4322
Sök

Bil/motorintresserade som kör miljöbilar och älskar miljöfrågor.

Muttley
22 augusti 2014
#181
_Blue_Speed_ skrev:
tkd_rille skrev:
_Blue_Speed_ skrev:

Sverige är ett PISSLAND i världen. Spelar ingen roll vad vi i Sverige gör. Och kom inte med något om att vi ska vara ett föregångsland. Du som bor i Norrland borde vet att det finns miljardvis hektar av skog här uppe och tror du att det spelar nån roll om typ Umeå och Sundsvall som är typ tillsammans 250 tusen invånare om ens det bara kör Volvo och diesel-Mercca från 90-talet och äldre bilar? Det tar skogen hand om 10000000000000 gånger om. Hela jävla Sverige kan köra JÄNKARE med V8 från 50-70 talet utan att vi påverkar ett skit på världen.

Sverige är inte ett pissland om du jämför rent över hela världen.  Låg ändå på 83 plats för något år sedan.

Varför ska inte Sverige kunna vara ett föregångsland?   Om vi nu ska vara "stolta" över volvo som kommer härifrån så ska de väl visa framfötterna för resten av världen och försöka slå världens största biltillverkare?

Du som bor i norrland borde kanske öppna upp dig inför media över hela världen och läsa lite.   Lyssna lite på radion och ta till dig lite information.

Om de nu stämmer enligt nyhetsankarna så var de igår ?  Som världen levt upp årets tillgångar.  Alltså vi ska då leva på övertid.


Förövrigt?  Vad handlar tråden egentligen om?
volvo 940 ?

Vi har ingen radio i Norrland. Du tror att det gör något om vi i Sverige kör äldre bilar? Volvo får jättegärna smälla de stora starka på fingrarna men för det behöver alla inte sitta och köra Toyota Prius från 2014 i Sverige.

Tråden handlar om lite allt möjligt, allt ifrån att några heller smäller i en Toyota Aygo 2009 än Volvo XC70 2007 eller 2012, kvalitén mellan gårdagens bilar och bilar av idag, hur mycket mer väger en Volvo V70 än en Toyota Prius m.m.

De gör väldigt mycket om alla försöker.   

Folk var negativa till källsorteringen när den infördes men den har säkerligen gjort väldigt mycket.  Om den inte kommit till er ännu där uppe så betyder de att dela upp soporna i olika fack. Tro de eller ej men vissa sopor går bilarna dessutom på och vissa hus får sin värme därifrån. Det kallas för miljövänligt wink

Utvecklingen går framåt men vissa strävar bakåt.   Just därför gör de väldigt mycket med just bilparken.
Men du försöker få de som vill ha en nyare säkrare bil till att bli lite dumförklarade om jag får de rätt ?. Ja alla nya bilar är säkrare än en 940 idag. Kanske inte smart då.

Förresten så var Toyota Aygo extremt mycket häftigare än en volvo xc70 måste jag säga då jag körde en sådan i lördags smile

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
22 augusti 2014
Trådstartare
#182
avse skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
Har inte sagt att en Volvo från 90-tale är skönare än en XC70 från 2014, är inte det jag har pratat om, om du läser tråden....

du jämför ju med gamla skitbilar hela tiden

Läs igen.


-matte skrev:
Men mr Blue Speed du verkar ju vara en riktigt speciell personlighet, de enda argumenten du kommer med är att du har sett några gamla högmilade Mercedes och ratiga Volvos ute på "landet". Jag bor själv i Sundsvall och nej det tillhör absolut inte majoriteten. Kan säga att majoriteten kör nog andra märken såsom Audi, Vw Toyota, Ford, Kia osv. Folk radar upp statistik och uppbackad fakta att det har skett en utveckling (logiskt) på dig men likförbannat så struntar du fullständigt i det, tragiskt är vad det är..

Sen spelar det ingen roll om så någon gammal "slitvarg" råkar ha tur att gå över 100k mil, ingen vill ha den ändå.

Tror du verkligen att Familjen Johansson med tre barn vill åka en sunkig gammal Mercedes eller Volvo med rost i dörrar, trösklar, där sätena har spruckit och är nedsuttna, vatten läcker in genom alla söndertorkade lister och acn inte fungerar samt hela upphängningen fladdrar illa för att alla gummibussningar är slut..

