4250
Sök

Nollställa 850 T5 motor

44 Inlägg
5 december 2013
Trådstartare
Hur skall jag nollställa motorn efter totalrenovering.Det jag har gjort är följande.Låst kamaxeln i spåren med insug hög och avgas låg.Nedre kamaxeldrev tycks gå att sätta dit hur som helst m.a.o då blir det svårt att veta hur vevaxeln skall vara inställd,men jag räknade ut att svänghjulets hål för impulsgivaren skall vara 12 hål från the missing tooth(stället där det inte är borrade hål), räknat från startmotorn..Kolven skall antagligen inte vara helt upp vid tändning på T5.Vore bra om någon kunde hjälpa mig med detta.

Forummoderator
10 576 Inlägg
5 december 2013
rd1210 skrev:
Hur skall jag nollställa motorn efter totalrenovering.Det jag har gjort är följande.Låst kamaxeln i spåren med insug hög och avgas låg.Nedre kamaxeldrev tycks gå att sätta dit hur som helst m.a.o då blir det svårt att veta hur vevaxeln skall vara inställd,men jag räknade ut att svänghjulets hål för impulsgivaren skall vara 12 hål från the missing tooth(stället där det inte är borrade hål), räknat från startmotorn..Kolven skall antagligen inte vara helt upp vid tändning på T5.Vore bra om någon kunde hjälpa mig med detta.

Köp en Haynesbok, mycket bra vid renovering. Osannolikt att man får ihop det med rätt moment, flytande packning etc annars.

Kamdrevet går bara att sätta på ett håll.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

44 Inlägg
5 december 2013
Trådstartare
på min gick det tydligen att sätta nedre kamdrevet i vilket läge som helst.Hur långt före övre dödpunkt skall kolven vara vid tändning på volvos femma.Eller vid vilket hål på svänghjulet skall impulsgivaren vara vid tändning?Skulle jag få veta detta så är problemet löst.

8 252 Inlägg
5 december 2013
Nedre drevet, alltså det som sitter på veveaxeln ska bara gå att sätta på ett sätt utan att använda våld. Ett spår är lite bredare än dem andra. Ettans kolv ska stå 20 grader före ödp om jag kommer ihåg rätt.

44 Inlägg
5 december 2013
Trådstartare
Det där hjälpte mig mycket,skall kolla upp saken .Tack så länge

Sök