3413
Sök

740 91 startar inte efter soppatorsk, vart sitter soppapumpen?

65 Inlägg
7 januari 2014
Trådstartare
#41
mange_240 skrev:
Surric skrev:
Jajja, lugnt! big_smile
Men en sak du kan göra är att ta ett 12volts batteri (bilbatteri) och sedan tar du två sladdar och lägger på plus o minus och så på pumpen (under bilen) så ser du eller hör du om den fungerar. Gör den inte det så köp nya relä på biltema smile

Har han en lödkolv kan han sprätta upp relät och löda om det själv, går å se vilka lödningar som är dåliga är som en ring runt dem.

Kollade lödningarna lite snabbt, såg hela ut.. den mer komplicerade relät lukta lite bränt

http://oi43.tinypic.com/2h2qvqq.jpg
http://oi41.tinypic.com/2ebbfkj.jpg
http://oi44.tinypic.com/2z5nmva.jpg
Senast redigerat av FYL (7 januari 2014)


Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
7 januari 2014
#42
FYL skrev:
DiwraZ skrev:
FYL skrev:
finns ju 2 st vita som sitter på samma rad(längre in) vilken är det? Har för sökte trycka o pilla på dom men händer inte så mkt... Men ni tror alltså att det va reläet som pajjat och inte pumpen?


Surric lånar din bild om det är lugnt! smile
Föresten så har denna slanga som jag ringat in med gult typ oxiderat sönder, verkar gå till luftburken. Tycker inte det borde ha någon större betydelse?!
http://oi44.tinypic.com/2s76oab.jpg

2 vita relä? Ta bild. Det vänstra isåfall. Visst kan pumpen va kass men det är jättevanligt att reläet ger sig. Förvärmningsröret går lika bra att köra utan...

A ett längst till vänster och ett längst till höger.. Så jag ska öppna o se om nåt pajjat där?!
Kan ta bild när jag vart och kollat smile

En annan fråga, behövs soppapumpen konstant lr är det bara när tanken nästan är tom?

Till vänster det stora. Pumpen går hela tiden...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

1 562 Inlägg
7 januari 2014
#43
det är det övre relät som är till pumpen, kolla riktigt noga på lödningarna, har inte läst hela tråden men har du kollat relät på expansionskärlet? du kan ju även ta en kabelstump mellan 30 och 87  och se om pumpen startar
Senast redigerat av mange_240 (7 januari 2014)

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
7 januari 2014
#44
Surric skrev:
Jajja, lugnt! big_smile
Men en sak du kan göra är att ta ett 12volts batteri (bilbatteri) och sedan tar du två sladdar och lägger på plus o minus och så på pumpen (under bilen) så ser du eller hör du om den fungerar. Gör den inte det så köp nya relä på biltema smile

Finns ingen pump under bilen!!

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

6 234 Inlägg
7 januari 2014
#45
Hej!
Kolla länken nedan som går till Volvoforum. Där hittar du beskrivning på hur man tar bort tankarmaturen. Antar att det ser ungefär likadant ut även om du bara har en pump.

http://www.sidhabo.org/div/745forpumpbyte.pdf
Senast redigerat av jaka54 (7 januari 2014)


65 Inlägg
7 januari 2014
Trådstartare
#46
Taackar för svaren smile
Antar att expansionskärlet är det som sitter under bilen?
30 87 mellan reläena?


1 562 Inlägg
7 januari 2014
#47
FYL skrev:
Taackar för svaren smile
Antar att expansionskärlet är det som sitter under bilen?
30 87 mellan reläena?

expansionskärlet är där du fyller på kylarvatten, var dock en tankevurpa och är nog inte ditt problem.30 och 87 är anslutningar på relät 30 är plus och 87 är till pumpen du lär nog ha både 87a och 87b du får prova båda. står på relät vad som är vad.

