3236
Sök

Inget tryck i kylsystemet !

8 Inlägg
13 december 2013
Trådstartare
#1
hejsan.

jo som sakt inget tryck i kyl systemet . locket är de är bytt . de blir inget som hällst tryck  inget pys eller dylikt , fick tryck en gång för länge sedan så vatten forsa över men aldrig hänt efter de .

har symptom på kass topp packning ( vatten i cylindrarna ) men nått som förbryllar mig är att den inte vit ryker eller motor som tar tvärstopp längre .

vatten försvinner fort . ca 1dags körning så är 1/0,5L borta .

54 Inlägg
14 december 2013
#2
Vad är det för bil??
Om toppacknigen har gått så är det ju inte konstigt att det går åt vatten...
Läcker det inte ut vatten?

8 Inlägg
16 december 2013
Trådstartare
#3
de är just de att jag haft tryck innan ( då även med symptom dålig topp packning) när jag köpte helvetet så var de tryck som satan i systemet

Evildan
16 december 2013
#4
Förmodligen har packningen blivit ännu sämre och därav får du inget tryck.

2 250 Inlägg
16 december 2013
#5
Alla nyare bilar arbetar med ett mindre övertryck i kylsystemet. Refererar till mina tidigare SAAB:ar och nuvarande Passat.
Trycket bestäms av en av de fjäderbelastade ventilerna i expansionskärlets lock. Det ska vara ett litet tryck för då kokar vattnet först vid en högre temperatur.
Kylsystemet / expansionskärlet innehåller även luft. Luft expanderar kraftig då den värms upp. Alltså släpps luft ut i lagom mängd av ventilen ovan när kylvätskan blir varm.

När så kylvätskan kyls av vid avstängd motor, så kyls även luften. Luften krymper och ett undertryck skapas.
Det skulle kunna gå illa, med imploderad kylare och värmepaket, men då finns det i locket en annan ventil som släpper in luft. Det blir i det närmaste trycklöst i systemet. Inget övertryck och inget undertryck relativt omgivningen...

Har ni hört slurpet någon gång när ventilen släpper in luft? Som en omvänd pru.....  smile

Och så startar en ny cykel, nästa gång kylvätskan värms upp.

En följd av trycksättning är som sagt att vätskan eller rättare sagt vätskan kring heta partier i motorn inte ska koka förrän vid hög temperatur. Uteblir trycket p g a av läckage ovan kylvätskans yta, ja då kokar kylvätskan och den sönderdelas i bl a väte och syre. Det bubblar!

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
28 december 2013
#6
Meaganeowner skrev:
Alla nyare bilar arbetar med ett mindre övertryck i kylsystemet. Refererar till mina tidigare SAAB:ar och nuvarande Passat.
Trycket bestäms av en av de fjäderbelastade ventilerna i expansionskärlets lock. Det ska vara ett litet tryck för då kokar vattnet först vid en högre temperatur.
Kylsystemet / expansionskärlet innehåller även luft. Luft expanderar kraftig då den värms upp. Alltså släpps luft ut i lagom mängd av ventilen ovan när kylvätskan blir varm.

När så kylvätskan kyls av vid avstängd motor, så kyls även luften. Luften krymper och ett undertryck skapas.
Det skulle kunna gå illa, med imploderad kylare och värmepaket, men då finns det i locket en annan ventil som släpper in luft. Det blir i det närmaste trycklöst i systemet. Inget övertryck och inget undertryck relativt omgivningen...

Har ni hört slurpet någon gång när ventilen släpper in luft? Som en omvänd pru.....  smile

Och så startar en ny cykel, nästa gång kylvätskan värms upp.

En följd av trycksättning är som sagt att vätskan eller rättare sagt vätskan kring heta partier i motorn inte ska koka förrän vid hög temperatur. Uteblir trycket p g a av läckage ovan kylvätskans yta, ja då kokar kylvätskan och den sönderdelas i bl a väte och syre. Det bubblar!

Herre gud, hört talas om ånga? Du vet vatten i gasform omvandling från vätska till gas kallas kokning...

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

2 250 Inlägg
28 december 2013
#7
Jo, en gång...  visst blir det ånga också. I mängd.

Ska givetvis vara: ....  ja då kokar kylvätskan. Det bubblar.


Tur att det finns folk som inte går på allt som skrivs smile

Men visst hade jag rätt i det andra. Kokar först vid högre temperatur om det trycksätts o s v.

Väte o syrgas blir det vid t ex elektrolys. Ex ett batteri som "kokar" , när laddspänningen blir för hög..

41 Inlägg
29 december 2013
#8
Fast vatten som kokar sönderdelas inte, det övergår till gasfas, du kan med lätthet kondensera den och den återgår till vätskefas eller om oturen är framme, just i ett kylsystem, frysa den till fast fas wink

2 250 Inlägg
29 december 2013
#9
Jo, en gång...  visst blir det ånga också. I mängd.

Ska givetvis vara: ....  ja då kokar kylvätskan. Det bubblar.


Tur att det finns folk som inte går på allt som skrivs smile

Men visst hade jag rätt i det andra. Kokar först vid högre temperatur om det trycksätts o s v.

Väte o syrgas blir det vid t ex elektrolys. Ex ett batteri som "kokar" , när laddspänningen blir för hög..

41 Inlägg
31 december 2013
#10
Det stämmer bra, vid ett atmosfärstryck på 1 bar som vi har vid havsnivå kokar vatten på 100 grader celcius.


Sök