baltis skrev:
Och ja jag förstår vad du försöker säga med att "det hör till körningen", men då borde ju även saker som abs, servo, diffbroms, antisladd, bromsservo och elstart även plockas bort från alla bilar för att ge en sån REN känsla som möjligt utan att någon elektronik eller mekanik gör jobbet för oss...
Du kan inte jämföra ABS med "automat". ABS är ett rent "säkerhetssystem", ett system som kan rädda liv, i bästa fall. Servostyrning är i praktiken en nödvändighet i moderna bilar, de skulle bli alldeles för tungstyrda för att mindre muskelstarka skulle orka med att ratta när bilen står still eller rör sig långsamt. Samma sak gäller bromsservo, utan den skulle du behöva trycka aphårt på bromsen, vilket skulle funka för de som kan/vill
köra bil, men gemene man skulle tycka det är apjobbigt, dessutom är det BÄTTRE att bromsa för mycket än kanske inte alls, om vi nu pratar om daglig körning...Diffbroms är definitivt något som höjer körkänslan och körsäkerheten.
Automat däremot är en ren bekvämlighet, som ger dig mer tid att syssla med "annat". Visst kan automat höja körsäkerheten, förutsatt att man INTE ägnar sig åt andra aktiviteter under körningen.
Som sagt har kört flertalet moderna "automater" (DSG,SMG2,SMG3, 8-växlad ZF osv), av dessa så "gillade" jag SMG3 bäst, mest för att den "bankade" in växlarna rätt rått. Jag kommer ALDRIG köpa en automat så länge jag är frisk nog rent fysiskt att kunna använda en kopplingspedal, sen får det komma "hur häftiga" automater som helst...
Jag förstår att du kör SMG2 i din kärra, personligen tycker jag att den lådan suger, M3 E46 gör sig bäst med en hederlig manuell låda. Vill tillägga att jag kört SMG2 en del, o för mig var det HELT FEL att kopplingspedalen saknades. Hände, och händer, rätt ofta att jag rent instinktivt vill "koppla" i automater o då kan det bli "en fin liten helt omotiverad panikbromsning"