3029
Sök

Hemma gjord värmefläkt?

45 Inlägg
31 januari 2014
Trådstartare
#1
Hej!

Det är så att min BMW E34 520 -90 har värmepaketet gjort sitt.. så det läckte in bra med glykol som låg som en dimma i kupen och alla rutor blev immiga. Så jag kopplade samman slangarna som går in i kupen så man slipper all glykol, drog säkringen för fläktarna också.

Gick förbi jula och köpte mig en 12V värmefläkt, visst den funkar men inget att rekommendera..

Jag behöver göra något för att slippa all imma på rutan som blir efter att man andas i bilen smile

Någon som har något tips som tex någon hemma gjord extrem värmefläkt?


2 024 Inlägg
1 februari 2014
#2
Byt värmepaketet? Ger bästa resultatet.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

45 Inlägg
1 februari 2014
Trådstartare
#3
Expoze skrev:
Byt värmepaketet? Ger bästa resultatet.

Men nu finns de ingen ekonomi för nytt värmepaket, då tänkte jag på något provisoriskt så länge wink


2 024 Inlägg
1 februari 2014
#4
Tror inte att du hittar nån billigare fungerande lösning än att hämta ett begagnat värmepaket. Returbilen tex tar 400:- för ett.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

Tidsoptimistisk påkämpare
126 Inlägg
1 februari 2014
#5
Vill nog påstå att Expoze har rätt i detta fall. Du kommer sannolikt förlora både tid och pengar på att göra en halvdan provisorisk abrovinsch som dessutom förmodligen inte blåser värmen åt rätt håll.

Försök lägga vantarna på ett begagnat värmepaket och är du händig löser du det själv, på samma tid som det hade tagit dig att rigga upp en julafläktbaserad klimatanläggning!

7 394 Inlägg
1 februari 2014
#6
tju2an skrev:
Vill nog påstå att Expoze har rätt i detta fall. Du kommer sannolikt förlora både tid och pengar på att göra en halvdan provisorisk abrovinsch som dessutom förmodligen inte blåser värmen åt rätt håll.

Försök lägga vantarna på ett begagnat värmepaket och är du händig löser du det själv, på samma tid som det hade tagit dig att rigga upp en julafläktbaserad klimatanläggning!

precis och vad kostar denna värmefläkt på jula??

ett värmepaket på skroten kanske kostar 200 på sin höjd,, bara dumt med tattarlösningar


1 938 Inlägg
1 februari 2014
#7
199kr har han ju redan lagt och är beredd på att köpa ytterligare en pryl på jula till något bygge, dvs redan överskridit vad ett värmepaket kostar.
Snålheten bedrar.

Forummoderator
18 008 Inlägg
1 februari 2014
#8
Jag hade en MB diesel som det monterades en kupévärmare på 950W i. Denna kopplades till en inverter som försåg denna med 230 volt. Fick dynga i ett nytt batteri som laddades via ett laddningsrelä dessutom. Det fungerade bra men bilens -fungerande- värmesystem fick hjälpa till när den blivit varm då en sådan installation drog sjuka mängder ström.

Det rockade loss på cirka 3000:- (Jag gjorde det som en kul grej)
Det är nog billigare att byta paket ja...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 020 Inlägg
1 februari 2014
#9
Jula har hårtork 12 volt.. Kanske funkar

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

7 394 Inlägg
1 februari 2014
#10
andreas1 skrev:
Jula har hårtork 12 volt.. Kanske funkar

hahahahahahahaha,, den var bra smile


45 Inlägg
1 februari 2014
Trådstartare
#11
andreas1 skrev:
Jula har hårtork 12 volt.. Kanske funkar

Testade en riktig hårfön men de funkade inte hmm


178 Inlägg
1 februari 2014
#12
3st extravärmare från nya ford ranger = typ gratis från bilverkstad när dom byter dom.
massa dotorfläktar = gratis från soptippen.
3st 80a säkringar och passande säkring för fläktarna du får tag på = gratis på bilskrot om du har tur.
sladdar/brytare/kabelskor/skruvar/lim/stålband = mestadels gratis beroende på vart du får dom från.

sen är det bara att slänga ihop skiten och lägga allt på instrumentbrädan

(koppla värmarna fel +på- och -på+ så går dom hela tiden)


21 761 Inlägg
1 februari 2014
#13
Att ersätta det ordinarie värmepaketet med någon form av elektriskt uppvärmd pryl kommer inte att bli bra, det krävs enligt min åsikt för mycket ström för att det ska bli tillräcklig värme så att kupen kan hållas någorlunda varm på vintern. Som Hybridsmurfen menade alltså. smile

1 020 Inlägg
1 februari 2014
#14
Andas genom en slang som du sticker ut genom rutan så immar det inte så mycket..
Dra kylvattnet genom järnrör i kupen längs rutan o fläkt på det.
Måste gå o löda ihop det gamla paketet.
Känns rent sjukt att du ej anser dig ha ekonomi till ett beg paket men har tydligen råd o tanka?
I detta fallet är det ju säkerhetsrisk,.
Hade nog satt bilen o börjat cykla

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

45 Inlägg
1 februari 2014
Trådstartare
#15
andreas1 skrev:
Andas genom en slang som du sticker ut genom rutan så immar det inte så mycket..
Dra kylvattnet genom järnrör i kupen längs rutan o fläkt på det.
Måste gå o löda ihop det gamla paketet.
Känns rent sjukt att du ej anser dig ha ekonomi till ett beg paket men har tydligen råd o tanka?
I detta fallet är det ju säkerhetsrisk,.
Hade nog satt bilen o börjat cykla

Hoppades mer på att det kanske fanns en billig utväg, men tydligen inte.
Frågar man inte så lär man inte sig, men då blir de ett nytt värmepaket på skroten.


3 259 Inlägg
1 februari 2014
#16
Att du drog säkringarna till kupefläkten kan ju ha lite att göra med att det immar igen.......

Kör i kanel om du inte har råd med ett nytt värmepaket!

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

pim_pim
1 februari 2014
#17
Dra in avgassystemet in i bilen och ut igen. Det ger värme smile

403 Inlägg
25 februari 2015
#18
Jag köpte en på jula 21/2 -15 för att montera bak i en skåpbil för att få lite värme där bak då jag åker där till och från jobbet. men dra åt satan vad den var kass, blåste mer kallt än varmt så den ska lämnas tillbaka... Blir att sitta med en fleecefilt och vinterjacka på...



Sök