3742
Sök

Problem med inkoppling av högtalare/slutsteg/kablar i en Saab 9-3 -04

41 Inlägg
18 januari 2014
Trådstartare
#1
Hej jag har problem med att koppla in dom främre högtalarna (2st 3,5 och 2st 6,5) till ett slutsteg...

Berättar allt som har gjorts med ljudet ifall det blir till någon hjälp:

Lämnade in bilen för ca ett år sen för att byta ut original stereon till en eftermarknadsstereo, så när jag fick tillbaka den så hade dom dragit nya kablar till högtalarna fram (alla högtalare var original) dom två till vänster gick tillslut ihop till en plus och en minus kabel, samma sak på högersida, som sedan gick in i iso kablaget till stereo, sen hade dom dragit el och rca kablar till bagaget där ett monoblock och bas kopplades in. Jordpunkten hade dom satt i plåten under baksättena, sen har jag utgått från dessa inkopplingar.

Så då har jag köpt 2 slutsteg (en 2 kanal och ett 4 kanal) och en kondensator och sen nya högtalare fram (3,5 och 6.5) och ett par 6x9 och ha i hatthyllan

Så jag drog en till rca från stereon, sen satte jag en strömfördelare i bagaget för dom andra slutstegen, sen vidare kopplade jag remote från monoblocket till det andra slutsteget som jag sedan kopplade in 6x9 i, på det slutsteget så finns det hög och lågpass filter, om man drog igång lågpass så spelar dom bara bas och det funka perfekt, men om man drog över till högpass så sprakar de, även om man inte har någon volym på, vilket jag inte förstår varför det gör de???

Sen skulle jag koppla in de 4 kanaliga slutsteget vilket jag skulle koppla in alla nya fram högtalare till (3,5 o 6,5) så jag drog nya kablar från bagaget fram till högtalarna, och tog samma jordpunkt under baksättena, sen drog jag en kabel till varje högtalare, till 3,5 så blev de nya ända fram till högtalarn, och till 6,5 så klippte jag bort deras kopplingar och skarvade kablarna precis utanför dörrarna så jag inte behövde ta bort dörr panelen, sen när jag hade kopplat in alla kablar så drog jag på strömen och det sprakade från alla högtalare som det gjorde från det två kanaliga slutsteget när man hade högpass filter på, så då trodde jag de var nå störning i rca kabeln, ( använde samma rca kabel till 2 o 4 kanaliga slutstegen, för att se att allt funkade innan jag drog en tredje rca kabel) så då tog jag rca kabeln från monoblocket då jag vet att den funkade, men det blev samma sak... Så då kopplade jag tillbaka rca till monoblocket och testa koppla ena 3,5 som hade helt nya kablar dragna direkt från högtalarn till slutsteget, och då spelade den bas, men när jag drog av tändningen så sprakar det till, så nu har jag kopplat ur allting, så bara 4" i hatthyllan (helt original) och basen var inkopplad, så drar jag igång tändningen, sen när jag drar av tändningen så blir det samma sprak i baslådan nu, även fast inget annat är inkopplat...??

Någon som vet vad det kan vara för fel?

// Simon


41 Inlägg
19 januari 2014
Trådstartare
#2
Har läst runt lite här på garaget och fått reda på att signaljorden på stereon kan vara bränd, får då får man tydligen stör ljud?smile


21 761 Inlägg
19 januari 2014
#3
SajmonThaMan skrev:
Så jag drog en till rca från stereon, sen satte jag en strömfördelare i bagaget för dom andra slutstegen, sen vidare kopplade jag remote från monoblocket till det andra slutsteget som jag sedan kopplade in 6x9 i, på det slutsteget så finns det hög och lågpass filter, om man drog igång lågpass så spelar dom bara bas och det funka perfekt, men om man drog över till högpass så sprakar de, även om man inte har någon volym på, vilket jag inte förstår varför det gör de???

Satte du jordkabeln på samma ställe som monoblocket?
Sprakade det även med motorn avslagen?

41 Inlägg
19 januari 2014
Trådstartare
#4
Jag tog samma jord som monoblocket och det sprakar i högtalarna ca 3 sekunder efter att jag har dragit av tändningen...


21 761 Inlägg
19 januari 2014
#5
Om signaljorden är bränd så ska det bli störningar hela tiden, inte bara när tex tändningen vrids av. Typiska störningar brukar så vitt jag vet vara generatortjut, knaster vid låtbyte (CD) och allmänt knaster när musik spelas. smile

Har du störningar hela tiden när motorn är igång?

