3209
Sök

Ford Sierra Pinto EFI, glödande grenrör.

25 Inlägg
4 februari 2014
Trådstartare
#1
Hej! smile
Undrar om någon varit med om att grenröret börjar glöda även när bilen bara går på tomgång. Startar man motorn som kall så tar det ca. 10 minuter så börjar man se att grenröret bli rött. Bilen går annors normalt. Topplocks remont nyligen gjort, vet inte om felet blev efter det eller om det var redan tidigare.
Saker jag kollat:
Luftmassamätaren ger ca. 0,25V som stängd och ca. 4,75V som öppen. Tempgivaren verkar ok.
Avgasröret bytt.
Tomgångsmotorn fungerar.
Tändningen justerad med stroboskop.


5 683 Inlägg
4 februari 2014
#2
Alldeles för sen tändning?

Går alldeles för snålt?

Igensatt katalysator?


25 Inlägg
4 februari 2014
Trådstartare
#3
Tändningen justerad som jag skrev men kan ju ändå vara fel.
Skall byta bränslefilter och mäta bränsletryck.
Katalysator finns inte.

Tack för snabbt svar! smile


5 683 Inlägg
4 februari 2014
#4
Hur många grader förtändning hade du? Bör finnas en lapp i motorrummet där det står vad den ska vara.

Låter som en bra idé. Kan ju vara igensatt bränslefilter.
Hur ser stiften ut?

Ja då bör ju inte det vara felet tongue
Har du bytt hela avgaset? Tänkte så det inte är igensatt i något rör eller ljuddämpare du eventuellt inte bytt.


25 Inlägg
4 februari 2014
Trådstartare
#5
Har 12 grader förtänding som ford rekommenderar. Tändstiften är nya + strömfördelarlock och rotor. Hela avgasröret bytt från topplocket bakåt. smile


5 683 Inlägg
4 februari 2014
#6
Ja då är det ju bara bränslet kvar då.

När jag frågade hur tändstiften ser ut tänkte jag färgen på dem för att avgöra någorlunda hur bränsleblandningen är, för jag antar att du haft igång bilen med de nya stiften?


25 Inlägg
4 februari 2014
Trådstartare
#7
Skall kolla tändstiften och se hur dom ser ut. smile


25 Inlägg
5 februari 2014
Trådstartare
#8
Bytte bränslefiltret utan större resultat. Kollade tändstiften, ingen beläggning och vit isolator. Verkar som den går magert. Någon som vet var felet kan vara?


5 683 Inlägg
5 februari 2014
#9
Ja då går den magert. Isolatorn ska vara gyllenbrun vid korrekt bränsleblandning.

Hmm, pumpen klarar inte av hålla trycket?
Trasig BTR så du inte får något bränsletryck?
Tankat E85 istället för bensin?
Igensatta spridare?


25 Inlägg
5 februari 2014
Trådstartare
#10
Skall kolla bränsletrycket. Någon ide på hur man testar spridarna själv?


5 683 Inlägg
5 februari 2014
#11
Enklaste sättet att testa spridarna ifall du inte har en spridartestare är:
Ta loss spridarna från insuget (fuelrailen ska sitta kvar på spridarna), stoppa ner vardera spridare i en 0,5L petflaska och dra sen på starten. Är spridarna bra ska du ha samma mängd soppa i alla flaskorna (såvida inte alla spridarna är lika mycket igensatta).
Senast redigerat av simlar (5 februari 2014)


25 Inlägg
5 februari 2014
Trådstartare
#12
Tack för hjälpen! smile


25 Inlägg
6 februari 2014
Trådstartare
#13
Kollade bränsletrycket. Mätte på slangen som far från bränslefiltret till fuelrailen. När jag lade på strömmen steg mätaren till 0,2 bar och sen vevade jag motorn ca. 10 sek, då visade mätaren 1,75 bar. Borde det inte vara runt 2,5 bar?


5 683 Inlägg
6 februari 2014
#14
Kenni92 skrev:
Kollade bränsletrycket. Mätte på slangen som far från bränslefiltret till fuelrailen. När jag lade på strömmen steg mätaren till 0,2 bar och sen vevade jag motorn ca. 10 sek, då visade mätaren 1,75 bar. Borde det inte vara runt 2,5 bar?

