Kenni92 skrev:
Tror inte det finns något filter före pumpen då det går en slang direkt från taken till pumpen. Spänningen till pumpen kan vara värt att kolla upp. Om spänningen är bra så då måste pumpen vara kass för jag mätte ju trycket som kommer direkt från pumpen alltså före BTR.
Nja, även om spänningen kan vara bra så kan det vara BTRen men mest troligt är det pumpen då det är ovanligt att en BTR går sönder.
Man måste mäta trycket före BTR för efter BTR så har man ett mycket lägre/obefintligt tryck.
En pump ger inget tryck utan trycket får man av att BTRen stryper flödet tillbaka till tanken.
Trycket i bränslesystemet får man på detta sätt:
1. Inget tryck i bränslesystemet, dvs bilen har stått avstäng i någon/några timmar. BTRen är nu stängd.
2. Pumpen startar och börjar pumpa fram soppa. Bara pumpar och pumpar och eftersom BTRen är stängd åker inget av bränslet tillbaka i tanken genom returen och ett tryck uppstår.
3. Fjädern i BTRen klarar inte längre av att hålla emot bränslet som trycker på och den öppnar då. Bränslet kan nu flöda tillbaka till tanken genom returledningen.
4. Trycket sjunker så pass att fjädern i BTRen stänger.
Sen fortsätter det så ända tills pumpen stängs av, flödet upphör och trycket sjunker. Endast en backventil mellan pump och BTR som håller kvar trycket en stund.