3772
Sök

Köpråd: Pajero sport vs Trailblazer?

60 Inlägg
26 december 2013
Trådstartare
#21
sumho skrev:
De e mest komforten ja tänker på med 22" kör 295/30 däck o de tar upp varenda ojämnhet i vägen. vart enorm skillnad när ja fick på vinterdäcken org 17" med 70 profil. mycket trevligare bil på alla sätt. men e ju grymt snyggt me stora fälgar så de där e en avvägning man får göra själv,
e ju inte så mycket me den sk lyxen som kan krångla nått mer än på någon annan bil. allt går o laga smile
sen tycker ja inte att amerikanska bilar har mer elfel än alla andra märken.

Aha då är jag med smile
Kanske blir något mitt emellan då, för utseendet värderar jag ju ganska högt. Och de är lite av ett problem just när de gäller trailblazern, jag vill ha en svart bil, och dom få svarta som finns står mycket högre hmm
Men de är väl bara att ha is i magen och vänta tills rätt bil kommer upp.


Fri fart för ett fritt folk!
14 338 Inlägg
26 december 2013
#22
Vettemannen skrev:
Growe skrev:
Evildan skrev:
Det är lite olika dragvikter på de tu.
Jag förstår ditt dilemma, bägge är trevliga på sitt vis, men i slutänden skulle jag nog föredragit Pajeron då du önskade ett så "problemfritt ägande" som möjligt.
Svagheter på dessa är som på alla stora tunga bilar som eventuellt fått rulla lite vårdslöst över farthinder och trottoarkanter, kulleder i framvagn.

dom tål rätt mycket en trottarkant eller liknande sätter inte stopp på dom.

skulle utan tvekan valt pajeron.

något jag märkt är att dom äter kopplingar
eller iallfall en som varit återkommande kund hos polarens verkstad.

efter 10K så gav sig kopplingen sen efter 10k igen så var det dax

men den bilen gick inte ens att sitta i för den var så äcklig och den gick mycket vid sidan av vägen och med tunga släp som säkert är bidragande.

fast den hade gått närmare 80K oxå smile han lär haft en frän dieselräkning varje månad på 2år körde han 10K
smile



(edit en övrelänkarm från england går på under 300kr komplett så ett framvagnsproblem spelar ingen som helst roll och inget obefintligt audi/vw kvalite på grejerna heller utan rediga doningar)

http://i.ebayimg.com/t/TOP-BALL-JOINT-A … !~~_12.JPG

På en Cheva behöver du inte ens bekymra dig om kopplingen! smile

/Benny

exakt dom finns bara för enbeta och andra handikappade personer..

Kör fort så hinner inget hända...

3 354 Inlägg
26 december 2013
#23
klarar sig utan koppling med på flertalet pajero's med.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

71 Inlägg
26 december 2013
#24
Allt e ju va man själv tycker o känner. ja väljer alltid färdigskivat bröd i affären samma me bilar väljer ja o slippa växla wink

1 412 Inlägg
26 december 2013
#25
Morsan funderar lite på båda dom bilarna och rådet hon fick av mig var Pajeron.

Drivlinan är stark i chevorna men dom flesta småprylarna är rätt dåligt konstruerade tycker jag.

1 412 Inlägg
26 december 2013
#26
Growe skrev:
Vettemannen skrev:
Growe skrev:

dom tål rätt mycket en trottarkant eller liknande sätter inte stopp på dom.

skulle utan tvekan valt pajeron.

något jag märkt är att dom äter kopplingar
eller iallfall en som varit återkommande kund hos polarens verkstad.

efter 10K så gav sig kopplingen sen efter 10k igen så var det dax

men den bilen gick inte ens att sitta i för den var så äcklig och den gick mycket vid sidan av vägen och med tunga släp som säkert är bidragande.

fast den hade gått närmare 80K oxå smile han lär haft en frän dieselräkning varje månad på 2år körde han 10K
smile



(edit en övrelänkarm från england går på under 300kr komplett så ett framvagnsproblem spelar ingen som helst roll och inget obefintligt audi/vw kvalite på grejerna heller utan rediga doningar)

http://i.ebayimg.com/t/TOP-BALL-JOINT-A … !~~_12.JPG

På en Cheva behöver du inte ens bekymra dig om kopplingen! smile

/Benny

exakt dom finns bara för enbeta och andra handikappade personer..

Tänker du lika om broms/styrservo, startmotor och andra prylar i bilar som ska göra körningen bekvämare?

Evildan
26 december 2013
#27
OpelP1 skrev:
Growe skrev:
Vettemannen skrev:
På en Cheva behöver du inte ens bekymra dig om kopplingen! smile

/Benny

exakt dom finns bara för enbeta och andra handikappade personer..

