2904
Sök

Opel Corsa B Sugtrimmning/Motorbyte, Söker Tips Och Råd! :)

60 Inlägg
3 februari 2014
Trådstartare
#1
Tjenixen! Jag och några bekanta är sugna på att dra igång ett litet projekt till våren, och hade tänkt utforska ämnet "sugtrimning". Bilen vi tänkt använda är en Opel Corsa B årsmodell 93-96, som har en liten 1.4 liters motor på 60hk. Nu till frågorna: Man har läst en hel del om folk som satt en Vectra motor på 2.0 liter i mindre Opel modeller med goda resultat, och vad jag har förstått så passar de större motorerna med lite mindre modifieringar. Någon här på forumet som gjort något liknande och kan komma med lite tips? smile Det andra alternativet vi har tänkt på är att trimma original motorn, och då undrar jag om någon har koll på om några av delarna från större Opel motorer passar på Corsans 1.4. Jag tänker då i första hand på t ex. spjällhus, kamaxlar, lmm, insug osv. Kanske några delar passar efter lite modifiering?

OBS! Innan ni svarar, notera att vi inte är ute efter några monster effekter, och att vi endast vill göra detta för att se vilka modifieringar som ger bra resultat på en sugmotor. Så jag söker inga svar i stil med "det är inte lönt, köp en turbo bil istället" och liknande. Jag förstår själv att trimma en turbomotor är mer prisvärt, men det är inte et saken gäller i just detta inlägget.... smile Tack på förhand!

VD Hammar
613 Inlägg
12 februari 2014
#2
Nej det är inte mycket som passar mellan 2,0 o 1,4 motorerna då det är helt olika serier på dem

MVH Johan

60 Inlägg
13 februari 2014
Trådstartare
#3
Okej, tack för svaret iaf! Det var ju lite synd, hade varit kul att prova att skrämma upp en liten 1.4 mest för att se hur bra den kan gå.... smile

VD Hammar
613 Inlägg
24 februari 2014
#4
lättast är att byta motor till en vectra eller kadett gsi 16v 150hk

MVH Johan

110 Inlägg
24 februari 2014
#5
Tja ja motorn heter c20xe och or ganska vanlig att trimma, finns massa delar och folk som kan.

Kolla lite här på opelforumet så kan du får lite svar!

https://www.google.se/search?q=trimma+c … p;ie=UTF-8

smile


VD Hammar
613 Inlägg
27 februari 2014
#6
Japp som ovan skrev, Den finns i vissa Kadetter 16v, Astra GSI 16v finns även en svagare som heter x20xev i astran GSI, Sen Vectra GT 16v, Calibra 16v finns även där en motor som är svagare som ligger på 136hk.
Men billigast är nog att ta från en vectra med den svagare motorn om man nöjer sig där.

Ska du satta på den dyrare motor så är turbo sakerna "bulton", Alltså från motorn som heter c20let.
tror inte jag missa nått smile

MVH Johan

60 Inlägg
1 mars 2014
Trådstartare
#7
Jag tackar så mycket för svaren, ska forska vidare och se vad man kommer fram till.... smile

Hobbymekaniker
470 Inlägg
11 mars 2014
#8
opela skrev:
Japp som ovan skrev, Den finns i vissa Kadetter 16v, Astra GSI 16v finns även en svagare som heter x20xev i astran GSI, Sen Vectra GT 16v, Calibra 16v finns även där en motor som är svagare som ligger på 136hk.
Men billigast är nog att ta från en vectra med den svagare motorn om man nöjer sig där.

Ska du satta på den dyrare motor så är turbo sakerna "bulton", Alltså från motorn som heter c20let.
tror inte jag missa nått smile

C20LET grejerna passa på X20XEV motorn med, men den håller nog inte riktigt lika bra som C20XE'n gör. En C20XE går normalt sett köra som "C20LET", dvs med samma grundladd som Calibran och Vectran med den motorn har. Men inte mer. X20XEV har jag inte sett någon som konverterat, men dessa verkar ha topppackningsbekymmer.. Den motorn satt även i Omega B.

C20XE är en kanonfin motor! En av de bättre produktionsmotorer du kan få tag i t.o.m! Men "bara" en X20XEV på 136hk, eller den outslitliga C20NE (2l 8v) med rätt växellåda kommer göra Corsan klart piggare och behagligare att köra smile

Det finns nämligen en hel rad lådor till dessa, vanligast är F20 (std på C20XE) och F16 (std på de flesta med C20NE) som har snarlika utväxlingar. Sen finns det en som heter F16CR som är mer lågväxlad och mer tätstegad (Kadett D GTE, Kadett E GSI 1.8) samt en F16WR som är mer högväxlad (Vectra A, osäker på vilka modeller som hade denna.. men tror att GT 8v hade den). Just C20NE trivs otroligt bra med en WR låda! Jag har själv haft en Kadett E med den kombon, den gick köra på under 0.6l/mil samtidigt som den kändes väldigt pigg. Stegningen passar momentkurvan på NE'n perfekt!

Det är dom enklaste uppgraderingarna. Jag har för mig att det finns delar som går plocka ihop från div. modeller som gör att allt blir mer eller mindre "bolt on", info om det finns på Opel Sport Club.

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/

klabbarpan
3 041 Inlägg
11 mars 2014
#9
Ett alternativ som ni kan göra är att skaffa en c16se motor. Fanns som standard i corsa och Astra tex. Ger 100hk. (1.6 8v) sedan kan ni försöka få tag på svänghjulet från en Astra kombi, dessa är lättare än halvkombin samt sedanen.

Topparna på c16sen har i vissa fall behov av en snäll portning i insugskanalerna då dessa är ganska tajta original wink



Sök