41 Inlägg
19 januari 2014
Trådstartare
#6
här är ett video klipp på hur det låter

och jag vrider bara på strömen utan att starta motorn

http://www.garaget.org/video/142527

om du kollar på video så vid 0:06sek så börjar det bli störningar i ljudet, och sen vid 0:09sek så stängs högtalarna av eller något händer iallafall, sen vid 0:15sek så kommer ljudet tillbaka till högtalarna (med störningar) sen vid 0:37sek så drar jag av strömen och då knastrar det till i högtalarna. Även basen slår till när jag drar av strömen, och även der får störningsljuden när jag inte har någon volym på:P


41 Inlägg
19 januari 2014
Trådstartare
#7
Drönirettab skrev:
Typiska störningar brukar så vitt jag vet vara generatortjut, knaster vid låtbyte (CD) och allmänt knaster när musik spelas. smile

Har du störningar hela tiden när motorn är igång?

Kan inte vara generatortjut då motorn ej är på, knaster vid låtbyte är det ju inte då jag kör med ipad via usb kabel direkt till huvudenheten, blir samma ljud om jag testar med mobilen via bluetooth.. tongue


21 761 Inlägg
19 januari 2014
#8
Det där med att basen "dunkar till" när man vrider av/på tändningen kan vara knepigt, ibland får man sätta någon typ av fördröjning av stereons remotesignal till slutsteget för att komma bort från problemet, men jag är inte säker på om det är just det bekymret du har.

Kolla för säkerhets skull igenom anslutningarna på alla högtalare som drivs av slutsteg, är det någon anslutning som tar emot karossen så kan det bli störningar och kanske ljudbortfall (pga att steget går i protect). Du kan ju även testa att sätta en kabelstump mellan ena lågnivåkontaktens metallhylsa och stereons chassi för att se om störningarna försvinner. smile

41 Inlägg
19 januari 2014
Trådstartare
#9
Det där med basen har jag aldrig haft förut, utan har kommit nu.
Ja jag får ta och kolla kontakterna, och testa det där med kabelstumpen, om det blir mindre störningar så är det signaljorden på huvudenheten som är sönder?smile


21 761 Inlägg
19 januari 2014
#10
Ja, om störningarna försvinner så är det signaljorden som är trasig. smile

41 Inlägg
19 januari 2014
Trådstartare
#11
Okej tack för hjälpen!smile


41 Inlägg
19 januari 2014
Trådstartare
#12
Det verkar som jag har bränt strömjorden, satte en kabelstump mellan lågnivå o stereo chassi, och då försvann störningarna i basen och i frontsystemet så har satt dit en kabel där imellan permanent, men nu äre nå annat fel i frontsystemet, det är som att strömmen kommer i puls, det kommer lite brus ljud sen startar högtalarna i några sekunder, sen brusar de o sen stängs dom av i 4-5 sekunder sen kommer det tillbaka med ett brus ljud igen och så fortsätter det så.... men basen funkar som den ska:P


21 761 Inlägg
19 januari 2014
#13
Kolla igenom strömförsörjningen till alla slutsteg så att det inte glappar någonstans, mät spänningen med multimeter. Att stereons signaljord går sönder har ju en orsak och den är att det någon gång har varit dålig jordkontakt till ett slutsteg, alltså kan du fortfarande ha dålig kontakt i någon av jordkablarna. Den lilla kabelstumpen mellan lågnivåkontakten och stereon är bara lindring av symptomet. smile

41 Inlägg
19 januari 2014
Trådstartare
#14
Okej jag får ta och kolla det, tror du det kan ha något med signaljorden att göra också? Jo vet att det bara är en temporär lösning, men har så tills jag.får hem nya stereon, beställde en ny direkt:) eller menar du att problemet inte försvinner helt om man gör den lösningen som jag har gjort nu med kabelstumpen?smile


41 Inlägg
19 januari 2014
Trådstartare
#15
Sen det där med jordningen av slutsteg, har två slutsteg plus en kondensator inkopplat nu, kan man koppla båda slutstegens jord till konden sen tar man en grov jord kabel från konden till chassit, så man bara har en jord kabel till chassit istället för en för varje steg och konden?


21 761 Inlägg
20 januari 2014
#16
Det jag menar är att eftersom det tidigare troligast har varit dålig kontakt i jordkabeln till något av slutstegen så finns risken att felet fortfarande kan vara kvar och du kan ha oturen att bränna signaljorden på den nya stereon också. Därför bör du kolla upp alla jordkablar ordentligt innan du kopplar in nya stereon.

Du kan koppla båda stegens jordkablar till kondensatorn och sedan dra en enda grov jord från kondensatorn till chassi, men det blir dock många kabelskor på samma skruv och sånt ökar risken för dålig kontakt. smile

41 Inlägg
20 januari 2014
Trådstartare
#17
Jo precis, vill ju inte ha sönder nya stereon direkt, men ska köpa ett gäng nya grövre kablar både till strömmen och jorden och så drar jag alla jord kablar till konden sen en grov kabel till chassit och löder eller svetsar fast kabelskon och skruven i chassit istället, tack för all hjälp:)



Sök