3759
Sök

Framhjulsdrift VS Bakhjulsdrift

Allmänt envis
12 512 Inlägg
8 december 2013
#201
Busgrabb skrev:
Rquired skrev:
jetta16v skrev:

Det där har jag funderat en del på men inte skrivit big_smile

Det här forumet är enligt er till för självgoda grabbar med hår på bröstet och nycklarna till en penisförlängare i fickan? Vilken tragisk syn på bilintresset och nej det här inlägget är inte riktat mot någon specifik användare eller bil utan mot den attityden ni har.

Det var inte riktigt så att 0-100 tider och massor av Hk är det som är bilintresse.
Men som han yttrar sig om alla bilar som varit med i diskussionerna undrar man ju.
Tror knappt det är någon av alla tusentals användare som hänger här för att Prius är så fräck.

Det räcker med en person för att det skall finnas ett intresse eller betraktar folk Garaget som en klubb för inbördes beundran?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Rejsa ?
2 959 Inlägg
8 december 2013
#202
fredda_king skrev:
Busgrabb skrev:
Dieselsmurfen skrev:

Hade en hyrbil (Ny) V70 då V40:in (04) packat ihop 2007. Den sög i backarna upp mot fjället då TRACS hindrade framfarten precis som min prius gjorde idag i djup snö. Hade man kunnat koppla ur den så tror jag nog det hade gått bättre. V70:in var urusel. Den dog flera ggr då systemet var övernitiskt.

Madammens Polo har en knapp som heter ESP off. Saknar denna knapp på Prius... Den tog sig bevisligen fram riktigt bra på isväg för en timma sedan.

TRACS satt på 850/V70 till en bit in på 99 så det hade inte bilen du körde.
Det systemt hindrar inte heller dig att gasa på löst underlag då det bara jobbar med bromsarna för att hitta grepp och det spinner fint ändå.
STC eller DSTC satt på bilen du körde och den jobbar både med bromsar och begränsar motorns effekt genom att strypa bränsle mm. (DSTC var tillval fran till 2005)
Det går att stänga av via knapp eller i menyn till färddatorn
Har bilen DSTC försvinner inte antisladdet helt men spinna loss kan man göra fritt.
Är bilen en "R" så kopplas även antisladdfunktionen ur.

Det är som du säger ofta lite för aktivt och gör att det inte går så bra i snö alla gånger men går som sagt att stänga av.

det du skrev om R stämmer till en viss del. man kan stänga av antispinn men antisladd är igång. man får trycka en knapp kombination för att stänga av bägge.

Sant, måste trycka kombinationen för att det helt ska stängas av.
Det hade jag faktiskt glömt smile

Autotech

202 Inlägg
9 december 2013
#203
Haha, väldigt givande tråd.. Verkligen..

Mercedes C 350 AMG

Driver
2 111 Inlägg
10 december 2013
#204
HereComesTrouble skrev:
Andromeda skrev:
HereComesTrouble skrev:
Säger han som inte respekterar andras åsikter? :p hahaha

Du ger dig inte på Polismyndigheten som myndighet, du antyder ju att alla enskilda poliser är as. Nej, jag respekterar inte den åsikten, att alla människor inom en viss yrkesgrupp skulle vara as.

Har man mycket problem med poliskåren kanske man skulle fråga sig vad det är man själv gör som ger en dom problemen.

As? Nej, det översätts snarare till tex "Knöl"..Och det är väl precis vad dom flesta poliser är?
Dvs en "knöl" i andras tillvaro.

Har du problem att respektera andras åsikter kanske man inte ska prata om respekt överhuvudtaget? wink

http://i.stack.imgur.com/jiFfM.jpg
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Som alla säger, nåja de vettiga åtminstone, RWD och FWD har sina för och nackdelar.

Så mycket mer än så tror jag inte man kan få fram i en tråd här...

Mvh Janken

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

Livsnjutare
1 707 Inlägg
10 december 2013
#205
Janken skrev:
HereComesTrouble skrev:
Andromeda skrev:

Du ger dig inte på Polismyndigheten som myndighet, du antyder ju att alla enskilda poliser är as. Nej, jag respekterar inte den åsikten, att alla människor inom en viss yrkesgrupp skulle vara as.

