3562
Sök

Volvo 940 LTT -97: Hackar efter höjt laddtryck. PROBLEMET LÖST

Faderator
228 Inlägg
25 december 2013
Trådstartare
#1
Tjena!
Trimmade bilen idag.
Bilen är i övrigt original tills jag bytte detta:
Tändbox mot en guldbox med nummer:0 227 400 219.
Jag chippade min guldbox med ett nytt chip från timos motor.
Jag chippade min bränslebox med nummer: 0 280 000 984, med ett nytt chip från timos motor.
Jag satte in en ny Wastegate (tryckklocka) som tydligen skulle vara förinställd till cirka: 0,8bar.
Öppet luftfilter (billigt skräp, ska bytas).

Allt kopplades in och bilen startades, allt funkade kanon!
Jag tog en kort sväng med bilen (5 min), allt funkade kanon och det var ett jävla drag jämfört mot innan.
Väntade i 5 min och tog sedan en till sväng med bilen (10 min) jag körde till macken, tankade bilen., betalade.
När jag sedan startar bilen så är tomgången helt åt helvete. Den hoppar från att nästan dö upp till 2000rp/m.
Över 2000rp/m går bilen rätt bra, men den hostar lite då och då.

Jag har tyvär ingen laddmätare än men det ska införskaffas, så vet för tillfället inte vad jag laddar.
Problemet kvarstod när bilen startades kall.
Vad kan ha hänt? Allt funkade kanoners i alla fall en stund.


Tack på förhand!
Senast redigerat av DF (28 december 2013)

"Being second is to be the first of the ones who lose"

460 Inlägg
25 december 2013
#2
Skjutit loss en tryckslang eller ic:n? smile

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)

2 452 Inlägg
26 december 2013
#3
en ide kan vara o kolla tändstiften,samnt kolla lite i fördelaren,även kan vara så att nån slang gett sig....inte omöjligt...

döden kommer tillbaka

Faderator
228 Inlägg
26 december 2013
Trådstartare
#4
Okej! Var ute och kollade lite slangar innan en snabbis men kunde inte hitta nått galet.
Ska kollas mer noggrant imorgon.

Tack sålänge!

"Being second is to be the first of the ones who lose"

Nissan
268 Inlägg
26 december 2013
#5
en polare har samma problem och hans blir bra en stund när han bytt tändkablar (inte nya) så kan vara nåt med tändningen? någon slang/rör kan också vara på sniskan smile


Faderator
228 Inlägg
26 december 2013
Trådstartare
#6
Har idag kollat mer noggrant under huven.
Hittade en slang vid insuget som hade hoppat isär, den sattes tillbaka och tomgången vart direkt bättre.
Så tomgången håller sig nu ganska jämn, men när jag kör under 2000rp/m så hackar den fortfarande.
Jag bytte ut en risig slang som gick mellan turbo och insug och när jag därefter startar bilen så börjar motorfelslampan (lamda lampan)  att lysa.
Kollade tändstift och kablar, allt såg schysst ut men jag ska byta kablar och tändstift ändå hade jag tänkt.
Har inte hunnit kolla i fördelaren än.

Några mer tips?
Senast redigerat av DF (26 december 2013)

"Being second is to be the first of the ones who lose"

600 Inlägg
26 december 2013
#7
DF skrev:
Har idag kollat mer noggrant under huven.
Hittade en slang vid insuget som hade hoppat isär, den sattes tillbaka och tomgången vart direkt bättre.
Så tomgången håller sig nu ganska jämn, men när jag kör under 2000rp/m så hackar den fortfarande.
Jag bytte ut en risig slang som gick mellan turbo och insug och när jag därefter startar bilen så börjar motorfelslampan (lamda lampan)  att lysa.
Kollade tändstift och kablar, allt såg schysst ut men jag ska byta kablar och tändstift ändå hade jag tänkt.
Har inte hunnit kolla i fördelaren än.

Några mer tips?

kolla om nån slang suger ihop sig kanske?

2 452 Inlägg
26 december 2013
#8
eller så är det nått fel på chipen,för lampan brukar aldrig tända sig för motorlampan,samnt kanske lamdan börjar ge sig med eller lmm....

döden kommer tillbaka

Nissan
268 Inlägg
26 december 2013
#9
kan hålla med tidigare kommentar, chipet kan spöka. du har nog inget varvstopp kvar heller


Faderator
228 Inlägg
26 december 2013
Trådstartare
#10
turbodeath skrev:
eller så är det nått fel på chipen,för lampan brukar aldrig tända sig för motorlampan,samnt kanske lamdan börjar ge sig med eller lmm....

freddess skrev:
kan hålla med tidigare kommentar, chipet kan spöka. du har nog inget varvstopp kvar heller

Jasså det tror ni, kan dom börja spöka även fast det funkade klockrent innan?
Kan jag sätta tillbaka originalboxen (o-chippad) och testa om det blir bättre, eller är det skadligt på något sätt?

Mvh DF

"Being second is to be the first of the ones who lose"

2 452 Inlägg
26 december 2013
#11
testa med o sätta tillbaka,gör ingen skada på bilen som sagt

döden kommer tillbaka

Dahlgren
450 Inlägg
26 december 2013
#12
Min s4a gick skit med billigare stift. Fick bli bosch platina för att den skulle gå rent på högt ladd.
dvs ca 250kr st.

Så jag hade nog tittat över stiften och eventuellt bytt till bättre.

Annars så är det som de andra säger, tryckrör, eller en läckande slang.


Faderator
228 Inlägg
27 december 2013
Trådstartare
#13
Håller på med bilen just nu, jag har idag:
-bytt alla vakuum slangar jag kunde hitta till armerade-bränsle slangar i samma dimension.
-satt på slangklämmor på alla vakuum slangar i början och slut.
-kopplat ut den chippade guldboxen(tändboxen)och testat med original tändboxen.
-kollat rotor och fördelare (såg jätte fint ut)
-testat att starta bilen med LMM urkopplad ur kontakten. (Då startade bilen men dog bara på en gång)
-kopplat ur minuspolen på batteriet (då slocknade motorfelslampan och har inte tänds igen)

Här läst mycket om att sportluftfilter inte är bra för LMM, men har kört med det länge.
Samt rekommenderade "timos motor" att jag måste ha sportluftfilter.
Ibland misständer bilen på både tomgång och under körning och då säger det "poff" vid luftfiltret.

"Being second is to be the first of the ones who lose"

TSR
100 Inlägg
27 december 2013
#14
DF skrev:
Håller på med bilen just nu, jag har idag:
-bytt alla vakuum slangar jag kunde hitta till armerade-bränsle slangar i samma dimension.
-satt på slangklämmor på alla vakuum slangar i början och slut.
-kopplat ut den chippade guldboxen(tändboxen)och testat med original tändboxen.
-kollat rotor och fördelare (såg jätte fint ut)
-testat att starta bilen med LMM urkopplad ur kontakten. (Då startade bilen men dog bara på en gång)
-kopplat ur minuspolen på batteriet (då slocknade motorfelslampan och har inte tänds igen)

Här läst mycket om att sportluftfilter inte är bra för LMM, men har kört med det länge.
Samt rekommenderade "timos motor" att jag måste ha sportluftfilter.
Ibland misständer bilen på både tomgång och under körning och då säger det "poff" vid luftfiltret.

Jag skulle säga Lmm du har dom "symtomen" att den skulle vara trasig prova å byt med nån polare?
Timos motor rekomenderar öppet filter men då ett med kvalite som filtrerar luften och inte nå skit som funkar ungefär lika bra som en strumpa smile vet att han sålde filter förut jag har det på min bil fungerar galant tvätta rent å olja in varje varannat oljebyte eller oftare om det är mycket skitigt smile

Men som sagt prova att kolla om det är massor av gägg på trådarna till lmm?


Faderator
228 Inlägg
27 december 2013
Trådstartare
#15
jimb_o skrev:
DF skrev:
Håller på med bilen just nu, jag har idag:
-bytt alla vakuum slangar jag kunde hitta till armerade-bränsle slangar i samma dimension.
-satt på slangklämmor på alla vakuum slangar i början och slut.
-kopplat ut den chippade guldboxen(tändboxen)och testat med original tändboxen.
-kollat rotor och fördelare (såg jätte fint ut)
-testat att starta bilen med LMM urkopplad ur kontakten. (Då startade bilen men dog bara på en gång)
-kopplat ur minuspolen på batteriet (då slocknade motorfelslampan och har inte tänds igen)

Här läst mycket om att sportluftfilter inte är bra för LMM, men har kört med det länge.
Samt rekommenderade "timos motor" att jag måste ha sportluftfilter.
Ibland misständer bilen på både tomgång och under körning och då säger det "poff" vid luftfiltret.

Jag skulle säga Lmm du har dom "symtomen" att den skulle vara trasig prova å byt med nån polare?
Timos motor rekomenderar öppet filter men då ett med kvalite som filtrerar luften och inte nå skit som funkar ungefär lika bra som en strumpa smile vet att han sålde filter förut jag har det på min bil fungerar galant tvätta rent å olja in varje varannat oljebyte eller oftare om det är mycket skitigt smile

Men som sagt prova att kolla om det är massor av gägg på trådarna till lmm?

Ja det känns som LMM, "timos motor" sa något i stil med: ska du koppla in detta så måste du ha öppet luftfilter, men jag sa att jag har ett billigt skit filter, men det skulle tydligen vara mycket bättre än att köra med original luftbox iaf.

Men jag kan tänka mig att filtret kan ha skadat LMM.
Köper man ny LMM vågar man sätta på ett öppet filter då igen? (Bättre kvalité såklart)
Jag kollade trådarna i LMM, (ska kolla dom igen) men då såg trådarna rena ut och ingen tråd var av.
Även nålen i mitten såg fräsch ut.
Ska det vara 3 trådar eller 4 trådar (i en fyrkant) jag hade nämligen bara 3st trådar men tror inte det ska vara mer.

