3524
Sök

Us blaster usb 1367, slutsteg. Hur kopplar jag? Nybörjare

26 Inlägg
28 december 2013
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181948/181948-a3fd042ed03d23978f65e321dea73ef8.jpg

Såhär ser steget ut, Jag ska koppla in 5,25 som ska sitta i dörrarna fram och sen ett par 6,9or som ska sitta i hatthyllan. Vilka kanaler ska framsystemet sitta på och vilka ska baksystemet sitta på?
Lågnivå kablarna ifrån sterion ska man sätta dom på ch 1,2,3 eller 4?
Om någon skulle kunna förklara vad LPP, HPF och LPF betyder som står i vänstra hörnet utav slutsteget betyder. Tacksam för hjälp! smile

Mvh Martin

58 Inlägg
28 december 2013
ch 1,2,3 och 4 ska kopplas in, då får du ljud på alla utgångar

sen spelar det ingen roll vilket par som blir till fram eller bak ch 1,2 eller 3,4 sätt dom rätt på stereon bara
håll reda på höger o vänster bara så blir det nog bra

det står inte hpf lpf på båda?

hpf = filter för höga frekvenser
lpf =  filter för låga  frekvenser

en till varje kanal (2x)

kollade i manualen, vet dock inte om det är exakt samma som dit

26 Inlägg
28 december 2013
Trådstartare
Truster skrev:

sen spelar det ingen roll vilket par som blir till fram eller bak ch 1,2 eller 3,4 sätt dom rätt på stereon bara

en till varje kanal (2x)

Okej, Tack så mycket!
Då är Hpf och Lpf till vänster är det de som styr ch 3,4 då? och Lpf och hpf för ch 1,2? Har du några tips på hur man kan ställa in dom för att få ett bra ljud?

21 761 Inlägg
28 december 2013
Det borde vara LPF som står längst ut till vänster, dessutom är jag ganska säker på att det står HPF ytterligare en bit till vänster (dolt bakom skalet). Det där steget verkar mystiskt och kollar man i en PDF-manual så stämmer inte beskrivningen av filterknapparna. hmm

De två rattarna med "HPF-LPF", är det bara två fasta lägen eller är det "steglöst"?

26 Inlägg
28 december 2013
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Det borde vara LPF som står längst ut till vänster, dessutom är jag ganska säker på att det står HPF ytterligare en bit till vänster (dolt bakom skalet). Det där steget verkar mystiskt och kollar man i en PDF-manual så stämmer inte beskrivningen av filterknapparna. hmm

De två rattarna med "HPF-LPF", är det bara två fasta lägen eller är det "steglöst"?

Okej, Jag kan kolla på det när jag kommer hem. Blir faktiskt lite osäkert nu när du säger de smile

26 Inlägg
29 december 2013
Trådstartare
Truster skrev:

en till varje kanal (2x)

Hur är det jag ska koppla med plus och minus till högtalarna?  högtalarkablarna som ska sitta på ch 1,2,3 och 4. Ska man bara sätta plus och minus på ch1 och dra till den ena högtalaren fram och sedan plus och minus på ch2 och dra den till den andra högtalaren fram? eller hur ska man koppla det? Tacksam för all hjälp jag kan få!

58 Inlägg
29 december 2013
Drönirettab skrev:

ska man tro manualen så är det bara en switch mellan lp-hp och full range, men han får kolla

Martiin28 skrev:
Hur är det jag ska koppla med plus och minus till högtalarna?  högtalarkablarna som ska sitta på ch 1,2,3 och 4. Ska man bara sätta plus och minus på ch1 och dra till den ena högtalaren fram och sedan plus och minus på ch2 och dra den till den andra högtalaren fram? eller hur ska man koppla det? Tacksam för all hjälp jag kan få!

precis som du skrev

26 Inlägg
29 december 2013
Trådstartare
Truster skrev:
Drönirettab skrev:

ska man tro manualen så är det bara en switch mellan lp-hp och full range, men han får kolla

Martiin28 skrev:

precis som du skrev

Okej, tack!
Som du ser på bilden sitter det ju brickor precis under skruvhuvudet. Funderar lite på vad som är bästa alternativet att fästa kablarna. Funkar det bra med att bara ta kabelskor som man fäster kabeln i och skruva fast eller vad tror du blir bäst?

