18 januari 2014
Trådstartare
Hej jag har problem med att koppla in dom främre högtalarna (2st 3,5 och 2st 6,5) till ett slutsteg...
Berättar allt som har gjorts med ljudet ifall det blir till någon hjälp:
Lämnade in bilen för ca ett år sen för att byta ut original stereon till en eftermarknadsstereo, så när jag fick tillbaka den så hade dom dragit nya kablar till högtalarna fram (alla högtalare var original) dom två till vänster gick tillslut ihop till en plus och en minus kabel, samma sak på högersida, som sedan gick in i iso kablaget till stereo, sen hade dom dragit el och rca kablar till bagaget där ett monoblock och bas kopplades in. Jordpunkten hade dom satt i plåten under baksättena, sen har jag utgått från dessa inkopplingar.
Så då har jag köpt 2 slutsteg (en 2 kanal och ett 4 kanal) och en kondensator och sen nya högtalare fram (3,5 och 6.5) och ett par 6x9 och ha i hatthyllan
Så jag drog en till rca från stereon, sen satte jag en strömfördelare i bagaget för dom andra slutstegen, sen vidare kopplade jag remote från monoblocket till det andra slutsteget som jag sedan kopplade in 6x9 i, på det slutsteget så finns det hög och lågpass filter, om man drog igång lågpass så spelar dom bara bas och det funka perfekt, men om man drog över till högpass så sprakar de, även om man inte har någon volym på, vilket jag inte förstår varför det gör de???
Sen skulle jag koppla in de 4 kanaliga slutsteget vilket jag skulle koppla in alla nya fram högtalare till (3,5 o 6,5) så jag drog nya kablar från bagaget fram till högtalarna, och tog samma jordpunkt under baksättena, sen drog jag en kabel till varje högtalare, till 3,5 så blev de nya ända fram till högtalarn, och till 6,5 så klippte jag bort deras kopplingar och skarvade kablarna precis utanför dörrarna så jag inte behövde ta bort dörr panelen, sen när jag hade kopplat in alla kablar så drog jag på strömen och det sprakade från alla högtalare som det gjorde från det två kanaliga slutsteget när man hade högpass filter på, så då trodde jag de var nå störning i rca kabeln, ( använde samma rca kabel till 2 o 4 kanaliga slutstegen, för att se att allt funkade innan jag drog en tredje rca kabel) så då tog jag rca kabeln från monoblocket då jag vet att den funkade, men det blev samma sak... Så då kopplade jag tillbaka rca till monoblocket och testa koppla ena 3,5 som hade helt nya kablar dragna direkt från högtalarn till slutsteget, och då spelade den bas, men när jag drog av tändningen så sprakar det till, så nu har jag kopplat ur allting, så bara 4" i hatthyllan (helt original) och basen var inkopplad, så drar jag igång tändningen, sen när jag drar av tändningen så blir det samma sprak i baslådan nu, även fast inget annat är inkopplat...??
Någon som vet vad det kan vara för fel?
// Simon