3338
Sök

Klunkande/skärande ljud från höger framhjul när greppet släpper, Golf 1.8T

17 Inlägg
12 december 2013
Trådstartare
Tjena!
Detta blir min första tråd, även om jag hängt en del utan konto ett tag.

Nu i halkan har min GTI golf '01 börjat ha ett klunkande eller skärande ljud från höger framhjul, dock endast då man spinner. Oftast sker detta då man startar från 0 och försöker komma fram på isen. Har nu börjat fundera ifall detta ljud, som för övrigt låter förfärligt är något normalt, vilket skulle låta konstigt i mina öron, eller ifall nåt är fel.

Detta sker alltså när hjulen är raka, och framhjulen spinner. Ett liknande ljud som abs:en har, men skarpare. Har ju bränt gummi på sommaren, utan detta ljud för övrigt.

Drivknuten? -Inget extra vid svängar

Det som skrivs här ganska som jag förstår som på min: http://montrealracing.com/forums/archiv … 16004.html

Men jag kan inte riktigt lita på att det ska låta så. Mitt förnuft säger det inte är rätt.

Tacksamma för svar!
h. Oscar

54 Inlägg
12 december 2013
Om bilen har typ tracks så bromsar den det hjulet som spinner, isåfall är det normalt...
Svårt att svara på utan att höra ljudet.

17 Inlägg
13 december 2013
Trådstartare
Låter lika även om ASR är av. Idag dock fungerade ingen ABS, och ljudet var borta.
Tydligen är det ABS som slår på vid en hastighet under 40km/h?
m.a.o inget att oroa sig över? Ljudet är förfärligt. Kanske bäst att köra lite varsammare då ^^

Avstängd
10 388 Inlägg
13 december 2013
Golfisk skrev:
Låter lika även om ASR är av. Idag dock fungerade ingen ABS, och ljudet var borta.
m.a.o inget att oroa sig över? Ljudet är förfärligt. Kanske bäst att köra lite varsammare då ^^

ASR:en fungerar ju just med ABS:en; när ett hjul spinner bromsar bilen det hjulet. Så, att det hänger ihop är inget märkvärdigt.

Hur låter/lät det när du bromsade?

Kolla skivor/belägg

Fungerar inte ABS:en kan det ju dock vara på sin plats att få felkoderna utlästa

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

17 Inlägg
13 december 2013
Trådstartare
it_mutt skrev:
Golfisk skrev:

ASR:en fungerar ju just med ABS:en; när ett hjul spinner bromsar bilen det hjulet. Så, att det hänger ihop är inget märkvärdigt.

Hur låter/lät det när du bromsade?

Kolla skivor/belägg

Fungerar inte ABS:en kan det ju dock vara på sin plats att få felkoderna utlästa

ABS-problemet hör ihop med nån löskontakt vid start. Rullar jag efter jag startat i 20 m och stänger av och startar motorn igen så är det borta. ASR-lampan lyser samtidigt. När felkoderna försöker läsas i det tillståndet fås ingen kontakt till den boxen som styr abs och antispinn.

Skivorna i ganska bra skick, men har ett hemskt ljud som om kuggar slirade på något, men låter lika som då man bromsar, men lite värre, antagligen på accelerationen istf retardationen.

Avstängd
10 388 Inlägg
13 december 2013
Men det lagras inga felkoder? Alltså när du väl kan läsa ut så har du inga felkoder?

17 Inlägg
13 december 2013
Trådstartare
Jo, men inga enligt mekanikern som är nåt att bry sig om. Något i stil med att det inte fungerat för nån gång sedan.

Avstängd
10 388 Inlägg
13 december 2013
Golfisk skrev:
Jo, men inga enligt mekanikern som är nåt att bry sig om. Något i stil med att det inte fungerat för nån gång sedan.

Skulle var spännande att veta vad han baserar det på, då, mig veterligt, så är ju inte felkoderna tidsstämplade

17 Inlägg
13 december 2013
Trådstartare
it_mutt skrev:
Golfisk skrev:

Skulle var spännande att veta vad han baserar det på, då, mig veterligt, så är ju inte felkoderna tidsstämplade

Nej, men det var typ att den boxen har varit onåerlig, och sparat en sådan felkod.

Sök