3311
Sök

Volvo 960 blir vinglig med vissa däck.

84 Inlägg
30 december 2013
Trådstartare
Tja ! Jag har en Volvo 960 från 96 som blir lite smått vinglig och inte alls distinkt när det gäller att man svänger hastigt. ifall man kör och "vinglar" över vägen så är det precis som att den inte häger med när man svänger.
Detta händer när jag har mina 16" Volvo 850/v70 fälgar på. men när jag kastar på viterdäcken eller andra sommardäcken som är på 15" plåtisar så är den distinkt och inget konstigt alls.

Någon som vet vad det kan va ? måste ju va fel på däcken men vet ju inte alls vad man ska kolla efter. Däcken har tidigare suttit på en V70n tror jag det va. och där va det inga problem enligt förra ägaren.

om någon vet så hade det varit bra att veta om det är något som går att fixa eller det är nya däck som gäller.

Mvh
Marcus

49 Inlägg
30 december 2013
Cederstrom96 skrev:
Tja ! Jag har en Volvo 960 från 96 som blir lite smått vinglig och inte alls distinkt när det gäller att man svänger hastigt. ifall man kör och "vinglar" över vägen så är det precis som att den inte häger med när man svänger.
Detta händer när jag har mina 16" Volvo 850/v70 fälgar på. men när jag kastar på viterdäcken eller andra sommardäcken som är på 15" plåtisar så är den distinkt och inget konstigt alls.

Någon som vet vad det kan va ? måste ju va fel på däcken men vet ju inte alls vad man ska kolla efter. Däcken har tidigare suttit på en V70n tror jag det va. och där va det inga problem enligt förra ägaren.

om någon vet så hade det varit bra att veta om det är något som går att fixa eller det är nya däck som gäller.

Mvh
Marcus

rent konkret så skall det inte vara några problem

men låter som antingen fel på däcken typ lite luft eller liknande annars kan det bli så när det är fel gummiblandning i däcken kontra temperaturen ute ..

84 Inlägg
30 december 2013
Trådstartare
okej ska kolla på däcken i morgon. har för mig att de är lite snedslitna. kan det ha med det att göra ? för vi hade 2-2,5bar har jag för mig och det skulle va korrekt enligt en däckfirma.

Det är sommardäck så borde ju inte vara några problem med det tongue
Senast redigerat av Cederstrom96 (30 december 2013)

Forummoderator
26 332 Inlägg
30 december 2013
Vad har du för mått på sommardäcken? Höjd alltså?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 948 Inlägg
31 december 2013
960 e väl en ganska tung bil? Det är säkert däck för småbilar du har i 16".

(ja det finns olika däck beroende på hur mycket din bil väger)

Egen
277 Inlägg
31 december 2013
Olika profil på däcken?
Högre profil ger vingligate bil så att säga...

84 Inlägg
1 januari 2014
Trådstartare
tror inte min bil väger mö mer än en V70 från 2002 ? tror inte profilen är något högre än de andra. Ända skillnaden är märket och att de ena är 15" och det andra är 16" tror att 15" är 195-65/15 och 16" är 205-55/16. så borde ju inte bli speciellt fel. däcken är lite snett slitna men borde väl inte va det heller ?

54 Inlägg
1 januari 2014
Är det rätt inpressning på fälgarna?
Jag hade haft 2.8 i däcken 2-2,5 är för lite.
Sedan kan det kännas stor skillnad med olika däckmärken också.
Vilken hastighetsklassning har du på däcken?
Vilken belastning?

84 Inlägg
1 januari 2014
Trådstartare
Det är hankook däck på alla 4 och vet inget om hastighetsklassning eller belastning.

4 586 Inlägg
1 januari 2014
sist jag åkte i en 960 så var det som att sväva fram och det är ju inte något sportbilschassi direkt

bilen är tung och har en mjuk fjädring då får du känslan av att bilen inte styr direkt speciellt vid hög fart

Gå ut och känn på bilen så kanske du märker att den är mjuk

Är det sommardäck eller friktiondäck du kör med på sommaren ?
Senast redigerat av jocke_gronberg (1 januari 2014)

84 Inlägg
1 januari 2014
Trådstartare
sommar däck. Det är bara med dessa däcken som problemet är. med mina friktionsdäck på 15" så är det inga som helst problem. lika dant med vanliga sommardäcken på 15" svänger den som den ska. men med 16" så är det svårt att beskriva men det är som att den inte är lika lätt att hantera det är mer att den vinglar lätt när man kör och när man svänger så är det precis som att den inte svänger så som man vill lite som att man har halvtaskig fjädring kan man kanske säga.

6 630 Inlägg
1 januari 2014
Cederstrom96 skrev:
okej ska kolla på däcken i morgon. har för mig att de är lite snedslitna. kan det ha med det att göra ? för vi hade 2-2,5bar har jag för mig och det skulle va korrekt enligt en däckfirma.

Det är sommardäck så borde ju inte vara några problem med det tongue

Missade folk de?

Gör en hjulinställning.

De/Dem

84 Inlägg
1 januari 2014
Trådstartare
ska väl inte behövas när problemet bara finns med en viss uppsättning däck ? XD

6 630 Inlägg
1 januari 2014
Ja men om den har sneslitigt tidigare så lär den göra det igen?

Gör en hjulinställning och köp NYA däck så ska du se att problemet försvinner. wink

Edit: Utan att kolla så kan det bero på att du använder fälgen från en V70, hjulnavet kan ha mindre mått så hjulet sitter "löst"
Senast redigerat av Malheus (1 januari 2014)

De/Dem

Evildan
1 januari 2014
Cederstrom96 skrev:
ska väl inte behövas när problemet bara finns med en viss uppsättning däck ? XD

Är dina andra däck som du kört med tidigare på bilen snedslitna?
Dessa som är snedslitna får då en felaktig/liten kontaktyta med underlaget, blir snett kan man enkelt säga och då kan bilen uppträda vingligt på det vis du beskriver.

Kontrollera belastningsindex för däcken, även om dom har setat på en V70N behöver det ändå inte vara rätt däck som tidigare däcksinnehavare åkt på.

Fälgarna från en V70N ska stämma i både Et 43,0mm och navdiameter 65,1mm.
http://www.dackgrossisten.se/BultcirkelGuiden.aspx

84 Inlägg
1 januari 2014
Trådstartare
de andra däcken jag använder är inte snedslitna bara de som kommer från V70n får väl bli att leka upp de däcken man har istället för att bara slänga dom och sätta dit nya och hoppas på att problemet försvinner smile

Sök