Kommer en liten guide hur man öppnar instrumenthuset.
Ett instrumenthus.
Verktyg som behöver användas.
Baksidan.
Lossa alla skruvar i yttervarvet. Även de två ljus skrivarna ovanför de två svarta till "färddatorn".
Då får man loss särgen runt mätartavlorna.
Lossa skruvarna ovanför färddatorn somsagt och även de tre små skruvarna i mitten. Dessa är ibland i Torx och ibland stjärnskruv. Verkar som att det skiljer lite mellan bil och bil. Även kablaget till färddatorn kan skilja.
Alla skruvar borta som håller plastskyddet på plats. Egentligen så behöver man inte lossa det men enklare att komma åt att trycka.
Lossade färddatorn. Den kan sitta kvar om man vill. Men lite enklare att få tag i mätartavlorna med den bortplockad.
Lossa muttern till turbomätaren.
Något såhär bör det se ut nu.
Ta tag i själva mätartavorna och lirka de försiktigt uppåt. Det går att ta lite tag med en smörkniv etc i kanterna så att man delar på de lättare.
När man har fått loss tavlorna så ligger nu räkneverket löst. Dessa hålls med de tre små skruvarna som jag nämde tidigare.
Jag märkte att det finns visst minst två modeller på motorn till räkneverket. En med lös kabel tå trådar och en med 4 trådar och med stift. Trodde att man var tvungen att ha rätt instrumenthus till rätt bil. Men det behöver man inte. Bägge instrumenthusen fungerar oavsett bil och Det går även att skifta själva motorn till räkneverket.
Motorn lossad. och överflyttad senare. Sitter bara fast med två skruv. Tror att även här så var ena med torx och den andra med stjärnskruv.
Montering sker i omvänd ordning.
Var noga med att alla bläck till mätarna ligger rätt och att motorn ligger i sina spår i plasten. Annars kan mätaren hamna snett och visa fel eller gå sönder om man har otur.
Blev lite dåligt med bilder sen men allting monteras i omvänd ordning och självfallet fungerade bilen och mätarna som de skulle även fast att jag bytte från 2 stift till 4 stift på räkna verket. Det verkar bara spela roll i själva instrumenethuset och har inget annat att göra med själva bilen.