Tänker du lika om broms/styrservo, startmotor och andra prylar i bilar som ska göra körningen bekvämare?

När jag fryser i bilen brukar jag tända en liten brasa på baksätesdynan, det är något som flertalet Toyotaägare gjort de senaste åren, därav ryktet att elhisskontakten kan kortsluta och orsaka brand i bakdörrarna.
Senast redigerat av Evildan (26 december 2013)

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
26 december 2013
#28
OpelP1 skrev:
Growe skrev:
Vettemannen skrev:

På en Cheva behöver du inte ens bekymra dig om kopplingen! smile

/Benny

exakt dom finns bara för enbeta och andra handikappade personer..

Tänker du lika om broms/styrservo, startmotor och andra prylar i bilar som ska göra körningen bekvämare?

Jaa, man kan ju undra om han tycker så eller är det bara så att väldigt många svenskar är så himla enkelspåriga att man väljer att sitta och rycka i växelspaken. Men det är klart, en tur genom stan är ju som ett träningspass med kopplingspedalen....ner.upp.ner.upp.ner.upp osv. Näe, väljer alltid bekvämlighetslåda i mina bilar.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

337 Inlägg
26 december 2013
#29
Hade valt Trailblazern, kompisen hade en gick som en klocka i alla år han ägde den.. eller ja ett hjulager rasade efter ca 20000 mil. Men kan ju hända på vilket bil som helst..


Kommer nog att blir två läger här som Benny skrev Amerikanska mot japanska.... Jag till hör det amerikanska:D

Pajeron kan jag inte uttala mig om har aldrig åkt eller kört en. Samt att den aldrig tilltalat mig. (Gillar dom amerikanska bilarna bättre) Men var man har ju rätt till sitt eget tycke.

Men som sagt hade jag valt så hade Trailblazern vunnit lätt!!

//Micke
Senast redigerat av Mickeymouse (26 december 2013)

If it jam's? Force IT!! If it breaks, it needed replacement anyway!!

Fri fart för ett fritt folk!
14 338 Inlägg
26 december 2013
#30
Vettemannen skrev:
OpelP1 skrev:
Growe skrev:

exakt dom finns bara för enbeta och andra handikappade personer..

Tänker du lika om broms/styrservo, startmotor och andra prylar i bilar som ska göra körningen bekvämare?

Jaa, man kan ju undra om han tycker så eller är det bara så att väldigt många svenskar är så himla enkelspåriga att man väljer att sitta och rycka i växelspaken. Men det är klart, en tur genom stan är ju som ett träningspass med kopplingspedalen....ner.upp.ner.upp.ner.upp osv. Näe, väljer alltid bekvämlighetslåda i mina bilar.

/Benny

fungerar så otroligt bra i halka med automater..eller inte. kör man fast så är det kört.

en manuell så kan man snabbt gå mellan back och 2:ans växel och man tar sig ur det mesta lägena.


ska man bara åka så fungera autmat utmärkt men försök att göra ett riktigt vägbyte med det ;-)

perfekt när man åker volvo man kommer i 100blås i med 2:an dumpar kopplingen samtidigt som man vickar till på ratten sen snabbt i med 3:an och håller full och man får riktigt snygga kurv tagningar oavsätt effekt smile går inte att göra på en autmomat inte

sen växlar den alltid när det inte passar

Kör fort så hinner inget hända...

1 412 Inlägg
26 december 2013
#31
Evildan skrev:
OpelP1 skrev:
Growe skrev:

exakt dom finns bara för enbeta och andra handikappade personer..

Tänker du lika om broms/styrservo, startmotor och andra prylar i bilar som ska göra körningen bekvämare?

När jag fryser i bilen brukar jag tända en liten brasa på baksätesdynan, det är något som flertalet Toyotaägare gjort de senaste åren, därav ryktet att elhisskontakten kan kortsluta och orsaka brand i bakdörrarna.

Låter vettigt. big_smile

Om jag behöver belysning så tar jag fram en sån där ficklampa som man vevar igång.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
26 december 2013
#32
Growe skrev:
Vettemannen skrev:
OpelP1 skrev:

Tänker du lika om broms/styrservo, startmotor och andra prylar i bilar som ska göra körningen bekvämare?

Jaa, man kan ju undra om han tycker så eller är det bara så att väldigt många svenskar är så himla enkelspåriga att man väljer att sitta och rycka i växelspaken. Men det är klart, en tur genom stan är ju som ett träningspass med kopplingspedalen....ner.upp.ner.upp.ner.upp osv. Näe, väljer alltid bekvämlighetslåda i mina bilar.

