3315
Sök

Är det kopplingen som pajjat? V70 I

6 Inlägg
8 december 2013
Trådstartare
Tjena. Har en V70 -99. Och nu har nog kopplingen havererat totalt. Skulle iväg häromdagen och fick i ettan och hann åka ett par meter innan ett dunkande i bilen uppstod och jag bara rullade... Jag gasade på men kom inte framåt, bara rullade sakta framåt. Stängde av bilen och försökte åka iväg, men bilen rörde sig inte ur fläcken. Får i alla växlarna men inget händer när jag släpper upp kopplingen. Har kollat under och drivknutarna verkar ok och drivaxel ser jag inga problem med. Inget läckage eller dropp. Anade lite lukt från lammeller men inte sådär påtagligt att man typ spyr.
Så jag antar att det är ett kopplingsbyte på gång... Eller vad tror ni? Kan det finnas något annat fel?

54 Inlägg
8 december 2013
Är det inte drivaxlarna så är det kopplingen eller växellådan troligtvis...
Går det inte att snurra en av drivaxlarna utan att hjulet följer med?

6 Inlägg
8 december 2013
Trådstartare
Norpan12 skrev:
Är det inte drivaxlarna så är det kopplingen eller växellådan troligtvis...
Går det inte att snurra en av drivaxlarna utan att hjulet följer med?

Nej hjulet hänger allt med. Fast än något trögt men det kanske är normalt.

6 Inlägg
12 december 2013
Trådstartare
Nu är det fixat. Hittade en riktigt kunnig kille som hjälpte mig.
Och det var kopplingen som pajjat, men kanske inte på vanliga sättet (utslitning) utan tydligen hittade han lamellen i (!) växellådan. Någon som varit med om nåt liknande???

773 Inlägg
12 december 2013
volvovsjuttio skrev:
Nu är det fixat. Hittade en riktigt kunnig kille som hjälpte mig.
Och det var kopplingen som pajjat, men kanske inte på vanliga sättet (utslitning) utan tydligen hittade han lamellen i (!) växellådan. Någon som varit med om nåt liknande???

Hände samma sak för mig efter ett streetrace på min gamla 9000 lagom kul:)

54 Inlägg
12 december 2013
Japp hände med en saab som en jobbarkompis provkörde en gång, normal körning och 2000v sedan small det

6 Inlägg
12 december 2013
Trådstartare
Ha ha streetrac?!? Jag var ju för faan bara på rusta och skulle köpa en ljusstake!lol
Ja uppe vid tvåtusen varv kan det ha hänt...
Det var orginal lameller i och bilen har gått drygt 33k så dom borde ju va slitna, med detta blev ju ett riktigt FAIL.
A, det är fixat nu iallafall...
Men nån som vet varför det blir så?

Sök