Ingen bil utan en båt, min mahognyracer - Essbåt från 1937.
Renovering och återställande av en klassisk svensk mahognyracer från 1937. Båten konstruerades och byggdes av Gideon Forslund på Essingevarvet i Stockholm 1937. Modellen heter Ess och denna var från början försedd med en Ford... Visa mer
Har till slut via mycket strul lyckats få till videosnuttar där man får höra och se KURRE lite mer live så att säga!
Här nedan går det som bäst hittills. Trots varv över tomgång så funkade det plötsligt och ligger väl här vid 2500 rpm och på en 20-25 knop. Kurre sitter fantastiskt fint i vattnet, Gidde visste vad han gjorde med det utdragna bottenborden som bildar ett litet inbyggd trimplan! https://youtu.be/YU-x0s-Dqjc
Lite mysigt tomgångsljud vid bryggan, filmat via min ajjfån men det funkar. Här hör man tydligt att motorn är lite smårapp och vill i väg: https://youtu.be/RFlLTLeyB6Y
Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Ja, då är Kurre åter uppe på land efter en fantastiskt fin sommar med en lagom dos veteranbåtsåka.
Efter de problem vi hade med förgasaren under premiärturerna tidigare så tog vi beslut om att låta plocka ner gasaren i molekyler, rengöra och sätta ihop igen. Det blev en helt annan upplevelse efter det. Vi testade även att bestycka om och prova lite olika acc-pumpsmunstycken. Fortfarande så funkar den klockrent utan belastning men vill booga lite vid belastning så testerna för att nå perfekt funktion får vi fortsätta med test ´n tune nästa säsong.
Vi har även konstaterat att Kurre är sjukt svårmanövrerad när man skall lägga till och framförallt när man ska backa! Har man kört en båt med rak propelleraxel så vet man vad jag menar....det är som att lägga till en Finlandsfärja varje gång...men utan bogpropellar och annat fusk! Men allt kräver väl övning så också detta....
Vår lokaltidning har även gjort en helsida och filmsnutt med Kurre, rätt kul att våra veteranbåtar faktiskt får ta lite plats i dagens media! Här är några bilder från reportaget samt en länk till filmen:
Ja hösten börjar komma med stormsteg nu, det märks! Men riktigt kul att du fick vara med och ta upp en sida i tidningen! Det är du heltklart värd efter allt slit!
Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Ja hösten börjar komma med stormsteg nu, det märks! Men riktigt kul att du fick vara med och ta upp en sida i tidningen! Det är du heltklart värd efter allt slit!
Tackar! Det är framförallt kul att båten får uppskattning och hamnar i rampljuset. För min egen del slipper jag gärna stå i fokus och låter slutresultatet tala för sig i stället. Det är ju många personer som man skulle vilja nämna en sån här gång som hjälpt till under resans gång men det finns det aldrig plats för.....ingen nämnd=ingen glömd!
Hej Håkan! Jag har sett din Essbåt här och på din blogg Håkans motorsida. Jag har själv en Essbåt som jag håller på och renoverar och vill gärna komma i kontakt med dig!
Kurre är numera såld till den första ägarens barnbarn, så cirkeln är sluten! Det känns otroligt roligt att Kurre 80 år efter att båten byggdes åter får Stockholms inre skärgård som hemma-vatten!
Ny båt av lite annan men typ ändå samma karaktär är införskaffad.... Har väldigt mycket starkare koppling till Huggern kanske...