/Benny

fungerar så otroligt bra i halka med automater..eller inte. kör man fast så är det kört.

en manuell så kan man snabbt gå mellan back och 2:ans växel och man tar sig ur det mesta lägena.


ska man bara åka så fungera autmat utmärkt men försök att göra ett riktigt vägbyte med det ;-)

perfekt när man åker volvo man kommer i 100blås i med 2:an dumpar kopplingen samtidigt som man vickar till på ratten sen snabbt i med 3:an och håller full och man får riktigt snygga kurv tagningar oavsätt effekt smile går inte att göra på en autmomat inte

sen växlar den alltid när det inte passar

Nu är vi inte inne på samma linje. Jag försöker åka säkert på vintern och inte försöka åka av.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

1 412 Inlägg
26 december 2013
#33
Vettemannen skrev:
OpelP1 skrev:
Growe skrev:

exakt dom finns bara för enbeta och andra handikappade personer..

Tänker du lika om broms/styrservo, startmotor och andra prylar i bilar som ska göra körningen bekvämare?

Jaa, man kan ju undra om han tycker så eller är det bara så att väldigt många svenskar är så himla enkelspåriga att man väljer att sitta och rycka i växelspaken. Men det är klart, en tur genom stan är ju som ett träningspass med kopplingspedalen....ner.upp.ner.upp.ner.upp osv. Näe, väljer alltid bekvämlighetslåda i mina bilar.

/Benny

Jag har haft hälften automatbilar och hälften manuella, har även bruksåkt med ofjädrad sinterlamell.
Men det är att trevligast att peta i "D" och bara köra.  smile

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
26 december 2013
#34
OpelP1 skrev:
Vettemannen skrev:
OpelP1 skrev:

Tänker du lika om broms/styrservo, startmotor och andra prylar i bilar som ska göra körningen bekvämare?

Jaa, man kan ju undra om han tycker så eller är det bara så att väldigt många svenskar är så himla enkelspåriga att man väljer att sitta och rycka i växelspaken. Men det är klart, en tur genom stan är ju som ett träningspass med kopplingspedalen....ner.upp.ner.upp.ner.upp osv. Näe, väljer alltid bekvämlighetslåda i mina bilar.

/Benny

Jag har haft hälften automatbilar och hälften manuella, har även bruksåkt med ofjädrad sinterlamell.
Men det är att trevligast att peta i "D" och bara köra.  smile

smile

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

5 131 Inlägg
26 december 2013
#35
Growe skrev:
Vettemannen skrev:
OpelP1 skrev:

Tänker du lika om broms/styrservo, startmotor och andra prylar i bilar som ska göra körningen bekvämare?

Jaa, man kan ju undra om han tycker så eller är det bara så att väldigt många svenskar är så himla enkelspåriga att man väljer att sitta och rycka i växelspaken. Men det är klart, en tur genom stan är ju som ett träningspass med kopplingspedalen....ner.upp.ner.upp.ner.upp osv. Näe, väljer alltid bekvämlighetslåda i mina bilar.

/Benny

fungerar så otroligt bra i halka med automater..eller inte. kör man fast så är det kört.

en manuell så kan man snabbt gå mellan back och 2:ans växel och man tar sig ur det mesta lägena.
.

ska man bara åka så fungera autmat utmärkt men försök att göra ett riktigt vägbyte med det ;-)

perfekt när man åker volvo man kommer i 100blås i med 2:an dumpar kopplingen samtidigt som man vickar till på ratten sen snabbt i med 3:an och håller full och man får riktigt snygga kurv tagningar oavsätt effekt smile går inte att göra på en autmomat inte

sen växlar den alltid när det inte passar

Funkar helt perfekt på dom automatlådor jag kört wink bara å dra ner spaken och ratta sen plattan i mattan å skicka fram spaken till 3an wink har man lite varv så åker 3a i smile
Att dom växlar som dom vill håller ja inte med om smile lär man sig sin bil så vet man när växlarna kommer om man inte låst spaken smile
Ja åker hellre automat på vintern då det är skitkul å sladda automat, speciellt om trycket i lådan är uppställt smile
Har kört både runt korvmojen å massor med sjöis utan problem smile enda man sakna är å kunna sparka koppling när de går tungt smile men har inte saknat de då mina bilar orkat ändå smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

1 534 Inlägg
26 december 2013
#36
OpelP1 skrev:
Vettemannen skrev:
OpelP1 skrev:

Tänker du lika om broms/styrservo, startmotor och andra prylar i bilar som ska göra körningen bekvämare?

Jaa, man kan ju undra om han tycker så eller är det bara så att väldigt många svenskar är så himla enkelspåriga att man väljer att sitta och rycka i växelspaken. Men det är klart, en tur genom stan är ju som ett träningspass med kopplingspedalen....ner.upp.ner.upp.ner.upp osv. Näe, väljer alltid bekvämlighetslåda i mina bilar.

/Benny

Jag har haft hälften automatbilar och hälften manuella, har även bruksåkt med ofjädrad sinterlamell.
Men det är att trevligast att peta i "D" och bara köra.  smile

De bilar jag kört som har automat med möjlighet att växla själv, så väljer jag nästan alltid det manuella läget.

Ofta används för hög växel när man skall accelerera/köra uppför en backe och den växlar inte alltid till högsta växeln när man har marschfart i en viss hastighet, där den utan problem skulle kunna kört på högsta växeln..

Sen vill jag ha en viss gång när jag accelererar/kör, växellådan växlar sällan när jag vill att den skall växla, kan således inte bara koppla av och njuta av körningen, utan måste använda manuella läget istället.

Skall något göras ordentligt får man göra det själv i vissa situationer

Cadillac_The_King
26 december 2013
#37
Growe skrev:
Vettemannen skrev:
OpelP1 skrev:

Tänker du lika om broms/styrservo, startmotor och andra prylar i bilar som ska göra körningen bekvämare?

Jaa, man kan ju undra om han tycker så eller är det bara så att väldigt många svenskar är så himla enkelspåriga att man väljer att sitta och rycka i växelspaken. Men det är klart, en tur genom stan är ju som ett träningspass med kopplingspedalen....ner.upp.ner.upp.ner.upp osv. Näe, väljer alltid bekvämlighetslåda i mina bilar.

/Benny

fungerar så otroligt bra i halka med automater..eller inte. kör man fast så är det kört.

en manuell så kan man snabbt gå mellan back och 2:ans växel och man tar sig ur det mesta lägena.


ska man bara åka så fungera autmat utmärkt men försök att göra ett riktigt vägbyte med det ;-)

perfekt när man åker volvo man kommer i 100blås i med 2:an dumpar kopplingen samtidigt som man vickar till på ratten sen snabbt i med 3:an och håller full och man får riktigt snygga kurv tagningar oavsätt effekt smile går inte att göra på en autmomat inte

sen växlar den alltid när det inte passar

Hellre automat än Manuel automat är ASS gott i stats trafik lång körning . Så slipper man rycka i spaken hela tin  sj körde jag aldrig fast med min gamla tahoe  visserligen så hade jag bra dubb däck sällan jag körde fast på vintern . Du kan sätta dig fast med Manuel och inte komma bort åkso beror på hur hårt man sätter sig lika dant med automat

Evildan
26 december 2013
#38

Muttley
26 december 2013
#39
Growe skrev:
Vettemannen skrev:
OpelP1 skrev:
Tänker du lika om broms/styrservo, startmotor och andra prylar i bilar som ska göra körningen bekvämare?

Jaa, man kan ju undra om han tycker så eller är det bara så att väldigt många svenskar är så himla enkelspåriga att man väljer att sitta och rycka i växelspaken. Men det är klart, en tur genom stan är ju som ett träningspass med kopplingspedalen....ner.upp.ner.upp.ner.upp osv. Näe, väljer alltid bekvämlighetslåda i mina bilar.

/Benny

ska man bara åka så fungera autmat utmärkt men försök att göra ett riktigt vägbyte med det ;-)

perfekt när man åker volvo man kommer i 100blås i med 2:an dumpar kopplingen samtidigt som man vickar till på ratten sen snabbt i med 3:an och håller full och man får riktigt snygga kurv tagningar oavsätt effekt smile går inte att göra på en autmomat inte

sen växlar den alltid när det inte passar

Vägbyte i som omkörning?
Medans du letar efter kopplingen har min växellåda redan växlat ner 2-3 växlar.   Sjukt snabb låda, får vi tacka cadillac för smile.

Och för att då sätta summa summarum på vilken jag hade valt så blir de blazer,   för att dra släp med en manuell är ju ren jävla plåga.  Bättre med en v6 automat som har lite krut smile
Senast redigerat av tkd_rille (26 december 2013)

60 Inlägg
26 december 2013
Trådstartare
#40
Oj, tråden övergick nästan från pajero vs trailblazer till manuell vs aut smile
Att växla tycker jag bara är kul, men på den här typen av bil som ska ta mig från à-b så är det helt ok med automat.

Som flera redan skrivit så blev de en stor grej om jap vs jänk, de som glädjer mig i alla svar är att ungefär lika många verkar vara för båda valen, så vad jag än väljer av dessa två så är jag inte helt fel ute smile

Om jag nu omformulerar frågan lite..
Kan ni som har en trial eller en pajero skriva saker som kan vara bra att kolla på för att undvika de dåliga/slitna exemplaren där ute..

För övrigt så är jag grymt imponerad och tacksam för alla svar hittills, stort tack!!



Sök