Swedenrockers skrev:
Tillvägagångssättet skiljer sig på om det är ett 950S eller ett 950S2000 och om den inbyggda startspärren är inkopplad eller ej ifall det är det förstnämnda.
950S:
Har en 1-krets inbyggd startspärr som vanligtvis bröt startmotorns solenoidkrets.
P.g.a startspärren har även larmet en nödbrytare, den bestod av en strömställare ca 1 cm i diameter, den monterades ofta i närheten av rattstången eller prylfacken/säkringscentralen under ratten.
Den var i stort sett alltid röd, men jag har sett ett par installationer då den var svart.
Eftersom det är en -98 (är det inte en -97?) så har bilen en original immobiliser och då finns inget krav på att larmets startspärr ska vara inkopplad. Den kan dock vara det likväl.
Urkoppling av larmet ifall startspärren ej är inkopplad:
Dra ur kontaktstycket i larmcentralen.
Klart.
Urkoppling av larmet ifall startspärren är inkopplad:
Dra ur kontaktstycket i larmcentralen.
Bygla den grova gula kabeln med den grova gröna kabeln
i kontaktstycket.
Klart.
950S2000:
Är uppbyggd som en enklare variant av 950S.
Saknar helt startspärr och introducerades på marknaden som
ett larm för fordon med originalmonterad immobiliser eller för
fordon utan krav på startspärr/immobiliser.
P.g.a avsaknad av startspärr så ansågs det att nödbrytare
ej var nödvändig.
Urkoppling:
Dra ur kontaktstycket i larmcentralen.
Klart.