65 Inlägg
8 januari 2014
Trådstartare
#48
Funkar soppapumsarmaturen från en 940gl 94 eller en 740gl 88?


60 Inlägg
8 januari 2014
#49
FYL skrev:
Funkar soppapumsarmaturen från en 940gl 94 eller en 740gl 88?

Borde den väl göra, ingen större skillnad på bilarna


65 Inlägg
8 januari 2014
Trådstartare
#50
Funkar soppapumsarmaturen från en 940gl 94 eller en 740gl 88?


Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
8 januari 2014
#51
FYL skrev:
Funkar soppapumsarmaturen från en 940gl 94 eller en 740gl 88?

Helt olika... Anslutningarna stämmer ej.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

6 234 Inlägg
8 januari 2014
#52
Hej!
Vad skiljer?? Är det inte bara sladdar till reostat och pump + jord.


Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
8 januari 2014
#53
jaka54 skrev:
Hej!
Vad skiljer?? Är det inte bara sladdar till reostat och pump + jord.

Bränsleslangens anslutning är helt annorlunda. Sitter en banjokoppling på 91orna. Allt är jävligt speciellt vad det gäller motorn på dessa då det är ett annat sprut på dom. Gäller väl även 92orna.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

65 Inlägg
12 januari 2014
Trådstartare
#54
Har testat relä från fungerande bil, funkar inte..
Blir väl ny pump osv. Men det är väl inge smart att köpa ett från skroten om dom lätt går sönder?


65 Inlägg
13 januari 2014
Trådstartare
#55
Ny pump från skroten isatt, hände inget ändå. Kollade sedan mer noga på reläet och det var många av lödningarna som såg spruckna ut. Lödde fast allt, men funkade ändå inte, tills jag höll i reläet samtidigt som jag vred på tändningen, då gick pumpen igång i ca 3-4 sekunder och sen inge mer, och bilen startade heller inte -.-
Vafan...

Möjligt att bilen har blivit slangad under tiden den stått för soppamätarn var nere o lös.. Kan den här pumpen gått sönder också på bara några sekunder?
Senast redigerat av FYL (13 januari 2014)


Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
13 januari 2014
#56
FYL skrev:
Ny pump från skroten isatt, hände inget ändå. Kollade sedan mer noga på reläet och det var många av lödningarna som såg spruckna ut. Lödde fast allt, men funkade ändå inte, tills jag höll i reläet samtidigt som jag vred på tändningen, då gick pumpen igång i ca 3-4 sekunder och sen inge mer, och bilen startade heller inte -.-
Vafan...

Möjligt att bilen har blivit slangad under tiden den stått för soppamätarn var nere o lös.. Kan den här pumpen gått sönder också på bara några sekunder?

Det är ditt relä som spökar. Eller att det är dålig kontakt där du sätter i reläet. Går att bygla däri föratt se om pumpen går. Iom att det klickar till när du håller i det.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

6 234 Inlägg
14 januari 2014
#57
Hej!
Det är mer troligt att du har ärgade kontakter till reostat och pump vid tankgenomföringen! Åtminstone om du har samma modell på tanklock som på 740/745 modellerna med B230F motor från -87-88.


65 Inlägg
17 januari 2014
Trådstartare
#58
Pumpen låter nu emellanåt när jag försöker få igång bilen.. typ lite tickande ljud. Men bilen går ändå inte igång.
Visserligen står den på lutning där nosen är uppåt och det är inte jättemkt soppa i tanken.
Har ju ganska dåligt batteri men den borde ju fan gå igång?


6 234 Inlägg
17 januari 2014
#59
Hej!
Som jag sagt tre gånger tidigare! Ta en titt på kontaktanslutningen på tanklocket under durken baktill (antar att elanslutningen ser likadan ut som på 740-87 eller 88A).
Här sitter anslutningen till pump och reostat (tankmätare)  och allt utsatt för vatten och vägsalt. Inte undra på att det blir glappkontakt och dålig funktion till slut.
Senast redigerat av jaka54 (17 januari 2014)


65 Inlägg
18 januari 2014
Trådstartare
#60
kontakterna sitter inne i under en lucka i bagageutrymmet, helt o fräscht



Sök