Har man mycket problem med poliskåren kanske man skulle fråga sig vad det är man själv gör som ger en dom problemen.

As? Nej, det översätts snarare till tex "Knöl"..Och det är väl precis vad dom flesta poliser är?
Dvs en "knöl" i andras tillvaro.

Har du problem att respektera andras åsikter kanske man inte ska prata om respekt överhuvudtaget? wink

http://i.stack.imgur.com/jiFfM.jpg
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Som alla säger, nåja de vettiga åtminstone, RWD och FWD har sina för och nackdelar.

Så mycket mer än så tror jag inte man kan få fram i en tråd här...

Mvh Janken

Härligt att du kan komplettera med fler konstruktiva åsikter i den här fina tråden, tack för ditt bidrag lol

Driver
2 111 Inlägg
10 december 2013
#206
HereComesTrouble skrev:
Janken skrev:
HereComesTrouble skrev:

As? Nej, det översätts snarare till tex "Knöl"..Och det är väl precis vad dom flesta poliser är?
Dvs en "knöl" i andras tillvaro.

Har du problem att respektera andras åsikter kanske man inte ska prata om respekt överhuvudtaget? wink

http://i.stack.imgur.com/jiFfM.jpg
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Som alla säger, nåja de vettiga åtminstone, RWD och FWD har sina för och nackdelar.

Så mycket mer än så tror jag inte man kan få fram i en tråd här...

Mvh Janken

Härligt att du kan komplettera med fler konstruktiva åsikter i den här fina tråden, tack för ditt bidrag lol

Så lite så! Kul att det uppskattas! smile.

big_smile

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

Forummoderator
9 299 Inlägg
11 december 2013
#207
Som vanligt lite otrevlig och sarkastisk ton. Ursäkta en gammal mans dumma fråga; vad betyder acab?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Fotograf
1 319 Inlägg
11 december 2013
#208
caromania skrev:
Som vanligt lite otrevlig och sarkastisk ton. Ursäkta en gammal mans dumma fråga; vad betyder acab?

all cops are bastards

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

102 Inlägg
11 december 2013
#209
Orka läsa alla sidor med tjafs om något som mest är en smaksak, läste dom 2 senaste sidorna så handlar det om hur praktisk en Corvette är... seriöst var det DET tråden handlade om? nej Corvette är ingen praktisk bil, men jag är helt övertygad om att en corvetteägare är fullt medveten om detta.

Jag har ägt drygt 45-50 bilar genom åren (15 år med bil) och säkert 75% av dessa har varit fwd, men personligen Trivs jag bäst med rwd, detta är min egen åsikt och det finns ingen verenskaplig grund till den, det är helt enkelt vad jag tycker är skönast att köra, men fwd funkar absolut det med och kanske till och med bättre i en del situationer.


RWD:
Fördelar: Upplevs mer följsam på något sätt, oftast mindre vändradie, roligt (när man vill leka av sig), komfort.
Nackdelar: Kan vara förrädiskt vid halka i högre hastigheter om man e ovan, fler komponenter i drivlinan (förluster/tyngd om man nu ska räkna kilon och %), stjäl utrymme, benägen att köra fast i djup snö vid låg hastighet.

FWD:
Fördelar: Ger en känsla av säkerhet, framkomlighet, utrymmes/vikt effektivt, lättkörd för alla.
Nackdelar: Trist, vid halka kan det bli väldigt jobbigt för medelsvensson om man väl tappar greppet, torquesteer vid acceleration (behövs inte så hemskt mycket effekt för att uppleva detta), KÄNNS rappligare på något sätt, slutligen igen TRIST!

just nu jämför jag mellan normala bilar som jag relaterar till, typ volvo v50 och bmw e91 (INTE mellan Corvette och prius), förvissor har Volvon och bmw'n så pass med inbyggd säkerherhet så vinteregenskaperna mellan dessa 2 är likvärdiga ändå, fast olika nöjesfaktor.
kan ju sätta saab 9000 och opel omega i jämförelse också, samma text ovan gäller då också, iofs så spöar Saaben omegan med hästlängder men det har ju med andra saker att göra.


ps: fastnade häromdagen med bmw'n i packad snö, det var inte särskilt djupt men det bildades en liten grop med is under bakhjulen och då satt man där, hade aldrig hänt med Volvon men det kan jag leva med..

vägra 6*9'or

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
11 december 2013
#210
marko_s skrev:
Orka läsa alla sidor med tjafs om något som mest är en smaksak, läste dom 2 senaste sidorna så handlar det om hur praktisk en Corvette är... seriöst var det DET tråden handlade om? nej Corvette är ingen praktisk bil, men jag är helt övertygad om att en corvetteägare är fullt medveten om detta.

Jag har ägt drygt 45-50 bilar genom åren (15 år med bil) och säkert 75% av dessa har varit fwd, men personligen Trivs jag bäst med rwd, detta är min egen åsikt och det finns ingen verenskaplig grund till den, det är helt enkelt vad jag tycker är skönast att köra, men fwd funkar absolut det med och kanske till och med bättre i en del situationer.


RWD:
Fördelar: Upplevs mer följsam på något sätt, oftast mindre vändradie, roligt (när man vill leka av sig), komfort.
Nackdelar: Kan vara förrädiskt vid halka i högre hastigheter om man e ovan, fler komponenter i drivlinan (förluster/tyngd om man nu ska räkna kilon och %), stjäl utrymme, benägen att köra fast i djup snö vid låg hastighet.

FWD:
Fördelar: Ger en känsla av säkerhet, framkomlighet, utrymmes/vikt effektivt, lättkörd för alla.
Nackdelar: Trist, vid halka kan det bli väldigt jobbigt för medelsvensson om man väl tappar greppet, torquesteer vid acceleration (behövs inte så hemskt mycket effekt för att uppleva detta), KÄNNS rappligare på något sätt, slutligen igen TRIST!

just nu jämför jag mellan normala bilar som jag relaterar till, typ volvo v50 och bmw e91 (INTE mellan Corvette och prius), förvissor har Volvon och bmw'n så pass med inbyggd säkerherhet så vinteregenskaperna mellan dessa 2 är likvärdiga ändå, fast olika nöjesfaktor.
kan ju sätta saab 9000 och opel omega i jämförelse också, samma text ovan gäller då också, iofs så spöar Saaben omegan med hästlängder men det har ju med andra saker att göra.


ps: fastnade häromdagen med bmw'n i packad snö, det var inte särskilt djupt men det bildades en liten grop med is under bakhjulen och då satt man där, hade aldrig hänt med Volvon men det kan jag leva med..

Absolut, vettar är bland de mest opraktiska bilarna..........MEN JÄVLIGT ROLIGA!!!!! wink

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Avstängd
114 Inlägg
17 december 2013
Trådstartare
#211
Busgrabb skrev:
Tycker det luktar lite troll här och inte mycket från trådskaparen stämmer...
Att en FWD bil skulle vara mindre robust i drivlinan är rent drabbel, finns många FWD bilar som har mycket stabil drivlina.
Att bilen går sönder när man rammar en lastpall lär inte bero på vilket hjulpar bilen driver på.

Viken däremot som är roligast är knappast något att snacka om eller?

jamen förlåt då! jag berättade bara vad jag har TROTT mig veta hittills! jag är ingen troll för det, jag vet ingenting om fördelar och nackdelar med FWD och RWD.

alltså... jag vet då att det jag sa var då säkert inte faktavis 100% sant, men vi gör ju misstag vi alla, här gjorde jag en misstag.

bromsar? vem fan behöver dem?

Avstängd
114 Inlägg
17 december 2013
Trådstartare
#212
-matte skrev:
Nu handlar det dock om realistiska situationer där en framhjulsdriven bil har alla fördelar på sin sida, jämfört med en bakhjulsdriven bil som endast får en liten fördel på, vadå en dragracing bana?
Där kommer den aldrig befinna sig ändå.

näh-äh-äh-äh-äh!

säg då INTE sådär hörru! det FINNS folk som trimmar RWD och tar dem till banan som "trackday cars" alltså väglagliga tävlingsbilar.

det är realistiskt nog.

bromsar? vem fan behöver dem?

