opela skrev:
Japp som ovan skrev, Den finns i vissa Kadetter 16v, Astra GSI 16v finns även en svagare som heter x20xev i astran GSI, Sen Vectra GT 16v, Calibra 16v finns även där en motor som är svagare som ligger på 136hk.
Men billigast är nog att ta från en vectra med den svagare motorn om man nöjer sig där.
Ska du satta på den dyrare motor så är turbo sakerna "bulton", Alltså från motorn som heter c20let.
tror inte jag missa nått
C20LET grejerna passa på X20XEV motorn med, men den håller nog inte riktigt lika bra som C20XE'n gör. En C20XE går normalt sett köra som "C20LET", dvs med samma grundladd som Calibran och Vectran med den motorn har. Men inte mer. X20XEV har jag inte sett någon som konverterat, men dessa verkar ha topppackningsbekymmer.. Den motorn satt även i Omega B.
C20XE är en kanonfin motor! En av de bättre produktionsmotorer du kan få tag i t.o.m! Men "bara" en X20XEV på 136hk, eller den outslitliga C20NE (2l 8v) med rätt växellåda kommer göra Corsan klart piggare och behagligare att köra
Det finns nämligen en hel rad lådor till dessa, vanligast är F20 (std på C20XE) och F16 (std på de flesta med C20NE) som har snarlika utväxlingar. Sen finns det en som heter F16CR som är mer lågväxlad och mer tätstegad (Kadett D GTE, Kadett E GSI 1.8) samt en F16WR som är mer högväxlad (Vectra A, osäker på vilka modeller som hade denna.. men tror att GT 8v hade den). Just C20NE trivs otroligt bra med en WR låda! Jag har själv haft en Kadett E med den kombon, den gick köra på under 0.6l/mil samtidigt som den kändes väldigt pigg. Stegningen passar momentkurvan på NE'n perfekt!
Det är dom enklaste uppgraderingarna. Jag har för mig att det finns delar som går plocka ihop från div. modeller som gör att allt blir mer eller mindre "bolt on", info om det finns på Opel Sport Club.