Inte heller vill gymnasieeleven Anna som nyss tagit körkort eller golvläggaren Johan, 20 vill ha den då sådana bilar är helt enkelt fruktansvärt otilltalande. Pensionären Gertrud, 60+, hon tar en Honda Jazz istället.

Men visst vill du ha en gammal sunkig, sönderrostad och slutkörd bil som hänger på sista livhanken så köp den gärna och återvinn den.


Det är bara så tragiskt att se hur folk försöker vara ödmjuka, sänker sig en nivå och försöker få dig att förstå vad de menar, men du flänger bara skit runtomkring dig. Hoppas att du har någon som bryr sig om dig min vän hmm

Du borde nog ta och läsa tråden igen också. Det har skett en utveckling? Säkerheten har blivit bättre och kvalitén på det övriga har minskat.

Du kan överdriva ännu mer i nästa inlägg är du snäll.

Men du, känner du dig mer manlig när du försöker vara förödmjukande med "min vän" osv?

Nöjeskör närproducerat

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
22 augusti 2014
Trådstartare
#183
tkd_rille skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
tkd_rille skrev:

Sverige är inte ett pissland om du jämför rent över hela världen.  Låg ändå på 83 plats för något år sedan.

Varför ska inte Sverige kunna vara ett föregångsland?   Om vi nu ska vara "stolta" över volvo som kommer härifrån så ska de väl visa framfötterna för resten av världen och försöka slå världens största biltillverkare?

Du som bor i norrland borde kanske öppna upp dig inför media över hela världen och läsa lite.   Lyssna lite på radion och ta till dig lite information.

Om de nu stämmer enligt nyhetsankarna så var de igår ?  Som världen levt upp årets tillgångar.  Alltså vi ska då leva på övertid.


Förövrigt?  Vad handlar tråden egentligen om?
volvo 940 ?

Vi har ingen radio i Norrland. Du tror att det gör något om vi i Sverige kör äldre bilar? Volvo får jättegärna smälla de stora starka på fingrarna men för det behöver alla inte sitta och köra Toyota Prius från 2014 i Sverige.

Tråden handlar om lite allt möjligt, allt ifrån att några heller smäller i en Toyota Aygo 2009 än Volvo XC70 2007 eller 2012, kvalitén mellan gårdagens bilar och bilar av idag, hur mycket mer väger en Volvo V70 än en Toyota Prius m.m.

De gör väldigt mycket om alla försöker.   

Folk var negativa till källsorteringen när den infördes men den har säkerligen gjort väldigt mycket.  Om den inte kommit till er ännu där uppe så betyder de att dela upp soporna i olika fack. Tro de eller ej men vissa sopor går bilarna dessutom på och vissa hus får sin värme därifrån. Det kallas för miljövänligt wink

Utvecklingen går framåt men vissa strävar bakåt.   Just därför gör de väldigt mycket med just bilparken.
Men du försöker få de som vill ha en nyare säkrare bil till att bli lite dumförklarade om jag får de rätt ?. Ja alla nya bilar är säkrare än en 940 idag. Kanske inte smart då.

Förresten så var Toyota Aygo extremt mycket häftigare än en volvo xc70 måste jag säga då jag körde en sådan i lördags smile

Ingen verkar kunna läsa i tråden. En XC70 2014 är självklart säkrare än en 940, KONSTIGT vore det annars. Trevligt att du hittat en bil du tycker är häftig, köp den.

Nöjeskör närproducerat

Muttley
22 augusti 2014
#184
_Blue_Speed_ skrev:
tkd_rille skrev:
_Blue_Speed_ skrev:

Vi har ingen radio i Norrland. Du tror att det gör något om vi i Sverige kör äldre bilar? Volvo får jättegärna smälla de stora starka på fingrarna men för det behöver alla inte sitta och köra Toyota Prius från 2014 i Sverige.

Tråden handlar om lite allt möjligt, allt ifrån att några heller smäller i en Toyota Aygo 2009 än Volvo XC70 2007 eller 2012, kvalitén mellan gårdagens bilar och bilar av idag, hur mycket mer väger en Volvo V70 än en Toyota Prius m.m.