Rejsa ?
2 959 Inlägg
17 december 2013
#213
oscar600 skrev:
Busgrabb skrev:
Tycker det luktar lite troll här och inte mycket från trådskaparen stämmer...
Att en FWD bil skulle vara mindre robust i drivlinan är rent drabbel, finns många FWD bilar som har mycket stabil drivlina.
Att bilen går sönder när man rammar en lastpall lär inte bero på vilket hjulpar bilen driver på.

Viken däremot som är roligast är knappast något att snacka om eller?

jamen förlåt då! jag berättade bara vad jag har TROTT mig veta hittills! jag är ingen troll för det, jag vet ingenting om fördelar och nackdelar med FWD och RWD.

alltså... jag vet då att det jag sa var då säkert inte faktavis 100% sant, men vi gör ju misstag vi alla, här gjorde jag en misstag.

Ja det är lungt men skriv att du TROR att det är på det ena eller andra sättet så blir det inte lika fel.

Autotech

Rejsa ?
2 959 Inlägg
17 december 2013
#214
oscar600 skrev:
-matte skrev:
Nu handlar det dock om realistiska situationer där en framhjulsdriven bil har alla fördelar på sin sida, jämfört med en bakhjulsdriven bil som endast får en liten fördel på, vadå en dragracing bana?
Där kommer den aldrig befinna sig ändå.

näh-äh-äh-äh-äh!

säg då INTE sådär hörru! det FINNS folk som trimmar RWD och tar dem till banan som "trackday cars" alltså väglagliga tävlingsbilar.

det är realistiskt nog.

Bara så du vet så blir det typ aldrig "väglagliga" tävlingsbilar när dom är trimmade.

Autotech

Muttley
17 december 2013
#215
oscar600 skrev:
-matte skrev:
Nu handlar det dock om realistiska situationer där en framhjulsdriven bil har alla fördelar på sin sida, jämfört med en bakhjulsdriven bil som endast får en liten fördel på, vadå en dragracing bana?
Där kommer den aldrig befinna sig ändå.

näh-äh-äh-äh-äh!

säg då INTE sådär hörru! det FINNS folk som trimmar RWD och tar dem till banan som "trackday cars" alltså väglagliga tävlingsbilar.

det är realistiskt nog.

Du kanske ska läsa på lite smått om bilar innan du faktiskt börjar prata.

Trimmat = olagligt förutsatt att du faktiskt inte byggt om fordonet.   Vilket jag kan ha svårt att tro de är.

Så tillbaka till verkligheten.

Avstängd
114 Inlägg
17 december 2013
Trådstartare
#216
Bara så du vet så blir det typ aldrig "väglagliga" tävlingsbilar när dom är trimmade.

USCH! sånt bullshit du säger sad får ju mig att gråta.

har du hört talas om SFRO, dem hjälper ju din trimmade tävlingsbil att bli laglig på vägen, du måste bara fylla i de kraven som besiktningsmännen ger dig, HELST äldre än 1975 så då får du inga svåra problem genom besiktningen.

studera vidare nu så ändrar du ditt svar sen så småningom. smile

bromsar? vem fan behöver dem?

Avstängd
114 Inlägg
17 december 2013
Trådstartare
#217
Du kanske ska läsa på lite smått om bilar innan du faktiskt börjar prata.

Trimmat = olagligt förutsatt att du faktiskt inte byggt om fordonet.   Vilket jag kan ha svårt att tro de är.

Så tillbaka till verkligheten.

vi ÄR ju i verkligheten. själv ska jag börja med projektbygge, och nog går det lätt att bygga om en bil att bli både väglaglig och spöa konkurransen på strippen eller banan.

du måste lära dig bara tricken HUR du ska bygga, och VART delarna ska sitta, och HUR dem ska funka. uppfyller du dem kraven besiktningsmännerna ger dig, så har du dig en racerbil som är byggd för gatorna också.

finns också möbler som kan framföras lagligt på vägarna, kolla i guniess world record book så ser du en "soffbil".

möjligheterna är OÄNDLIGA! bara man vet hur man ska bära sig åt.

bromsar? vem fan behöver dem?

