Jajja, lugnt! Men en sak du kan göra är att ta ett 12volts batteri (bilbatteri) och sedan tar du två sladdar och lägger på plus o minus och så på pumpen (under bilen) så ser du eller hör du om den fungerar. Gör den inte det så köp nya relä på biltema
Har han en lödkolv kan han sprätta upp relät och löda om det själv, går å se vilka lödningar som är dåliga är som en ring runt dem.
Kollade lödningarna lite snabbt, såg hela ut.. den mer komplicerade relät lukta lite bränt
finns ju 2 st vita som sitter på samma rad(längre in) vilken är det? Har för sökte trycka o pilla på dom men händer inte så mkt... Men ni tror alltså att det va reläet som pajjat och inte pumpen?
Surric lånar din bild om det är lugnt! Föresten så har denna slanga som jag ringat in med gult typ oxiderat sönder, verkar gå till luftburken. Tycker inte det borde ha någon större betydelse?! http://oi44.tinypic.com/2s76oab.jpg
2 vita relä? Ta bild. Det vänstra isåfall. Visst kan pumpen va kass men det är jättevanligt att reläet ger sig. Förvärmningsröret går lika bra att köra utan...
A ett längst till vänster och ett längst till höger.. Så jag ska öppna o se om nåt pajjat där?! Kan ta bild när jag vart och kollat
En annan fråga, behövs soppapumpen konstant lr är det bara när tanken nästan är tom?
Till vänster det stora. Pumpen går hela tiden...
Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
det är det övre relät som är till pumpen, kolla riktigt noga på lödningarna, har inte läst hela tråden men har du kollat relät på expansionskärlet? du kan ju även ta en kabelstump mellan 30 och 87 och se om pumpen startar
Jajja, lugnt! Men en sak du kan göra är att ta ett 12volts batteri (bilbatteri) och sedan tar du två sladdar och lägger på plus o minus och så på pumpen (under bilen) så ser du eller hör du om den fungerar. Gör den inte det så köp nya relä på biltema
Finns ingen pump under bilen!!
Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Hej! Kolla länken nedan som går till Volvoforum. Där hittar du beskrivning på hur man tar bort tankarmaturen. Antar att det ser ungefär likadant ut även om du bara har en pump.
Taackar för svaren Antar att expansionskärlet är det som sitter under bilen? 30 87 mellan reläena?
expansionskärlet är där du fyller på kylarvatten, var dock en tankevurpa och är nog inte ditt problem.30 och 87 är anslutningar på relät 30 är plus och 87 är till pumpen du lär nog ha både 87a och 87b du får prova båda. står på relät vad som är vad.
Hej! Vad skiljer?? Är det inte bara sladdar till reostat och pump + jord.
Bränsleslangens anslutning är helt annorlunda. Sitter en banjokoppling på 91orna. Allt är jävligt speciellt vad det gäller motorn på dessa då det är ett annat sprut på dom. Gäller väl även 92orna.
Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Ny pump från skroten isatt, hände inget ändå. Kollade sedan mer noga på reläet och det var många av lödningarna som såg spruckna ut. Lödde fast allt, men funkade ändå inte, tills jag höll i reläet samtidigt som jag vred på tändningen, då gick pumpen igång i ca 3-4 sekunder och sen inge mer, och bilen startade heller inte -.- Vafan...
Möjligt att bilen har blivit slangad under tiden den stått för soppamätarn var nere o lös.. Kan den här pumpen gått sönder också på bara några sekunder?
Ny pump från skroten isatt, hände inget ändå. Kollade sedan mer noga på reläet och det var många av lödningarna som såg spruckna ut. Lödde fast allt, men funkade ändå inte, tills jag höll i reläet samtidigt som jag vred på tändningen, då gick pumpen igång i ca 3-4 sekunder och sen inge mer, och bilen startade heller inte -.- Vafan...
Möjligt att bilen har blivit slangad under tiden den stått för soppamätarn var nere o lös.. Kan den här pumpen gått sönder också på bara några sekunder?
Det är ditt relä som spökar. Eller att det är dålig kontakt där du sätter i reläet. Går att bygla däri föratt se om pumpen går. Iom att det klickar till när du håller i det.
Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Hej! Det är mer troligt att du har ärgade kontakter till reostat och pump vid tankgenomföringen! Åtminstone om du har samma modell på tanklock som på 740/745 modellerna med B230F motor från -87-88.
Pumpen låter nu emellanåt när jag försöker få igång bilen.. typ lite tickande ljud. Men bilen går ändå inte igång. Visserligen står den på lutning där nosen är uppåt och det är inte jättemkt soppa i tanken. Har ju ganska dåligt batteri men den borde ju fan gå igång?
Hej! Som jag sagt tre gånger tidigare! Ta en titt på kontaktanslutningen på tanklocket under durken baktill (antar att elanslutningen ser likadan ut som på 740-87 eller 88A). Här sitter anslutningen till pump och reostat (tankmätare) och allt utsatt för vatten och vägsalt. Inte undra på att det blir glappkontakt och dålig funktion till slut.