1611
Sök

Volvo 850 96a T-Grön, T-5R - Återkomsten? - Montering påbörjad..

Åkte och köpte mig en 850 96a T5-R. Ganska sleten visade det sig senare. Men det hindrar en inte ifrån att jobba på ett objekt som behöver kärlek även om det har funnits motgångar och större utgifter som man hade velat... Visa mer

En 5a är Livet.
252 107 Visningar
Uppdaterades senast 14 maj 2016
558 Inlägg
2 oktober 2014
#241
Extrazz skrev:
mercaa skrev:
Ser ju fint ut det där. Vilka årsmodeller hade den dära delbara länkarmen? smile

Upp till 94? Man ser det ganska snabbt om det är alu länkarmen då det sitter 3 skruvar vid fjäderbenet.
Dock så skiljer sig styrväxeln på dessa bilar. Så Alu länkarmen passar"inte" på bilar som inte har alu länkarmen original. Ombyggnad av styrstoppet bör göras om man ska köra med dessa.

okej skippar nog den ombyggnationen, men smidigt å bara byta spindelleden då bussningarna oftast håller längre tongue


En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
29 oktober 2014
Trådstartare
#242
Kom över ett par nästan helt nya 850 bakljus. Gött! Tycker de är så mycket trevligare än V70'ns.https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-b4f10631d268736d7ed5a15f8d513029.jpg


Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
29 oktober 2014
#243
Japp håller med. Det är snyggt och sexigt med 855 blinkers på en fin och välskött 855a. V70 bakljus tycker jag är grymt tråkiga på 855, att alla har dom gör det inte roligare. Men det är kul samtidigt för man blir ju lite unik när man kör med original. smile Jag kör även med strålkastar-torkarna kvar, tycker inte dom är så fula som alla tycker. Sedan vet jag att folk blir retade för att man har dom och det är en till anledning till att jag har kvar dom. lol wink

Nöjeskör närproducerat

9 Inlägg
31 oktober 2014
#244
Kommer följas!

En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
1 november 2014
Trådstartare
#245
_Blue_Speed_ skrev:
Japp håller med. Det är snyggt och sexigt med 855 blinkers på en fin och välskött 855a. V70 bakljus tycker jag är grymt tråkiga på 855, att alla har dom gör det inte roligare. Men det är kul samtidigt för man blir ju lite unik när man kör med original. smile Jag kör även med strålkastar-torkarna kvar, tycker inte dom är så fula som alla tycker. Sedan vet jag att folk blir retade för att man har dom och det är en till anledning till att jag har kvar dom. lol wink

Jag tycker att Gula blinkers är så mycket snyggare än vita. Dock måste de vara i fint skick annars kan det kvitta.
Sen så får man bort stämpeln lite med "Är det en V70? "Jag hade nog kört med lykttorkarna om de inte vart sönderklippte från början. Just nu läggs tiden på annat och sånt får evt komma längre fram på att göra listan.
Tycker helt klart att man ska går sin egna väg och inte lyssna på andra. Varför ska man bygga bilen åt andra för?

R_R_Volvo skrev:
Kommer följas!

Skoj att höra! Jag har mängder med Ess kvar. Lite pengar fråga ljust nu och att bilen inte står på där jag bor.


Funderade på om man skulle köpa sig ett par TA Technix coilovers? Ris eller ros?


En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
3 november 2014
Trådstartare
#246
Har beställt lite saker. Dyra och väl gedigna prylar blev det.

http://img1.wikia.nocookie.net/__cb20120930072112/dofus/de/images/1/13/Verd%C3%A4chtiges_Paket.png


Någon som vågar gissa lite?


42 Inlägg
3 november 2014
#247
Extrazz skrev:
Har beställt lite saker. Dyra och väl gedigna prylar blev det.

http://img1.wikia.nocookie.net/__cb2012 … _Paket.png


Någon som vågar gissa lite?

H profil osv big_smile


Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
3 november 2014
#248
Jaa, det måste väl ha något med motorn att göra iaf? smile

Nöjeskör närproducerat

838 Inlägg
4 november 2014
#249
Eller kan det ha något med fjädring och väghållning att göra?


En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
4 november 2014
Trådstartare
#250
Inga H- profiler dock.

Det är några smarriga saker som så många inte kör runt med på vägarna.


Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
4 november 2014
#251
Då måste det vara dessa guldiga smarrigheter? wink

Scrolla ner ett, två hack. http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p4037876

Nöjeskör närproducerat

En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
4 november 2014
Trådstartare
#252
_Blue_Speed_ skrev:
Då måste det vara dessa guldiga smarrigheter? wink

Scrolla ner ett, två hack. http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p4037876

De där skulle man kunnat offra en kula för.
Men vi är i rätt avdelning. Snarare tillbehör eller utbytes wink Får hoppas det dyker upp i veckan så.


9 Inlägg
5 november 2014
#254
Blir kul Får hoppas det dyker upp i veckan så.  (   =

En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
6 november 2014
Trådstartare
#255
Då har jag fått mitt paket.

Det blev givetvis hårdare bussningar till mina länkarmar, short shift till lådan och ett stag till bakvagnen gjort för kombi.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-2b2cc981e0098e5109eab48475a8c68b.jpg

Bussningar och short shiften med ventilationshål för lådan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-22fb927a6a4104562f71ba12aaff2028.jpg

Alt 1


https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-742125329c7d59b944dda1692b1b8cba.jpg

Alt 2.

Hur ska bussningarna sitta? i vilken ände ska "överhänget" vara i?
Länkarmen är den högra. ska överhänget vara ut mot kanterna på båda eller ska de vara innåt? eller kanske en in och en ut? Hur?

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-b2763239227dbae1f87c8c4fa15e642d.jpg

Staget monteras under luckorna i bagaget. Fästhål finns så det är bara att bulta dit.


En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
7 november 2014
Trådstartare
#256
Inte någon som blev lite fuktig?


En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
8 november 2014
Trådstartare
#257
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-f8efdaf4d493ba3abc1fafed32e3f8a9.jpg

Pressa in den inre bussningen först. Man bör ha slipat insidan helt plan för att bussningen ska komma in bättre. Gjutfogen som ska slipas ner 1-2mm
Sen pressar man in andra sidan.  Viktigt att man pressar in allting helt rakt!

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-db92d7d2cd1e2f99ef59a5246d5d9d7d.jpg

Såhär ska det se ut sedan. Det ska vara lite glapp imellan. Använde lite teflonspray för att allting skulle glida ihop lättare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-46bee86f7dda53bfb564ee2c631129e1.jpg

Inpressning av hylsan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-eb036f17c9d4b1cc8c5858e1da48c1dd.jpg

Något såhär ska det se ut sedan. Hylsan inpressad i andra bussningen och att bussningarna är helt ihop är viktigt.
Slipning på utsidan behövs inte. Man eftersträvar så stort mellanrum mellan hylsrna/bussningarna annars får man inte dit länkarmen i subframen sedan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-8b837bff50f06559b58a5b5a6dbacbe7.jpg

Tog och testade shortshiften från MPRE på vintersläden. Måste starkt rekommenderas! Tog inte ens 5 minuters demontering och montering av luftburken för att få dit shortshiften.
Senast redigerat av Extrazz (8 november 2014)


766 Inlägg
8 november 2014
#258
Du har gjort ett grymt bra jobb med länkarmarna!

Hade velat haft sånna också, men verkar ju inte finnas någon enkel lösning på styrstoppen...


En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
8 november 2014
Trådstartare
#259
stefanwasa skrev:
Du har gjort ett grymt bra jobb med länkarmarna!

Hade velat haft sånna också, men verkar ju inte finnas någon enkel lösning på styrstoppen...

Det kanske går att köra med modifierat´c70 styrstopp?.. Jag ska spana på detta eller en annan lösning.
Senast redigerat av Extrazz (9 november 2014)


En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
9 november 2014
Trådstartare
#260
Har fått bekymmer...

Glömde ena bussningen till länkarmarna hemma så var uppe och fixade den nu idag. Dock så får jag inte in den mer än 3/4 delar och sen tar det stopp. Har försökt banka in den och så men den sitter fan fast. Hylsan har börjat vidga sig lite i änden där man har pressat och slagit.

Hur fan gör jag?

Jag antar att hylsan ska sitta stum i bussningarna och att hylsan ska spänna ytterst lite så att länkarmen precis fastnar för sin egen tyngd i subframen? och att bulten bara låster hylsan i "läge" i subframen?



Sök