De gör väldigt mycket om alla försöker.   

Folk var negativa till källsorteringen när den infördes men den har säkerligen gjort väldigt mycket.  Om den inte kommit till er ännu där uppe så betyder de att dela upp soporna i olika fack. Tro de eller ej men vissa sopor går bilarna dessutom på och vissa hus får sin värme därifrån. Det kallas för miljövänligt wink

Utvecklingen går framåt men vissa strävar bakåt.   Just därför gör de väldigt mycket med just bilparken.
Men du försöker få de som vill ha en nyare säkrare bil till att bli lite dumförklarade om jag får de rätt ?. Ja alla nya bilar är säkrare än en 940 idag. Kanske inte smart då.

Förresten så var Toyota Aygo extremt mycket häftigare än en volvo xc70 måste jag säga då jag körde en sådan i lördags smile

Ingen verkar kunna läsa i tråden. En XC70 2014 är självklart säkrare än en 940, KONSTIGT vore det annars. Trevligt att du hittat en bil du tycker är häftig, köp den.

Jo klart man kan läsa.   Men du är så emot utvecklingen mot miljötänket. Märkligt är det om man är bilintresserad, de optimerar ju motorerna till tusen för att den ska arbeta perfekt och nästintill bli ofarliga i utsläppet men du förespråkar gammal teknik och rent ut sagt ett problem som dödar rätt många människor varje år

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
22 augusti 2014
Trådstartare
#185
tkd_rille skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
tkd_rille skrev:

De gör väldigt mycket om alla försöker.   

Folk var negativa till källsorteringen när den infördes men den har säkerligen gjort väldigt mycket.  Om den inte kommit till er ännu där uppe så betyder de att dela upp soporna i olika fack. Tro de eller ej men vissa sopor går bilarna dessutom på och vissa hus får sin värme därifrån. Det kallas för miljövänligt wink

Utvecklingen går framåt men vissa strävar bakåt.   Just därför gör de väldigt mycket med just bilparken.
Men du försöker få de som vill ha en nyare säkrare bil till att bli lite dumförklarade om jag får de rätt ?. Ja alla nya bilar är säkrare än en 940 idag. Kanske inte smart då.

Förresten så var Toyota Aygo extremt mycket häftigare än en volvo xc70 måste jag säga då jag körde en sådan i lördags smile

Ingen verkar kunna läsa i tråden. En XC70 2014 är självklart säkrare än en 940, KONSTIGT vore det annars. Trevligt att du hittat en bil du tycker är häftig, köp den.

Jo klart man kan läsa.   Men du är så emot utvecklingen mot miljötänket. Märkligt är det om man är bilintresserad, de optimerar ju motorerna till tusen för att den ska arbeta perfekt och nästintill bli ofarliga i utsläppet men du förespråkar gammal teknik och rent ut sagt ett problem som dödar rätt många människor varje år

Är absolut inget fel på gammal beprövad teknik och simpel design. Varför är det så konstigt att man föredrar simplare grejer framför avancerade som kan krångla mycket mer?

Vad har du emot äldre bilar och entusiastfordon? Personligen så ser jag folk som renoverar och kör äldre bilar som större bilentusiaster än de som kör runt med Toyota Prius i Stockholm och tankar el.

Nöjeskör närproducerat

Allmänt envis
12 512 Inlägg
22 augusti 2014
#186
_Blue_Speed_ skrev:
-matte skrev:
Det är bara så tragiskt att se hur folk försöker vara ödmjuka, sänker sig en nivå och försöker få dig att förstå vad de menar, men du flänger bara skit runtomkring dig. Hoppas att du har någon som bryr sig om dig min vän hmm

Men du, känner du dig mer manlig när du försöker vara förödmjukande med "min vän" osv?

Lilla vän det kallas för härskartekniker och du har själv använt dem genom hela diskussionen så kom inte och gnäll när du får en sked av din egen medicin. När du har slutat att osynliggöra och förlöjliga dina meningsmotståndare kan du ställa den frågan annars skapar du bara ännu större hål i det glashus som du sitter i.
Senast redigerat av Rquired (22 augusti 2014)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
22 augusti 2014
Trådstartare
#187
Rquired skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
Men du, känner du dig mer manlig när du försöker vara förödmjukande med "min vän" osv?

