Den kan variera lite i starten 5-10V men skall komma upp till ungefär där den var innan..
Så när du mäter mellan L1 (brun) L2 (svart) så ligger den på 400V ung. i start ögonblicket beroende
på ditt instrument så kan spänningen sjunka till 390V någon halv sekund för att sedan komma tillbaka till 400V.
Om du inte hittar något fel på detta skall du även mäta mellan faserna och nollan. Skall ligga på ung.230-240V.
Även denna skall bete sig ovan.
Vid hård belastning dvs. om svetsen får jobba hårt grov svets. Så kan den ligga på 390V under hela svetsningen.
Detta är helt normalt, vad som inte är normalt är om det sjunker ned till 370V och neråt.
Om den gör det skall du nog prata med din elkompis så han får mäta på säkringarna, be han mäta då både före och efter säkringen. För att kolla var felet ligger, kan ligga tidigare ändå. Men han vet nog vad jag menar, annars skicka mig ett pm.
Obs. Spänningen kan variera lite beroende på förbrukning du har innan, belysning, värme etc. när du mäter..
Lite svårt när man inte e på plats men som sagt några led trådar kan jag förhoppningsvis ge dig??
//Micke
If it jam's? Force IT!! If it breaks, it needed replacement anyway!!