58 Inlägg
29 december 2013
tanken är att du ska klämma kablarna mellan dom, men kabelskor funkar bra med

26 Inlägg
29 december 2013
Trådstartare
Truster skrev:
tanken är att du ska klämma kablarna mellan dom, men kabelskor funkar bra med

Aa, men kan va lite knepigt att få in den så det sitter bra kan jag tycka. Med kabelskor ser det både snyggt och sitter där det ska. Bara det leder strömmen så borde det väl vara lugnt

58 Inlägg
29 december 2013
japp det blir nog bra

26 Inlägg
29 december 2013
Trådstartare
Truster skrev:
japp det blir nog bra

Har du haft ett sånt steg innan? Funderat lite hur man ställer in det på bästa sätt men har inte hittat någon manual eller någon info på nätet heller sad

21 761 Inlägg
29 december 2013
Truster skrev:

Manualen kan inte vara korrekt helt enkelt, de kontroller som syns på bilden är vad som finns på det steget. Jag har faktiskt suttit och kollat igenom i princip alla slutstegsmanualer som finns på deras supportsida, men ingen stämmer exakt med de kontroller som syns på i manualen och på bilden.

Orsaken till att jag kikade i andra manualer är att jag någon gång förut har råkat ut för att länkar till PDF-manualer har varit fel, dvs den manual som länkas har varit till en annan produkt. En annan sak som inte stämmer i manualen är att det står beskrivet hur man ska koppla in högnivåkablar, såna ingångar finns ju inte heller på 1367 (eller 1368). smile

Hur man ska ställa in steget på bästa sätt är inte helt lätt eftersom vi ännu inte vet hur rattarna för "HPF-LPF" fungerar, jag börjar nämligen misstänka att steget har en enda fast delningsfrekvens som antingen delas LF eller HPF.

26 Inlägg
29 december 2013
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Truster skrev:

Manualen kan inte vara korrekt helt enkelt, de kontroller som syns på bilden är vad som finns på det steget. Jag har faktiskt suttit och kollat igenom i princip alla slutstegsmanualer som finns på deras supportsida, men ingen stämmer exakt med de kontroller som syns på i manualen och på bilden.

Orsaken till att jag kikade i andra manualer är att jag någon gång förut har råkat ut för att länkar till PDF-manualer har varit fel, dvs den manual som länkas har varit till en annan produkt. En annan sak som inte stämmer i manualen är att det står beskrivet hur man ska koppla in högnivåkablar, såna ingångar finns ju inte heller på 1367 (eller 1368). smile

Hur man ska ställa in steget på bästa sätt är inte helt lätt eftersom vi ännu inte vet hur rattarna för "HPF-LPF" fungerar, jag börjar nämligen misstänka att steget har en enda fast delningsfrekvens som antingen delas LF eller HPF.

Tänkte på en grej, Jag ska ju koppla in framhögtalarna och 6,9 i hatthyllan på steget. Jag har bara haft 1-kanalssteg innan. Detta steget har ju 4st lågnivå ingångar måste jag då koppla in 4 lågnivåkablar? eller räcker det med 2st ifrån sterion till steget och sen är det bara koppla framhögtalarna och 6,9orna till steget?

21 761 Inlägg
29 december 2013
Det verkar som att alla lågnivåingångarna måste användas för att kunna utnyttja alla kanaler på steget, jag hittar iaf ingenting i manualen att det skulle funka att koppla in två lågnivåkablar. smile

Manual finns här om du vill kolla: http://www.usblaster.com/bestanden/hand … rfp529.pdf

26 Inlägg
30 december 2013
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Det verkar som att alla lågnivåingångarna måste användas för att kunna utnyttja alla kanaler på steget, jag hittar iaf ingenting i manualen att det skulle funka att koppla in två lågnivåkablar. smile

Manual finns här om du vill kolla: http://www.usblaster.com/bestanden/hand … rfp529.pdf

Ja, kollade upp det och man var tvungen att använda alla lågnivå men funkade om man bara splittade lågnivån, tror ni att denna skulle funka? eller är det bara skit, aldrig testat själv

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilst … 2-4-31397/

58 Inlägg
30 december 2013
den är väl åt fel håll eller är jag blind?
ska du ha den så behöver du extra kablar från den till steget och också en adapter innan den, om du inte har en lågninvå kabel med hona i ena änden

26 Inlägg
30 december 2013
Trådstartare
Drönirettab skrev:

Var hemma och kollade på det idag, Man kunde vrida på alla 4 Knappar som finns till vänster

26 Inlägg
30 december 2013
Trådstartare
Truster skrev:
den är väl åt fel håll eller är jag blind?
ska du ha den så behöver du extra kablar från den till steget och också en adapter innan den, om du inte har en lågninvå kabel med hona i ena änden

Ja, kollade inte så noga wink Men det är inköpt rätt splittkabel nu iaf

Sök