Lilla vän det kallas för härskartekniker och du har själv använt dem genom hela diskussionen så kom inte och gnäll när du får en sked av din egen medicin. När du har slutat att osynliggöra och förlöjliga dina meningsmotståndare kan du ställa den frågan annars skapar du bara ännu större hål i det glashus som du sitter i.

Oj, här kommer herr Rquired in igen, har du luskat ut hur långt en V60 kommer gå än och hur många reparationer den kommer behöva?
Senast redigerat av _Blue_Speed_ (22 augusti 2014)

Nöjeskör närproducerat

En Medlem
405 Inlägg
22 augusti 2014
#188
Nu känner jag att jag måste dra mig ur tråden då jag inte riktigt kan hålla mig inom lämpliga gränser. Ursäktar för mitt inlägg ovan.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
22 augusti 2014
#189
_Blue_Speed_ skrev:
Rquired skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
Men du, känner du dig mer manlig när du försöker vara förödmjukande med "min vän" osv?

Lilla vän det kallas för härskartekniker och du har själv använt dem genom hela diskussionen så kom inte och gnäll när du får en sked av din egen medicin. När du har slutat att osynliggöra och förlöjliga dina meningsmotståndare kan du ställa den frågan annars skapar du bara ännu större hål i det glashus som du sitter i.

Oj, här kommer herr Rquired in igen, har du luskat ut hur långt en V60 kommer gå än och hur många reparationer den kommer behöva?

I förmiddags så förklarade Brådhis det för dig på ett alldeles utmärkt och pedagogiskt vis och om du inte förstod det då finns det ingen anledning att jag upprepar mig.

Ditt senaste inlägg nummer #187 var för övrigt ett snyggt kast, du träffade mitt i prick och bevisade min poäng.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Föredrar MoPar,GM och Ford
1 004 Inlägg
22 augusti 2014
#190
-jimmy skrev:
Popcorn! !

Med smörsmak ! lol

"My drinkingteam has a racingproblem"

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
22 augusti 2014
Trådstartare
#191
Rquired skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
Rquired skrev:

Lilla vän det kallas för härskartekniker och du har själv använt dem genom hela diskussionen så kom inte och gnäll när du får en sked av din egen medicin. När du har slutat att osynliggöra och förlöjliga dina meningsmotståndare kan du ställa den frågan annars skapar du bara ännu större hål i det glashus som du sitter i.

Oj, här kommer herr Rquired in igen, har du luskat ut hur långt en V60 kommer gå än och hur många reparationer den kommer behöva?

I förmiddags så förklarade Brådhis det för dig på ett alldeles utmärkt och pedagogiskt vis och om du inte förstod det då finns det ingen anledning att jag upprepar mig.

Ditt senaste inlägg nummer #187 var för övrigt ett snyggt kast, du träffade mitt i prick och bevisade min poäng.

Men varför kan du inte svara på en simpel fråga? Du har tittat på statistik och du tror rätt upp och ner att bara för du titta på nån statistik från olika människor så kommer en V60 hålla fler mil än en 940 och råka ut för mindre reparationer? Jag förstår faktiskt inte. hmm

Nöjeskör närproducerat

6 657 Inlägg
22 augusti 2014
#192
Tycker jag gör min insats genom att köra en bil med Euro5 klassad motor. smile

Men om man ska hänga ut ny(are) bilar, frågan blir då. Hur mycket barnsjukdomar samt garantifel "slitvargarna" hade på sin tid?

De/Dem

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
22 augusti 2014
Trådstartare
#193
Malheus skrev:
Tycker jag gör min insats genom att köra en bil med Euro5 klassad motor. smile

Men om man ska hänga ut ny(are) bilar, frågan blir då. Hur mycket barnsjukdomar samt garantifel "slitvargarna" hade på sin tid?

