Evildan skrev:
Busgrabb skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Hehe. Snygg är väl synd och säga och visst ser den ut som en dammsugare på rymmen... Men älskar att tanka den... ca 0.47 i blandad körning. Skatt? Nej.
Hade jag haft råd hade det blivit en Mercedes E500...
Detta måste jag kommentera...
Jag håller ju med tidigare att ful som stryk är den och rätt dyr i inköp med va?
Jag jämför direkt med min BMW 123d med 204 Hk orginal, rwd, m-chassi som är riktigt kul att köra och ser helt ok ut.
BMW säger 0.52 blandad körning och landsväg 0.44.
Tycker iofs att det är lite i underkant men det kanske beror på att jag rullar på 245 breda 18" med.
Jag kör den på ca 0.6 med en del gasande och lite häng i kurvorna imellanåt.
Då med lite mods så den ger ca 240-250 Hk.
Jämför jag det med den otroligt fula, framhjulsdriva, understyra batteripaketsbilen så förstår jag inte varför i hela friden man köper en sådan?
Finns ju mera kandidater här men detta är ju en i mängden att jämföra med...
Sitter du bra bak i din 123d om någon på 185cm kör?
Gott om benutrymme?
Hyfsat bagage?
Förklara gärna för mig varför man jämför bilar i så olika storleksklasser förbrukningsmässigt då en Prius är rymligare på insidan än en 3-serie och i benutrymme bak även luftigare än en för sin storlek trång 5-serie.
Anser du verkligen att dina 0.6l/10km eller de av BMW påstådda 0.52l/10km är jämförbara med Prius 0.43l/10km?
BMWn drar alltså i runda slängar 21% mer bränsle än det uppochnedvända badkaret
0,43*1,21=0,5203.
(ni har inte tänkt på själva tanken med designen då den har samma låga luftmotstånd som en 350Z?)
alltså samma förhållande som en bil drar 1liter/mil eller 1.21liter/mil, för att göra det mer överskådligt och lättfattligt.
Jag sitter inte bak i min bil och om jag nu skulle göra det (Typ om någon betalar mig för det) så är det säkert trångt för benen med en sådan lång förare ja.
Åker du alltid med 4 fullvuxna i bilen eller?
Visst i procent låter det som den skiljer en del i förbrukning men i pengar blir det inte mycket!
Sen att BMW:n leverar jävligt mycket mera pulver när man vill och ändå har den förbrukningen.
Prius är ju inte direkt ös i.
Ta en 116d då som drar mindre än Priusen och ändå typ går bättre?
Jag tog ju min kärra som exempel bara för den var lätt att gämföra med.
Pratade lite idag med en jag känner litegrann som har en Prius, en 10:a
Han sa att det är service varje 1500 mil och varannan kostar 5500:- och den andra 1500:-
Detta på Toyota här i Göteborg. Det är ju ju 7k på 3000 mil.
Nu servar jag min bil själv men skulle jag lämna in den så ska den in var 3000:e mil och det kostar under 3000:- på BMW.
För övrigt så hade han tappat ca 100k i värdeminskning på 2 år sedan han köpte den.
Det är fan mer än min föredetta BMW M3 E92 och det är en prestandabil som verkligen tappar.
Är utrymmet så otroligt stort i den i finns ju V70 II DrivE att köpa istället som drar mindre och kostar mindre och känns bra mycket mera gedigen och har bättre komfort än badkaret.
Utan att veta skulle jag säga att den är bättre i ett krocktest med.
Nej, jag förstår verkligen inte varför man köper en Prius?