Det var dåligt med tryck.
Precis som du skriver borde det vara runt 2,5-3bar.

Då bör felorsaken ligga där, men då är frågan om det är igensatta bränsleslangar, dålig BTR eller dålig bränslepump eller eventuellt igensatt strumpa på pumpen i tanken (om det är en pump i tanken, har inte så stor koll på Ford).
Eller om du har ytterst lite soppa i tanken, men jag antar att du har åtminstone några liter i tanken.


25 Inlägg
6 februari 2014
Trådstartare
#15
Alla bränsleslangar är nya från pumpen till filtret. BTR sitter på returen om jag sett rätt, så i princip mätte jag bränsletrycket som kommer direkt från pumpen. I tanken finns ca. 20 liter bensin och bränslepumpen är utanför tanken.


5 683 Inlägg
6 februari 2014
#16
Kenni92 skrev:
Alla bränsleslangar är nya från pumpen till filtret. BTR sitter på returen om jag sett rätt, så i princip mätte jag bränsletrycket som kommer direkt från pumpen. I tanken finns ca. 20 liter bensin och bränslepumpen är utanför tanken.

Ok, ja då är ju pump och BTR enda rimliga felkällorna.

BTRen ska sitta på returen, men är den dålig så orkar den inte strypa flödet tillräckligt för att bygga upp trycket.
Är pumpen dålig så orkar den inte flöda tillräckligt när det blir motstånd vilket gör att tillräckligt tryck inte uppnås.

Sitter det ett filter före pumpen? Eller ett finmaskigt nät på uppsuget i tanken?
Får bränslepumpen tillräcklig spänning? Den ska ha samma spänning som batteriet (eventuellt lite lägre pga motstånd i kablarna).


25 Inlägg
6 februari 2014
Trådstartare
#17
Tror inte det finns något filter före pumpen då det går en slang direkt från taken till pumpen. Spänningen till pumpen kan vara värt att kolla upp. Om spänningen är bra så då måste pumpen vara kass för jag mätte ju trycket som kommer direkt från pumpen alltså före BTR.


5 683 Inlägg
6 februari 2014
#18
Kenni92 skrev:
Tror inte det finns något filter före pumpen då det går en slang direkt från taken till pumpen. Spänningen till pumpen kan vara värt att kolla upp. Om spänningen är bra så då måste pumpen vara kass för jag mätte ju trycket som kommer direkt från pumpen alltså före BTR.

Nja, även om spänningen kan vara bra så kan det vara BTRen men mest troligt är det pumpen då det är ovanligt att en BTR går sönder.

Man måste mäta trycket före BTR för efter BTR så har man ett mycket lägre/obefintligt tryck.
En pump ger inget tryck utan trycket får man av att BTRen stryper flödet tillbaka till tanken.

Trycket i bränslesystemet får man på detta sätt:
1. Inget tryck i bränslesystemet, dvs bilen har stått avstäng i någon/några timmar. BTRen är nu stängd.
2. Pumpen startar och börjar pumpa fram soppa. Bara pumpar och pumpar och eftersom BTRen är stängd åker inget av bränslet tillbaka i tanken genom returen och ett tryck uppstår.
3. Fjädern i BTRen klarar inte längre av att hålla emot bränslet som trycker på och den öppnar då. Bränslet kan nu flöda tillbaka till tanken genom returledningen.
4. Trycket sjunker så pass att fjädern i BTRen stänger.
Sen fortsätter det så ända tills pumpen stängs av, flödet upphör och trycket sjunker. Endast en backventil mellan pump och BTR som håller kvar trycket en stund.


25 Inlägg
6 februari 2014
Trådstartare
#19
Har jag mätt fel då när jag har kopplat mätaren före BTR och inte kopplat vidare från mätaren till BTR?


5 683 Inlägg
6 februari 2014
#20
Kenni92 skrev:
Har jag mätt fel då när jag har kopplat mätaren före BTR och inte kopplat vidare från mätaren till BTR?

Sålänge du mätt trycket någonstans på bränsleledningen mellan pump och BTR så har du mätt rätt. Och eftersom du mätt på slangen mellan bränslefilter och fuelrail så har du mätt rätt.



Sök