Åkte och köpte mig en 850 96a T5-R. Ganska sleten visade det sig senare. Men det hindrar en inte ifrån att jobba på ett objekt som behöver kärlek även om det har funnits motgångar och större utgifter som man hade velat... Visa mer
Ser ju fint ut det där. Vilka årsmodeller hade den dära delbara länkarmen?
Upp till 94? Man ser det ganska snabbt om det är alu länkarmen då det sitter 3 skruvar vid fjäderbenet. Dock så skiljer sig styrväxeln på dessa bilar. Så Alu länkarmen passar"inte" på bilar som inte har alu länkarmen original. Ombyggnad av styrstoppet bör göras om man ska köra med dessa.
okej skippar nog den ombyggnationen, men smidigt å bara byta spindelleden då bussningarna oftast håller längre
Japp håller med. Det är snyggt och sexigt med 855 blinkers på en fin och välskött 855a. V70 bakljus tycker jag är grymt tråkiga på 855, att alla har dom gör det inte roligare. Men det är kul samtidigt för man blir ju lite unik när man kör med original. Jag kör även med strålkastar-torkarna kvar, tycker inte dom är så fula som alla tycker. Sedan vet jag att folk blir retade för att man har dom och det är en till anledning till att jag har kvar dom.
Japp håller med. Det är snyggt och sexigt med 855 blinkers på en fin och välskött 855a. V70 bakljus tycker jag är grymt tråkiga på 855, att alla har dom gör det inte roligare. Men det är kul samtidigt för man blir ju lite unik när man kör med original. Jag kör även med strålkastar-torkarna kvar, tycker inte dom är så fula som alla tycker. Sedan vet jag att folk blir retade för att man har dom och det är en till anledning till att jag har kvar dom.
Jag tycker att Gula blinkers är så mycket snyggare än vita. Dock måste de vara i fint skick annars kan det kvitta. Sen så får man bort stämpeln lite med "Är det en V70? "Jag hade nog kört med lykttorkarna om de inte vart sönderklippte från början. Just nu läggs tiden på annat och sånt får evt komma längre fram på att göra listan. Tycker helt klart att man ska går sin egna väg och inte lyssna på andra. Varför ska man bygga bilen åt andra för?
R_R_Volvo skrev:
Kommer följas!
Skoj att höra! Jag har mängder med Ess kvar. Lite pengar fråga ljust nu och att bilen inte står på där jag bor.
Funderade på om man skulle köpa sig ett par TA Technix coilovers? Ris eller ros?
Det blev givetvis hårdare bussningar till mina länkarmar, short shift till lådan och ett stag till bakvagnen gjort för kombi.
Bussningar och short shiften med ventilationshål för lådan.
Alt 1
Alt 2.
Hur ska bussningarna sitta? i vilken ände ska "överhänget" vara i? Länkarmen är den högra. ska överhänget vara ut mot kanterna på båda eller ska de vara innåt? eller kanske en in och en ut? Hur?
Staget monteras under luckorna i bagaget. Fästhål finns så det är bara att bulta dit.
Pressa in den inre bussningen först. Man bör ha slipat insidan helt plan för att bussningen ska komma in bättre. Gjutfogen som ska slipas ner 1-2mm Sen pressar man in andra sidan. Viktigt att man pressar in allting helt rakt!
Såhär ska det se ut sedan. Det ska vara lite glapp imellan. Använde lite teflonspray för att allting skulle glida ihop lättare.
Inpressning av hylsan.
Något såhär ska det se ut sedan. Hylsan inpressad i andra bussningen och att bussningarna är helt ihop är viktigt. Slipning på utsidan behövs inte. Man eftersträvar så stort mellanrum mellan hylsrna/bussningarna annars får man inte dit länkarmen i subframen sedan.
Tog och testade shortshiften från MPRE på vintersläden. Måste starkt rekommenderas! Tog inte ens 5 minuters demontering och montering av luftburken för att få dit shortshiften.
Glömde ena bussningen till länkarmarna hemma så var uppe och fixade den nu idag. Dock så får jag inte in den mer än 3/4 delar och sen tar det stopp. Har försökt banka in den och så men den sitter fan fast. Hylsan har börjat vidga sig lite i änden där man har pressat och slagit.
Hur fan gör jag?
Jag antar att hylsan ska sitta stum i bussningarna och att hylsan ska spänna ytterst lite så att länkarmen precis fastnar för sin egen tyngd i subframen? och att bulten bara låster hylsan i "läge" i subframen?