Men 940 bygger på 140 så barnsjukdomarna är nog borta för mycket längesen. wink
Malheus, vad säger du om att en V60 går längre än en 940 och kommer också ha mindre antal reparationer under sin livstid? Går det att lita på det efter en statistik som Rquired har tittat på?
Senast redigerat av _Blue_Speed_ (22 augusti 2014)

Nöjeskör närproducerat

6 657 Inlägg
23 augusti 2014
#194
_Blue_Speed_ skrev:
Malheus skrev:
Tycker jag gör min insats genom att köra en bil med Euro5 klassad motor. smile

Men om man ska hänga ut ny(are) bilar, frågan blir då. Hur mycket barnsjukdomar samt garantifel "slitvargarna" hade på sin tid?

Men 940 bygger på 140 så barnsjukdomarna är nog borta för mycket längesen. wink
Malheus, vad säger du om att en V60 går längre än en 940 och kommer också ha mindre antal reparationer under sin livstid? Går det att lita på det efter en statistik som Rquired har tittat på?

Chassimässigt så är det nog inga problem, Ford EUCD plattformen är riktigt stryktålig och finns bilar som gått omkring 30 tusen mil utan en ända bussning eller kulled bytt.

Motormässigt är det lika som innan (Enkel jämförelse D5, många har gått 50 tusen mil och startar ännu) förutom AC-kompressorn som skurit på vissa bilar, tycker dock att de kunde ha tagit emot bilarna vars felet berörs för att byta till en annan typ av AC-kompressor.

Elmässigt..vad som helst kan hända, gäller alla bilar. Men om folk lärde sig att inte smälla så hårt i dörrarna skulle inte kablarna gå sönder. wink

De/Dem

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
23 augusti 2014
Trådstartare
#195
Malheus skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
Malheus skrev:
Tycker jag gör min insats genom att köra en bil med Euro5 klassad motor. smile

Men om man ska hänga ut ny(are) bilar, frågan blir då. Hur mycket barnsjukdomar samt garantifel "slitvargarna" hade på sin tid?

Men 940 bygger på 140 så barnsjukdomarna är nog borta för mycket längesen. wink
Malheus, vad säger du om att en V60 går längre än en 940 och kommer också ha mindre antal reparationer under sin livstid? Går det att lita på det efter en statistik som Rquired har tittat på?

Chassimässigt så är det nog inga problem, Ford EUCD plattformen är riktigt stryktålig och finns bilar som gått omkring 30 tusen mil utan en ända bussning eller kulled bytt.

Motormässigt är det lika som innan (Enkel jämförelse D5, många har gått 50 tusen mil och startar ännu) förutom AC-kompressorn som skurit på vissa bilar, tycker dock att de kunde ha tagit emot bilarna vars felet berörs för att byta till en annan typ av AC-kompressor.

Elmässigt..vad som helst kan hända, gäller alla bilar. Men om folk lärde sig att inte smälla så hårt i dörrarna skulle inte kablarna gå sönder. wink

Låter positivt med chassit då.

Ja, om det sitter en D5 i så är det saker som håller, satt ju i V70N också och dom är riktiga slitvargar. Men i en V60 är det nog ändå bilen som ger upp före D5an. wink

Men här kommer vi till problemet med att den allmänna kvalitén gått ner enl mig. Volvo måste ha snålat något fruktansvärt på AC-kompressorn på XC/V70II, en så farlig grej som gör att motorn kan rasa MÅSTE vara bättre kvalla på... Är lixom lite skillnad mot 740 tex där största problemet var tankmätarn. tongue

Nya bilar har ju fruktansvärt med el, lite mer än en vanlig 940 så nog måste det kunna bli fler elfel på en ny modern bil. tongue

EDIT: Ja, det finns inget värre än dom som slänger igen dörrarna.
Senast redigerat av _Blue_Speed_ (23 augusti 2014)

Nöjeskör närproducerat

Allmänt envis
12 512 Inlägg
23 augusti 2014
#196
_Blue_Speed_ skrev:
Rquired skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
Oj, här kommer herr Rquired in igen, har du luskat ut hur långt en V60 kommer gå än och hur många reparationer den kommer behöva?

I förmiddags så förklarade Brådhis det för dig på ett alldeles utmärkt och pedagogiskt vis och om du inte förstod det då finns det ingen anledning att jag upprepar mig.

Ditt senaste inlägg nummer #187 var för övrigt ett snyggt kast, du träffade mitt i prick och bevisade min poäng.

