3412
Sök

Farligt för sommarbilen att stå ute hela vintern?

1 534 Inlägg
19 december 2013
#21
bosabengt skrev:
Däcken blir lite platta efter ett tag.

Man kan rulla bilen någon meter/cm då och då om man har möjlighet till det om man är noga med den biten.


bosabengt skrev:
Om du får så täck över bilen med pressenning.

Om bilen står utomhus så är det la inte bra att ha presenning på bilen?

Vet hur du tänker, att det skyddar mot väder och vind.
Men det du inte tänker på är alla repor som kommer bildas tack vare att presenningen slår på bilen o rör sig pga ex. vindar, inte snällt mot lacken.

Då får det hellre regna o komma lite skit på som man tvättar av sedan..

Offroad Racing
3 122 Inlägg
19 december 2013
#22
Man ska inte ha pressenning över bilen av den enkla anledningen att den binder fukt nåt fruktansvärt, blir som att ha bilen stående i en ångbastu fast utan värme då naturligtvis. Vill nog påstå att det nästan är värre än att ha den parkerad i högt gräs.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Forummoderator
18 149 Inlägg
19 december 2013
#23
Om man tar ur batteriet så kan man med fördel sätta på alla förbrukare man kan som är "manuella brytare" så slipper man ärg på kontaktytorna.

Gör detta på båten varje vinter.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

2 035 Inlägg
20 december 2013
#24
Finns särskilda presenningar för just bilar som ska stå ute.
Man får ju naturligtvis binda fast presenningen så att den inte fladdrar runt.

Biljudsveteran sen 1984!

Ubåtsingenjör
7 344 Inlägg
20 december 2013
#25
Dieselsmurfen skrev:
Om man tar ur batteriet så kan man med fördel sätta på alla förbrukare man kan som är "manuella brytare" så slipper man ärg på kontaktytorna.

Gör detta på båten varje vinter.

Bra idé inget jag har tänkt på innan smile!


Rejsa ?
2 959 Inlägg
20 december 2013
#26
RannerKing skrev:
Motor och däck hade jag inte oroat mig så mycket för. Däcken är slitagevara och dom är inte dåliga av att stå en vinter, motorn behöver ett olje och filterbyte till våren hur som helst.

Mer orolig skulle jag vara över inredningen och lack...

Varför byta olja och filter på våren?
Ska man göra det så är det på hösten innan avställning så motorn slipper stå med gammal olja med massa svavel mm i som "förstör".

Autotech

Forummoderator
18 149 Inlägg
20 december 2013
#27
Busgrabb skrev:
RannerKing skrev:
Motor och däck hade jag inte oroat mig så mycket för. Däcken är slitagevara och dom är inte dåliga av att stå en vinter, motorn behöver ett olje och filterbyte till våren hur som helst.

Mer orolig skulle jag vara över inredningen och lack...

Varför byta olja och filter på våren?
Ska man göra det så är det på hösten innan avställning så motorn slipper stå med gammal olja med massa svavel mm i som "förstör".

Detta är helt korrekt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök