3176
Sök

Knackar i motor, vad är det? Audi a6 v6 C4

32 Inlägg
6 januari 2014
Trådstartare
#1
Bilen har börjat knacka i motorn, vad kan det vara.
Det finns olja som byttes den 22/12 tillsammans med luft och oljefilter.
Kan inte avgöra om knacket kommer framifrån eller bakom motorn riktigt, låter som det är mitt i.
Knackandet följer motorvarven och försvinner inte när bilen är varm.
Länkar ett klipp på motorn, i klippet är den varmkörd.
http://youtu.be/3LZK7uZLNFY
Hur mycket jobb är det med spridare osv? Jag har hört någonting om en oljegrej som ska sitta där vid vevhuset som brukar kunna gå sönder, kan det vara det?

En annan fråga, varför lyser inte mina lampor på insturmentpanelen?
http://imgur.com/5Fc0ANK
Måste jag byta eller kan jag laga det själv? Det som lyser syns på bilden, varv och hastighetsmätare lyser också. Ibland börjar (P) lysa om handbromsen är åtdragen och någon gång har trippmätaren börjat lysa, men oftast är det mörkt. Och vad är rutan i mitten för någonting?

Tackar för svar av er experter smile

Audi A6 V6 -96 Familjebil.

6 123 Inlägg
6 januari 2014
#2
Hej!
Tycker inte din V6:a låter så konstigt! -Men du menar att ljudet har förändats sedan du bytte olja!?
Du har alltså nyligen bytt olja och filter?! Till vilken olja då? Du ska ha /bör använda helsyntetisk 5W-40 olja.

Instrumentlamporna byter du lätt själv, bara att ta bort ratten och skruva bort en panel under instrumentet så lossar du hela instrumenthuset.


1 562 Inlägg
6 januari 2014
#3
hör inte heller några missljud.

32 Inlägg
6 januari 2014
Trådstartare
#4
Körde Mekonomens filter och Biltemas olja Delsyntet 10-40W i bilen, kände inte att någon "finare" behövdes. Var osäker på vilken olja gubben hade haft i sedan tidigare.
Tror ljudet uppkom strax innan bytet. Det hörs lite dåligt på filmen märkte jag nu (inte tittat på den innan). Men som det hörs så tickar det, fast värre i verkligheten. Känner inte igen det "ticket" från t.ex i somras då jag tog bilen.

Ang. lamporna så skruvade jag isär panelen för någon dag sedan och försökte mig på att se om lamporna var trasiga men kunde klart och tydligt se tråden i alla lampor. Kan ju hända att dom är trasiga ändå iof.  Kunde inte riktigt begripa mig på vilken lampa som är till tripp och temp mätarna och vad rutan i mitten har för funktion dock.
Senast redigerat av gulagranen (6 januari 2014)

Audi A6 V6 -96 Familjebil.

2 250 Inlägg
6 januari 2014
#5
Gammalt beprövat knep.... Säger inte att orsaken är samma typ av knack, som jag nu återger. Inte heller att lösningen är tillämpbar på alla bensinare.

Nåväl, detta handlar om en gubbkörd 740, som började knacka rätt rejält. Följde hela tiden motorvarvet. Det riktigt smattrade. Ett besök hos gamle Volvomecken på Volvo! resulterade i följande:

Bilen kördes ut i skogen, långt från hus (på meckens rekommendation). Stora luftslangen mellan luftrenare och förgasare lossades. En smal slang stoppades ned i en dricksflaska halvfylld med diesel. Bilen startades och kördes upp på ca 2 000 rpm, där den sedan hölls hela tiden av en kompis. Själv lirkade jag in andra slangänden i insuget till förgasaren och klämde åt lagomt hårt så att inte bilen motorn skulle slörpa i sig all diesel på en gång, för då skulle den stanna.
Herrjösses vad det rök om bilen. Kompisen gasade o jag pytsade i diesel.
När dieseln var slut så gick motorn riktigt fint o tyst.

Det som hände vara att dieseln fungerade som en slags katalysator inuti cylindrarna och brände bort sotavlagringar som hamnade mellan kolvtopp o topp. Detta var också avsikten.


På samma vis gjorde vi med min Yamaha 600 XT. Fast då pytsade vi in vatten. Motorn hölls hela tiden vid liv under labbet. Lovar att förbränningsrum o kolvtopp blev riktigt rena. Ångtvättade smile

Både bil o MC kördes därefter många tusen mil... Men det kunde kanske lika gärna ha slutat med haveri direkt... Dagens motorer är förmodligen skörare och klarar inte av denna typ av rensning.
Elektroniken lär få spatt både under och efter behandlingen,eller vad tror Ni andra.

Tar inget som helst ansvar, ifall någon testar!
Senast redigerat av Meaganeowner (6 januari 2014)

Avstängd
10 388 Inlägg
7 januari 2014
#6
Skulle spontant säga om nu tickandet blivit så mycket värre efter oljebytet; testa en tjockare olja.

Men iaf. Det finns mängder med anledningar till tickande i Audispisar.

I V6:orna är det det inte det minsta ovanligt att en liten ventil i topparna ger upp. Sitter en reduceringsventil i vardera topp. Dessa har en förmåga att ge upp, men jag har även varit med om att de lossnat.

Värt att testa/titta på. Lätt att byta (bara bort med ventilkåpan).

Vagnr; 078103363P har jag för mig

Kostar väl...en hundring eller två.
Senast redigerat av it_mutt (7 januari 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

48 Inlägg
8 januari 2014
#7
Fattar du inte att det är nån som vill komma ut öppna!

///American Muscle\\\

32 Inlägg
8 januari 2014
Trådstartare
#8
Haha, den som vill komma ut får sitta där till nästa oljebyte, va den så dum att den inte gick ut vid förra servicen så får man skylla sig själv.

it_mutt
Bilen var nästintill ljudlös när jag köpte den, sen har det blivit värre senare tid. Om det kanske inte är något fel utan bara jag som är van något ovanligt bra?
Det var den ventilen jag gick och funderade på om det kan vara? Kostar iof inte många kronor att byta. Blir det inte bättre av att byta ventilen så går jag vidare med en annan olja.
Hur farligt för motorn, avgasrening osv är Meaganeowners tips, jämfört med STP spridartvätt och är det bättre?  Skulle säkert behövas en rengöring av insida motor eftersom den förmodligen är gubbkörd också.

Audi A6 V6 -96 Familjebil.

2 250 Inlägg
8 januari 2014
#9
Bilen som jag körde i diesel i hade ingen katt, vad jag minns.

2 250 Inlägg
8 januari 2014
#10
Bilen som jag körde i diesel i hade ingen katt, vad jag minns.

Avstängd
10 388 Inlägg
8 januari 2014
#11
gulagranen skrev:
Haha, den som vill komma ut får sitta där till nästa oljebyte, va den så dum att den inte gick ut vid förra servicen så får man skylla sig själv.

it_mutt
Bilen var nästintill ljudlös när jag köpte den, sen har det blivit värre senare tid. Om det kanske inte är något fel utan bara jag som är van något ovanligt bra?
Det var den ventilen jag gick och funderade på om det kan vara? Kostar iof inte många kronor att byta. Blir det inte bättre av att byta ventilen så går jag vidare med en annan olja.
Hur farligt för motorn, avgasrening osv är Meaganeowners tips, jämfört med STP spridartvätt och är det bättre?  Skulle säkert behövas en rengöring av insida motor eftersom den förmodligen är gubbkörd också.

Det är som sagt inte ovanligt att Audis tickar...finns gott om bensinspisar som låter som diesel. Orsaken är dock varierande. Det vanligaste är väl dock att de slutar ticka när motorn fått gå "en stund" (fruktansvärt exakt angivelse, jag vet tongue )

Ja, det kan ju vara värt en titt, sitter som sagt en i varje topp. Tycker du det blir för dyrt så kan du ju alltid ta en titt på tyska ebukten, du har ju VAGnr att söka med/på.

Sen sitter det ju faktiskt en knacksensor på bilen också, den skulle ju möjligen kunna vara kass (eller har v6an två...).

Gällande Meaganeowners tips...inte en blekaste.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

6 123 Inlägg
8 januari 2014
#12
Hej!
Min 25 år gamla Audi 100 Avant 2,0E med RT motorn (5cyl insprut, 31000mil) tickade ibland tidigare när den var kall men tickandet  försvann när motorn blivit varm. Bytte hydraulkolvarna så försvann tickandet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-0ce7af557651e16464ea261df35fdc4f.jpg


32 Inlägg
9 januari 2014
Trådstartare
#13
it_mutt skrev:
gulagranen skrev:
Haha, den som vill komma ut får sitta där till nästa oljebyte, va den så dum att den inte gick ut vid förra servicen så får man skylla sig själv.

it_mutt
Bilen var nästintill ljudlös när jag köpte den, sen har det blivit värre senare tid. Om det kanske inte är något fel utan bara jag som är van något ovanligt bra?
Det var den ventilen jag gick och funderade på om det kan vara? Kostar iof inte många kronor att byta. Blir det inte bättre av att byta ventilen så går jag vidare med en annan olja.
Hur farligt för motorn, avgasrening osv är Meaganeowners tips, jämfört med STP spridartvätt och är det bättre?  Skulle säkert behövas en rengöring av insida motor eftersom den förmodligen är gubbkörd också.

Det är som sagt inte ovanligt att Audis tickar...finns gott om bensinspisar som låter som diesel. Orsaken är dock varierande. Det vanligaste är väl dock att de slutar ticka när motorn fått gå "en stund" (fruktansvärt exakt angivelse, jag vet tongue )

Ja, det kan ju vara värt en titt, sitter som sagt en i varje topp. Tycker du det blir för dyrt så kan du ju alltid ta en titt på tyska ebukten, du har ju VAGnr att söka med/på.

Sen sitter det ju faktiskt en knacksensor på bilen också, den skulle ju möjligen kunna vara kass (eller har v6an två...).

Gällande Meaganeowners tips...inte en blekaste.

Bilen låter fortfarande knackigt, "tickigt", när motorn är varm.
Knacksensorn känns inte som jag vill byta först, den kostar ju trots allt över 1000 kr och om det sitter 2 på bilen så blir det lite dyrt för en chansning.
Tyska ebukten förstår jag inte ett dugg av, tyska är inte min starka sida, blir nog till att hitta delarna i Sverige.
Tanken är ju att sälja bilen inom en överskådlig framtid, kommer det någon riktigt grinig gubbe så kommer jag inte få den såld med missljuden som är nu, dom kostar ju trots allt inte så mycket i bra skick tongue



jaka54 skrev:
Hej!
Min 25 år gamla Audi 100 Avant 2,0E med RT motorn (5cyl insprut, 31000mil) tickade ibland tidigare när den var kall men tickandet  försvann när motorn blivit varm. Bytte hydraulkolvarna så försvann tickandet.

http://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-0ce7af557651e16464ea261df35fdc4f.jpg

Ser ut att vara i fint skick den där 100an smile Rentvättad och utan roststänk.

Audi A6 V6 -96 Familjebil.

Avstängd
10 388 Inlägg
9 januari 2014
#14
gulagranen skrev:
it_mutt skrev:
gulagranen skrev:
Haha, den som vill komma ut får sitta där till nästa oljebyte, va den så dum att den inte gick ut vid förra servicen så får man skylla sig själv.

it_mutt
Bilen var nästintill ljudlös när jag köpte den, sen har det blivit värre senare tid. Om det kanske inte är något fel utan bara jag som är van något ovanligt bra?
Det var den ventilen jag gick och funderade på om det kan vara? Kostar iof inte många kronor att byta. Blir det inte bättre av att byta ventilen så går jag vidare med en annan olja.
Hur farligt för motorn, avgasrening osv är Meaganeowners tips, jämfört med STP spridartvätt och är det bättre?  Skulle säkert behövas en rengöring av insida motor eftersom den förmodligen är gubbkörd också.

Det är som sagt inte ovanligt att Audis tickar...finns gott om bensinspisar som låter som diesel. Orsaken är dock varierande. Det vanligaste är väl dock att de slutar ticka när motorn fått gå "en stund" (fruktansvärt exakt angivelse, jag vet tongue )

Ja, det kan ju vara värt en titt, sitter som sagt en i varje topp. Tycker du det blir för dyrt så kan du ju alltid ta en titt på tyska ebukten, du har ju VAGnr att söka med/på.

Sen sitter det ju faktiskt en knacksensor på bilen också, den skulle ju möjligen kunna vara kass (eller har v6an två...).

Gällande Meaganeowners tips...inte en blekaste.

Bilen låter fortfarande knackigt, "tickigt", när motorn är varm.
Knacksensorn känns inte som jag vill byta först, den kostar ju trots allt över 1000 kr och om det sitter 2 på bilen så blir det lite dyrt för en chansning.
Tyska ebukten förstår jag inte ett dugg av, tyska är inte min starka sida, blir nog till att hitta delarna i Sverige.
Tanken är ju att sälja bilen inom en överskådlig framtid, kommer det någon riktigt grinig gubbe så kommer jag inte få den såld med missljuden som är nu, dom kostar ju trots allt inte så mycket i bra skick tongue

Nej, det kan jag förstå iofs. Även tveksam till om det lönar sig att ta reduceringsventilerna från tyskland. Frakten lär väl äta upp det hela.

Bytte själv dessa på "Old and slow", efter att allt annat blivit bytt och det fortfarande inte blev något oljetryck. Lagom roligt att byta oljepump (som f.ö. ny, vilket jag inte köpte den, kostar över 8000 tongue ) och hela den biten, för att sen inse att det är, i det fallet, en ventil för en hundring eller två, som är tokslut.

I just det fallet var ena ventilen -helt- slut, och där blev inget oljetryck alls. Men, jag vet också att när de börjar bli dåliga så ökar ofta tickandet.

O nej, det är väl också ett problem; det är trevliga bilar, men värdet är ju inte högt alls. Jag sålde min, med nybytt kamrem, vattenpump, spännare, vanliga servicen gjord osv, för 7000:-, och det var i mitt tycke "väldigt bra betalt" för den. Är väl bara quattromodellerna och S4:an av C4:orna som står sig någorlunda fortfarande.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!


Sök