Krassegrand skrev:
bromsmannen skrev:
Man ska dock aldrig lacka på skivans yta som greppar mot skivan men det vet nog 99% av alla redan
![smile](img/smilies/smile.png)
Detta är intressant!
Bara för att jag är så onödigt nyfiken så har jag för många år sedan testat att smörja in skivorna fram med konsistensfett och sedan kört bilen.
Till min stora förvåning märkte jag ingen skillnad alls! (Fram på en SAAB 99)
Fett på skivorna har ingen eller mycket lite inverkan på bromseffekten.
Givetvis ska man inte rekomendera någon slags föroreningar på slitytan men det är inte så farligt som många tror.
Jag har dessutom för mig att det står i SBSs monteringsanvisningar att man inte behöver tvätta bort det lager med färg som sitter på slitytan på deras lackade skivor.
Jörgen
måste ju varit något fel på den bilen...
Jag tappar bromseffekt om skivorna är blöta.. men efter nån sek så börjar de nypa riktigt bra...
Personligen så vet jag att blyerstiften i en vanlig penna påverkar friktionen på bromskivorna, så att fettet inte skulle göra de , nja.
Å kan bara säga som föregående talare, Keramiska belägg är överlägset bäst...
håller bra, bromsar bra, å nyper nästan bättre ju varmare dom blir... å man slipper de där jävla dammet som blir....
Jag kommer aldrig köpa vanlig orginal skit till någon bil i fortsättningen...
Bromsar är något av de viktigaste man kan ha på en bil, å ett par keramiska belägg är ofta inte speciellt mycke dyrare än orginal som separerar efter lite inspirerad körning... å sotar ner lika mycke som en polsk lastbil från 70 talet..
Rekommenderar er att kolla med andreas på bromsmannen.se
bra priser, kundbemötande å han vet vad han pratar om...