Muttley
17 december 2013
#218
oscar600 skrev:
Du kanske ska läsa på lite smått om bilar innan du faktiskt börjar prata.

Trimmat = olagligt förutsatt att du faktiskt inte byggt om fordonet.   Vilket jag kan ha svårt att tro de är.

Så tillbaka till verkligheten.

vi ÄR ju i verkligheten. själv ska jag börja med projektbygge, och nog går det lätt att bygga om en bil att bli både väglaglig och spöa konkurransen på strippen eller banan.

du måste lära dig bara tricken HUR du ska bygga, och VART delarna ska sitta, och HUR dem ska funka. uppfyller du dem kraven besiktningsmännerna ger dig, så har du dig en racerbil som är byggd för gatorna också.

finns också möbler som kan framföras lagligt på vägarna, kolla i guniess world record book så ser du en "soffbil".

möjligheterna är OÄNDLIGA! bara man vet hur man ska bära sig åt.

Du är ju inte i verkligheten om du på fullaste allvar tror att de finns lagliga möbler ute på svenska vägar.
Men eftersom du nu faktiskt nämner det.   Upp med faktan.

De är ju sen inte besiktningen som sätter de stora stoppet. De är tillverkarna som du ska ha avgascertifikaten av, testa du på att turbotrimma bmw och köpa ut cert smile

Ubåtsingenjör
7 341 Inlägg
17 december 2013
#219
oscar600 skrev:
Du kanske ska läsa på lite smått om bilar innan du faktiskt börjar prata.

Trimmat = olagligt förutsatt att du faktiskt inte byggt om fordonet.   Vilket jag kan ha svårt att tro de är.

Så tillbaka till verkligheten.

vi ÄR ju i verkligheten. själv ska jag börja med projektbygge, och nog går det lätt att bygga om en bil att bli både väglaglig och spöa konkurransen på strippen eller banan.

du måste lära dig bara tricken HUR du ska bygga, och VART delarna ska sitta, och HUR dem ska funka. uppfyller du dem kraven besiktningsmännerna ger dig, så har du dig en racerbil som är byggd för gatorna också.

finns också möbler som kan framföras lagligt på vägarna, kolla i guniess world record book så ser du en "soffbil".

möjligheterna är OÄNDLIGA! bara man vet hur man ska bära sig åt.

soffbil ? big_smile big_smile big_smile big_smile laglig dessutom ? lägg av nu va


762 Inlägg
17 december 2013
#220
tkd_rille skrev:
oscar600 skrev:
Du kanske ska läsa på lite smått om bilar innan du faktiskt börjar prata.

Trimmat = olagligt förutsatt att du faktiskt inte byggt om fordonet.   Vilket jag kan ha svårt att tro de är.

Så tillbaka till verkligheten.

vi ÄR ju i verkligheten. själv ska jag börja med projektbygge, och nog går det lätt att bygga om en bil att bli både väglaglig och spöa konkurransen på strippen eller banan.

du måste lära dig bara tricken HUR du ska bygga, och VART delarna ska sitta, och HUR dem ska funka. uppfyller du dem kraven besiktningsmännerna ger dig, så har du dig en racerbil som är byggd för gatorna också.

finns också möbler som kan framföras lagligt på vägarna, kolla i guniess world record book så ser du en "soffbil".

möjligheterna är OÄNDLIGA! bara man vet hur man ska bära sig åt.

Du är ju inte i verkligheten om du på fullaste allvar tror att de finns lagliga möbler ute på svenska vägar.
Men eftersom du nu faktiskt nämner det.   Upp med faktan.

De är ju sen inte besiktningen som sätter de stora stoppet. De är tillverkarna som du ska ha avgascertifikaten av, testa du på att turbotrimma bmw och köpa ut cert smile

Bygger man om bilen till ombyggt- eller amatörbyggtfordon, och reggar in det tillsammans med etanol så får du bygga om motorerna och även sätta dit en turbo. smile



Sök