Men varför kan du inte svara på en simpel fråga? Du har tittat på statistik och du tror rätt upp och ner att bara för du titta på nån statistik från olika människor så kommer en V60 hålla fler mil än en 940 och råka ut för mindre reparationer? Jag förstår faktiskt inte. hmm

Jag förstår att du inte förstår och deltar inte i den här diskussionen för att reta dig men jag är inte mer än en människa och kan inte förklara allting så att alla förstår, och ärligt talat så har du inte gjort det lätt för resten av oss. Jag har aldrig påstått att jag kan ge dig ett exakt svar utan har skrivit om trender baserat på ett stort antal bilar över en längre period och om du ber om ett svar på en fråga jag aldrig påstått att jag kan besvara känner jag mig inte tvungen att göra så.

Den simpla fråga som du vill ha svar på hade krävt att jag:

1. Ritat upp en komplett sammansättning av vardera bilmodell med hjälp av en dator vilket innebär att jag måste ha tillgång till skisser, materiallistor, specifikationer, toleranser och referensmaterial som Volvo förmodligen har låst in i ett arkiv någonstans. Det hade tagit mig en evighet i teorin.

2. Att jag till de två adderar alla krafter som normalt påverkar en bil under dess livstid vilket en ingenjör med tjugo års erfarenhet inom bilindustrin säkert kan men jag brister på den punkten, sedan skall jag simulera bägge modellerna vilket förmodligen fått min bärbara dator att kasta in handduken eftersom den inte är gjord för att köra så tunga program.

3. Om vi antar att jag och datorn hade klarat av det får jag ut en stor mängd rådata som inte sagt någon av oss särskilt mycket men misströsta inte det går att sammanställa den i en matris så det blir lite mer överskådligt. Och om jag till den adderar ytterligare en matris som innehåller ungefärliga priser på reservdelar, arbete och vilken tid Volvo beräknar att olika arbeten tar hade jag, i teorin och med hjälp av ytterligare ett datorprogram, kunnat ge dig ett hyfsat exakt svar på hur länge vardera bilmodell hade rullat utan större reparationer men även en genomsnittlig driftkostnad.

Det är inte särskilt simpelt i mina ögon utan jag hade tvärt om aldrig orkat genomföra något liknande men ett specifikt svar om något så komplicerat som en personbil kräver den mängden av arbete.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
23 augusti 2014
Trådstartare
#197
Rquired skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
Rquired skrev:

I förmiddags så förklarade Brådhis det för dig på ett alldeles utmärkt och pedagogiskt vis och om du inte förstod det då finns det ingen anledning att jag upprepar mig.

Ditt senaste inlägg nummer #187 var för övrigt ett snyggt kast, du träffade mitt i prick och bevisade min poäng.

Men varför kan du inte svara på en simpel fråga? Du har tittat på statistik och du tror rätt upp och ner att bara för du titta på nån statistik från olika människor så kommer en V60 hålla fler mil än en 940 och råka ut för mindre reparationer? Jag förstår faktiskt inte. hmm

Jag förstår att du inte förstår och deltar inte i den här diskussionen för att reta dig men jag är inte mer än en människa och kan inte förklara allting så att alla förstår, och ärligt talat så har du inte gjort det lätt för resten av oss. Jag har aldrig påstått att jag kan ge dig ett exakt svar utan har skrivit om trender baserat på ett stort antal bilar över en längre period och om du ber om ett svar på en fråga jag aldrig påstått att jag kan besvara känner jag mig inte tvungen att göra så.

Den simpla fråga som du vill ha svar på hade krävt att jag:

1. Ritat upp en komplett sammansättning av vardera bilmodell med hjälp av en dator vilket innebär att jag måste ha tillgång till skisser, materiallistor, specifikationer, toleranser och referensmaterial som Volvo förmodligen har låst in i ett arkiv någonstans. Det hade tagit mig en evighet i teorin.

2. Att jag till de två adderar alla krafter som normalt påverkar en bil under dess livstid vilket en ingenjör med tjugo års erfarenhet inom bilindustrin säkert kan men jag brister på den punkten, sedan skall jag simulera bägge modellerna vilket förmodligen fått min bärbara dator att kasta in handduken eftersom den inte är gjord för att köra så tunga program.