Jag är jätte tacksam för alla svar och tips smile
Mvh DF

"Being second is to be the first of the ones who lose"

Faderator
228 Inlägg
27 december 2013
Trådstartare
#16
Tog precis av LMM och sportluftfiltret.
Såg nu kvalitén på mitt filter.. Det ramlade i två bitar bara jag tog i det så det ska garanterat bytas ut.
Min LMM tycker jag ser fin ut, inge kladdig eller trådar som är av.
Ska åka till biltema ikväll och köpa deras LMM (ny) och se vad som händer.
Men som sagt, vågar jag sätta ett öppet filter på min nya LMM, kvalitets filter det vill säga.

"Being second is to be the first of the ones who lose"

TSR
100 Inlägg
27 december 2013
#17
DF skrev:
jimb_o skrev:
DF skrev:
Håller på med bilen just nu, jag har idag:
-bytt alla vakuum slangar jag kunde hitta till armerade-bränsle slangar i samma dimension.
-satt på slangklämmor på alla vakuum slangar i början och slut.
-kopplat ut den chippade guldboxen(tändboxen)och testat med original tändboxen.
-kollat rotor och fördelare (såg jätte fint ut)
-testat att starta bilen med LMM urkopplad ur kontakten. (Då startade bilen men dog bara på en gång)
-kopplat ur minuspolen på batteriet (då slocknade motorfelslampan och har inte tänds igen)

Här läst mycket om att sportluftfilter inte är bra för LMM, men har kört med det länge.
Samt rekommenderade "timos motor" att jag måste ha sportluftfilter.
Ibland misständer bilen på både tomgång och under körning och då säger det "poff" vid luftfiltret.

Jag skulle säga Lmm du har dom "symtomen" att den skulle vara trasig prova å byt med nån polare?
Timos motor rekomenderar öppet filter men då ett med kvalite som filtrerar luften och inte nå skit som funkar ungefär lika bra som en strumpa smile vet att han sålde filter förut jag har det på min bil fungerar galant tvätta rent å olja in varje varannat oljebyte eller oftare om det är mycket skitigt smile

Men som sagt prova att kolla om det är massor av gägg på trådarna till lmm?

Ja det känns som LMM, "timos motor" sa något i stil med: ska du koppla in detta så måste du ha öppet luftfilter, men jag sa att jag har ett billigt skit filter, men det skulle tydligen vara mycket bättre än att köra med original luftbox iaf.

Men jag kan tänka mig att filtret kan ha skadat LMM.
Köper man ny LMM vågar man sätta på ett öppet filter då igen? (Bättre kvalité såklart)
Jag kollade trådarna i LMM, (ska kolla dom igen) men då såg trådarna rena ut och ingen tråd var av.
Även nålen i mitten såg fräsch ut.
Ska det vara 3 trådar eller 4 trådar (i en fyrkant) jag hade nämligen bara 3st trådar men tror inte det ska vara mer.

Jag är jätte tacksam för alla svar och tips smile
Mvh DF

ja jo det är bättre så länge det är rent i början.
Ja köper du ett öppet filter av bra kvalite som du oljar in med lagom mängd olja så du inte har sönder den nya oxå
jag har alltid kört med öppet filter har även det på audin och det har funkat fint i 16k mil nu så!
så länge man tvättar och oljar in det med jämna mellanrum
det är bara 3 trådar så det stämmer smile

Köp K/N öppna filter dom är riktigt bra kostar dock runt 995kr så kanske lite saftigt men smile
finns säkert billigare som funkar lika bra dock inget jag provat smile
Senast redigerat av jimb_o (27 december 2013)


Faderator
228 Inlägg
27 december 2013
Trådstartare
#18
PROBLEMET LÖST!!!!!   big_smile
Var precis och köpte splitter ny LMM på biltema.
Nu fungerar allt precis som det ska!
Det första jag gör imorgon är att införskaffar det dyraste jävla luftfiltret med avskärmning! smile
Hur kan jag i framtiden förhindra att LMM:en pajjar?

"Being second is to be the first of the ones who lose"

Forummoderator
10 576 Inlägg
27 december 2013
#19
DF skrev:
Hur kan jag i framtiden förhindra att LMM:en pajjar?

Original luftburk är inte dumt alls smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Faderator
228 Inlägg
28 december 2013
Trådstartare
#20
torpis skrev:
DF skrev:
Hur kan jag i framtiden förhindra att LMM:en pajjar?

Original luftburk är inte dumt alls smile

Jag är inte ute efter "insugsljud" eller "dumpljud" jag är heller inte ute efter att kunna visa upp mitt "balla" öppna luftfilter.
Jag ser inget fel med ovanstående saker heller men det är inte vad jag prioriterar.
Det enda jag är ute efter är effekt och att bilen ska gå som den ska och hålla.
Och jag har fått rekommendationer om att sätta på just ett öppet luftfilter från där jag köpte prylarna.
Han poängterade flera gånger att det var viktigt att jag satte på ett öppet filter för bilen kommer kräva mer luft.
Skulle jag kunna lösa det problemet bäst med en luftburk och sport-insatsfilter så är det vad jag prioriterar.

Mvh DF

"Being second is to be the first of the ones who lose"


Sök