3942
Sök

Stroka om b230 till 2.5l!

Racebo
420 Inlägg
9 januari 2014
Trådstartare
#1
Jag undrar hur mkt jobb det är att stroka om en B230ft (2.3l Fulltrycks turbo) till 2.5l?

Tänkte fixa en ny vev (för just 2.5l) men behöver jag nå andra stakar eller kolvar för det?
Nån s m vet om jag måste fila lite på blocket för att det ska gå fritt?
Man får väll göra om olje tråget men hur gör man då om man ska ha olje sticka?
Hur mkt olja kommer motorn att behöva ha igemförelse med orginal?

Nått jag glömnt så skriv bara vad jag behöver göra och tänka på! smile

Kolla in mitt 855:a projekt som ska bli till en V70 och släng gärna en komentar:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260405
Kolla även in mitt andra projekt där jag håller på med en 960 som ska få sig en T5:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3562952

86 Inlägg
9 januari 2014
#2
Racebo skrev:
Jag undrar hur mkt jobb det är att stroka om en B230ft (2.3l Fulltrycks turbo) till 2.5l?

Tänkte fixa en ny vev (för just 2.5l) men behöver jag nå andra stakar eller kolvar för det?
Nån s m vet om jag måste fila lite på blocket för att det ska gå fritt?
Man får väll göra om olje tråget men hur gör man då om man ska ha olje sticka?
Hur mkt olja kommer motorn att behöva ha igemförelse med orginal?

Nått jag glömnt så skriv bara vad jag behöver göra och tänka på! smile

Hör med ACM eller dyl. Tror där behövs lite fil i maskin.

http://www.acm-ab.se/stroker-kit-volvo- … -mm/1429-0 

Stroker Kit innehåller: 2,5l

SPM Billet stålvevaxel 86 mm

SPM H-profil vevstake inkl bultar (ARP)

SPM Kolv komplett med kolvbult, lås och kolvringar

Röda bilar är skit :(

Racebo
420 Inlägg
9 januari 2014
Trådstartare
#3
fookyu skrev:
Racebo skrev:
Jag undrar hur mkt jobb det är att stroka om en B230ft (2.3l Fulltrycks turbo) till 2.5l?

Tänkte fixa en ny vev (för just 2.5l) men behöver jag nå andra stakar eller kolvar för det?
Nån s m vet om jag måste fila lite på blocket för att det ska gå fritt?
Man får väll göra om olje tråget men hur gör man då om man ska ha olje sticka?
Hur mkt olja kommer motorn att behöva ha igemförelse med orginal?

Nått jag glömnt så skriv bara vad jag behöver göra och tänka på! smile

Hör med ACM eller dyl. Tror där behövs lite fil i maskin.

http://www.acm-ab.se/stroker-kit-volvo- … -mm/1429-0 

Stroker Kit innehåller: 2,5l

SPM Billet stålvevaxel 86 mm

SPM H-profil vevstake inkl bultar (ARP)

SPM Kolv komplett med kolvbult, lås och kolvringar

Det där är allt man behöver!?!?

Hur är det med allt omkring? Olje tråget tex får jag kapa om det?

Nånting mer jag ska tänka på?

Kolla in mitt 855:a projekt som ska bli till en V70 och släng gärna en komentar:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260405
Kolla även in mitt andra projekt där jag håller på med en 960 som ska få sig en T5:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3562952

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
10 januari 2014
#4
B230 finns ju i 2.5liters penta version, så det finns ju tillåmed original delar smile (eller rent av hitta beg penta maskin och renovera upp den)


Racebo
420 Inlägg
10 januari 2014
Trådstartare
#5
Xoff skrev:
B230 finns ju i 2.5liters penta version, så det finns ju tillåmed original delar smile (eller rent av hitta beg penta maskin och renovera upp den)

Tänkte leta efter ett FT block och stroka om då penta motorer värkar vara dyra i inköp (inte så konstigt kanske) och så vet jag att det kommer att sitta nya och skyssta grejer i den motorn! smile

Kolla in mitt 855:a projekt som ska bli till en V70 och släng gärna en komentar:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260405
Kolla även in mitt andra projekt där jag håller på med en 960 som ska få sig en T5:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3562952

Försöker iaf
1 998 Inlägg
10 januari 2014
#6
Funkar med 2,7l veven och parnerstakar som är riktigt tilltagna utan att det tar i blocket någonstans.

2,5 är inga problem.

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

Racebo
420 Inlägg
12 januari 2014
Trådstartare
#7
Boostrider skrev:
Funkar med 2,7l veven och parnerstakar som är riktigt tilltagna utan att det tar i blocket någonstans.

2,5 är inga problem.

Ursäkta om jag låter förvånad men finns det 2.7l strok kitt????
Aldrig hört om det i vanliga fall!

Kolla in mitt 855:a projekt som ska bli till en V70 och släng gärna en komentar:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260405
Kolla även in mitt andra projekt där jag håller på med en 960 som ska få sig en T5:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3562952

178 Inlägg
12 januari 2014
#8
Racebo skrev:
Boostrider skrev:
Funkar med 2,7l veven och parnerstakar som är riktigt tilltagna utan att det tar i blocket någonstans.

2,5 är inga problem.

Ursäkta om jag låter förvånad men finns det 2.7l strok kitt????
Aldrig hört om det i vanliga fall!

finns 3.1liter med om man skulle vilja
http://www.acm-ab.se/stroker-kit-volvo- … -mm/1460-0


Försöker iaf
1 998 Inlägg
12 januari 2014
#9
Racebo skrev:
Boostrider skrev:
Funkar med 2,7l veven och parnerstakar som är riktigt tilltagna utan att det tar i blocket någonstans.

2,5 är inga problem.

Ursäkta om jag låter förvånad men finns det 2.7l strok kitt????
Aldrig hört om det i vanliga fall!

Är denna veven jag pratar om iaf.
http://www.lgspeed.se/produkt.php?kategori=18&id=71

Va inte mycket spel men det gick iaf. Riktigt fin maskin förövrigt smile
Den silvriga 945an med 2,7l finns att skåda här:
//www.facebook.com/RacingAmateursSaffle

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet


Sök