3. Om vi antar att jag och datorn hade klarat av det får jag ut en stor mängd rådata som inte sagt någon av oss särskilt mycket men misströsta inte det går att sammanställa den i en matris så det blir lite mer överskådligt. Och om jag till den adderar ytterligare en matris som innehåller ungefärliga priser på reservdelar, arbete och vilken tid Volvo beräknar att olika arbeten tar hade jag, i teorin och med hjälp av ytterligare ett datorprogram, kunnat ge dig ett hyfsat exakt svar på hur länge vardera bilmodell hade rullat utan större reparationer men även en genomsnittlig driftkostnad.

Det är inte särskilt simpelt i mina ögon utan jag hade tvärt om aldrig orkat genomföra något liknande men ett specifikt svar om något så komplicerat som en personbil kräver den mängden av arbete.

Varför skrev du inte det här tidigare istället för att undvika diskussionen. Jag blev minst sagt förvånad över hur du kunde vara så säker på att en V60 går längre än en 940 med dessutom mindre antal reparationer. Det låter helt enkelt för "bra" för att vara sant. Även om man aldrig ägt en Volvo borde man inte missat att äldre Volvos är slitvargar utan dess like. I min värld kommer inte en V60 bensinare gå längre eller råka ut för mindre reparationer än en 2/7/9 eller 850/x70.
Om det sitter en D5 i en V60 kan den nog komma upp i ett rätt högt miltal på kort tid, typ taxi tex. Men aldrig att bilen V60 går 45-50 tusen med en ålder på 20-30 år. Det står jag för.

Nöjeskör närproducerat

Allmänt envis
12 512 Inlägg
23 augusti 2014
#198
_Blue_Speed_ skrev:
Rquired skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
Men varför kan du inte svara på en simpel fråga? Du har tittat på statistik och du tror rätt upp och ner att bara för du titta på nån statistik från olika människor så kommer en V60 hålla fler mil än en 940 och råka ut för mindre reparationer? Jag förstår faktiskt inte. hmm

Jag förstår att du inte förstår och deltar inte i den här diskussionen för att reta dig men jag är inte mer än en människa och kan inte förklara allting så att alla förstår, och ärligt talat så har du inte gjort det lätt för resten av oss. Jag har aldrig påstått att jag kan ge dig ett exakt svar utan har skrivit om trender baserat på ett stort antal bilar över en längre period och om du ber om ett svar på en fråga jag aldrig påstått att jag kan besvara känner jag mig inte tvungen att göra så.

Den simpla fråga som du vill ha svar på hade krävt att jag:

1. Ritat upp en komplett sammansättning av vardera bilmodell med hjälp av en dator vilket innebär att jag måste ha tillgång till skisser, materiallistor, specifikationer, toleranser och referensmaterial som Volvo förmodligen har låst in i ett arkiv någonstans. Det hade tagit mig en evighet i teorin.

2. Att jag till de två adderar alla krafter som normalt påverkar en bil under dess livstid vilket en ingenjör med tjugo års erfarenhet inom bilindustrin säkert kan men jag brister på den punkten, sedan skall jag simulera bägge modellerna vilket förmodligen fått min bärbara dator att kasta in handduken eftersom den inte är gjord för att köra så tunga program.

3. Om vi antar att jag och datorn hade klarat av det får jag ut en stor mängd rådata som inte sagt någon av oss särskilt mycket men misströsta inte det går att sammanställa den i en matris så det blir lite mer överskådligt. Och om jag till den adderar ytterligare en matris som innehåller ungefärliga priser på reservdelar, arbete och vilken tid Volvo beräknar att olika arbeten tar hade jag, i teorin och med hjälp av ytterligare ett datorprogram, kunnat ge dig ett hyfsat exakt svar på hur länge vardera bilmodell hade rullat utan större reparationer men även en genomsnittlig driftkostnad.

Det är inte särskilt simpelt i mina ögon utan jag hade tvärt om aldrig orkat genomföra något liknande men ett specifikt svar om något så komplicerat som en personbil kräver den mängden av arbete.

