkning av nytt avgassystem från limporna och bakåt! Med efterföljande motor- och backslagstester på land så borde en sjösättning inte vara orimlig under denna sommar.....

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

2 030 Inlägg
8 juni 2015
#445
Den är ju helt sjukt hur vacker denna båt är!!! roll

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.

1 039 Inlägg
8 juni 2015
Trådstartare
#446
Andersson__ skrev:
Drömbåt smile

BlueScreeen skrev:
Den är ju helt sjukt hur vacker denna båt är!!! roll

Tack, pöjkar!
Visst fick Gideon till det när han ritade Kurre 1937! smile

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

1 039 Inlägg
8 juni 2015
Trådstartare
#448
Putteliten skrev:
Vackert!

Tack, Daniel! smile

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

57 Inlägg
9 juni 2015
#449
Helt otrolig båt! Blir nästan tårögd... ☺ Skall bli spännande att få se bilder när den är till sjöss

You'll Never Walk Alone

1 039 Inlägg
9 juni 2015
Trådstartare
#450
Forzzell skrev:
Helt otrolig båt! Blir nästan tårögd... ☺ Skall bli spännande att få se bilder när den är till sjöss

Ha, ha, tackar! big_smile
...jag är lika spänd jag! tongue

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

1 049 Inlägg
10 juni 2015
#451
Underbart vacker! Kommer du att lägga i båten eller bygga till huset med ett lite större vardagsrum där du, familjen och Kurre kan mysa smile

511 Inlägg
10 juni 2015
#452
smile ett ord.....awesome....så jäkla snygg...jag ska också har en sådan en dag har jag bestämt...bra jobbat

My car Brings Me Women

1 039 Inlägg
11 juni 2015
Trådstartare
#453
tommyhjortasen skrev:
Underbart vacker! Kommer du att lägga i båten eller bygga till huset med ett lite större vardagsrum där du, familjen och Kurre kan mysa smile

Ha, ha, tanken har slagit mig....det känns konstigt att sänka den i havet faktiskt! tongue

Dotzie skrev:
smile ett ord.....awesome....så jäkla snygg...jag ska också har en sådan en dag har jag bestämt...bra jobbat

Spank you, kul att man kan inspirera andra till detta härliga liv med träbåtar...! wink

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

Yawn...
3 151 Inlägg
14 juni 2015
#454
Har läst projektet från början nu, och är grymt imponerad av allt jobb du lägger ner. Och vilken noggrannhet på allting! 10/10 livbojar. Keep it up! smile

1 039 Inlägg
14 juni 2015
Trådstartare
#455
Mervolic skrev:
Har läst projektet från början nu, och är grymt imponerad av allt jobb du lägger ner. Och vilken noggrannhet på allting! 10/10 livbojar. Keep it up! smile

Fasen vad kul att du gillar det jag gör! smile
Håll utkik hör, man vet aldrig när det kommer nåt nytt här...! wink

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

Yawn...
3 151 Inlägg
14 juni 2015
#456
hugger69 skrev:
Mervolic skrev:
Har läst projektet från början nu, och är grymt imponerad av allt jobb du lägger ner. Och vilken noggrannhet på allting! 10/10 livbojar. Keep it up! smile

Fasen vad kul att du gillar det jag gör! smile
Håll utkik hör, man vet aldrig när det kommer nåt nytt här...! wink

Absolut, jag följer tråden från nu. Svårt att inte gilla sånt här hantverk. smile

1 039 Inlägg
15 juni 2015
Trådstartare
#457
Mervolic skrev:
Absolut, jag följer tråden från nu. Svårt att inte gilla sånt här hantverk. smile

Tackar å bockar! smile

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

1 811 Inlägg
15 juni 2015
#458
Blir grymt fint.


1 039 Inlägg
15 juni 2015
Trådstartare
#459
Carlén skrev:
Blir grymt fint.

Tack, kompis! smile
Nästan, men bara nästan, som en viss vit/svart Amazon....tongue

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

1 039 Inlägg
1 juli 2015
Trådstartare
#460
Kurres Flathead: Byggandet av ett auspuff-system och sommaren som försvann....!

En liten men ack så komplicerad punkt på Kurres att-göra-lista var byggandet av ett nytt avgassystem från limporna och bakåt. Inget går ju att köpa till detta så det fick bli ett äkta one of-bygge, föga förvånande för de som håller på med gamla veteranbåtar......!

Vi valde att bygga i rostfritt och började med de laserskurna, och sjukt försenade, gavlarna för att ansluta mot NOS-limporna från Motor AB Nils Gustavsson:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/luddehakan_zps552axigl.jpg

Sedan sammanfogades dessa tillsammans med en hög av rörböjar:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/ror_zpscrc202xl.jpg

...till detta endast punktade embryo av själva avgasningsdelen:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/huggerror_zpsyyptcvos.jpg

Såg så här ut i båten för kontroll av höjder, vinklar, frigångar mm:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/image4_zpsziqit26b.jpg

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/image1_zpsxspdtrjx.jpg

Efter lite justering så byggde vi på med vattenmantlingsböjarna, svårt ord, och anslutningen mot den redan befintliga 3" slangen:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/huggerbrumm_zpsjz8pvopd.jpg

Jag fixade även till egna packningar mot flänsen samt dräneringspluggar för vintertömning:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/IMG_3680_zpsgrd5p5ug.jpg

Efter en intensiv helg med bilträffen Wheels Nat´s Norr och halvvägstillhundra-firande så återvände jag häromkvällen till Kurre full av förväntan för att testa hur det blev med det nysvetsade auspuffsystemet och om det skulle passa ..................det blev RIDÅ direkt! sad

Då det vart småstressigt i slutet så var vi tvungna att uppskatta vinklar och frigång för slang mm innan den yttre delen färdigställdes men det funkade uppenbarligen inte alls som vi tänkt och nu har ju min hovleverantör av svetsfog av någon outgrundlig anledning bestämt sig för att fly fältet så långt bort han kan i sin egenbyggda och snigelliknande farkost, så han går ju inte att nå förrän efter typ 6 veckors ledighet, tänk den som hade den möjligheten!

Äh, han är verkligen värd all din låååååånga semester men nu får han använda sina marinblå Speedos till nåt annat än mahognybåtsåka i Kurre denna sommar för nu ser det mörkt ut på riktigt med sånt...  sad

Så jag samlade ihop alla mina verktyg och drog verkligen täcket över Kurre som nu får vila ytterligare tills det kanske blir ett dopp....frågan är om man verkligen skall sätta båten i vatten........? wink

Vi drar ju till USA i drygt 4 veckor snart så nu säger vi natti-natti till Kurre för ett tag:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/IMG_3681_zpslvjrahfh.jpg

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/IMG_3682_zpsfttdzoue.jpg

Kanske ändå var någon sorts mening med allt strul i slutet och att sommaren inte blir på hemmaplan, Kurre vill vara kvar på land ytterligare ett tag! Båten har ju trots allt inte vart i vattnet sedan 1983, hepp!

På återhörande....från USA kanske! smile

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1


Sök