Varför skrev du inte det här tidigare istället för att undvika diskussionen. Jag blev minst sagt förvånad över hur du kunde vara så säker på att en V60 går längre än en 940 med dessutom mindre antal reparationer. Det låter helt enkelt för "bra" för att vara sant. Även om man aldrig ägt en Volvo borde man inte missat att äldre Volvos är slitvargar utan dess like. I min värld kommer inte en V60 bensinare gå längre eller råka ut för mindre reparationer än en 2/7/9 eller 850/x70.
Om det sitter en D5 i en V60 kan den nog komma upp i ett rätt högt miltal på kort tid, typ taxi tex. Men aldrig att bilen V60 går 45-50 tusen med en ålder på 20-30 år. Det står jag för.

Jag upplever verkligen inte att det är jag som har undvikit en diskussion i den här tråden, jag har aldrig förnekat att Volvo var bra bilar förr och inte heller har jag gjort några specifika påståenden om exakt hur länge en Volvo 940 eller V60 håller.

Jag har skrivit om vilka förutsättningar nyare bilar har kontra äldre årsmodeller och olika framsteg inom fordonsproduktion som har gett nyare bilmodeller bättre förutsättningar inom områden som driftsäkerhet, passiv/aktiv säkerhet och miljöpåverkan men det är ingenting som är svart eller vitt.

Min uppfattning är och har hela tiden varit att dagens bilar har bättre förutsättningar än de som byggdes på 1980 eller 1990-talet men det innebär inte att jag kan svara exakt på hur länge de går eller hur mycket underhåll ett specifikt exempel behöver och något liknande har jag inte heller påstått.

Din uppfattning stod klar för mig redan innan jag gav mig in i diskussionen.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Evildan
23 augusti 2014
#199
_Blue_Speed_ skrev:
Evildan skrev:
Det innebär alltså att alla de trådarna som finns här på gorg angående alla tänkbara problem som uppstår på 700/800/900serien är påhittade?

Var dag startas det minst 5trådar där någon yngling fått fel på sin äldre Volvobil, varför kan det då vara så?

Försök nu för en gångs skull att hålla dig till frågeställningen utan att välja vilka ord du vill läsa/förstå för att sedan svara med något ovidkommande som rör något annat eller ändra på de premisser du själv ställt upp.
Exempelvis när du inte tyckte det var riktigt att jämföra säkerheten i en betydligt äldre Volvo S70 gentemot en modern Toyota när jag påvisade att Toyotan klassades högre, fast du själv gjorde den liknelsen i inlägget jag då svarade på.

Är det några stora problem du läser om?

Varför svarar du inte på frågan jag ställde förut, vad sitter du helst i V70N eller Toyota Yaris 2000?

Stora eller små problem så är det ändock en mängd problem av sådan paritet att skribenten inte anser sig klara av att reparera den enligt dig enklaste 700/800/900 utan att först konsultera någon förhoppningsvis kunnigare person.
Alla dessa återkommande småfel påvisar snarare vad andra skribenter försökt få dig att förstå, att dessa äldre bilar inte är driftsäkerheten i lådform utan det är gamla bilar med som du själv skrev diverse små problem som ändock gör den av dig påstådda närapå outslitliga gammelvolvon obrukbar.

Varför jag inte har svarat på din tidigare ställda fråga?
Just för att den är ovidkommande då jämförelsen handlade om 800 serien kontra en Prius.
Där du påstod att en 800 är säkrare än en Prius
(eller Prius C vilket är helt ointressant då den inte ens säljs i Europa)
vilket du då ville påvisa med ett krocktest av en S70.
Denna bil är en uppdaterad version av 800 serien med modernare styrsystem för det aktiva säkerhetssystemet som även det har uppgraderats på detaljnivå. Vidare har S70 en annan utformning av instrumentpanel, ratt, stolar osv vilket gör den till en krocksäkrare bil än 800 serien, vilket Volvo själva påstod vid releasen -96.
Då stapplar din jämförelse direkt.

Givetvis är en V70N säkrare att krocka i än en Yaris gen I, ger dig det svaret fast det är ovidkommande för den ursprungliga frågeställningen.

183 Inlägg
23 augusti 2014
#200
Kör Bio 100 i min. luktar matolja och ser ut som desamma..

Det är inte laddet som dödar.


Sök